| کد خبر: 23316 |

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی در گفتگو با تین‌نیوز عنوان کرد:

◄ معضلی به نام آموزش دریانوردان؛ خطری به نام افزایش پرسنل خارجی

تین نیوز | دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان این که مساله آموزش دریانوردان، به یک معضل تبدیل شده، گفت: اگر دریانوردان ما در سال 2017 آموزش های لازم را ندیده باشند، همین 132 هزار نفر را هم نخواهیم داشت و اگر اکنون 15 درصد پرسنل کشتیرانی، خارجی است، در سال 2017 این رقم صد درصد خواهد شد.

حسن تیمورتاش در گفتگو با تین نیوز با اشاره به الزام کشورهای عضو کنوانسیون STCW (استانداردهای آموزشی برای پرسنل دریایی) به اجرای متمم این کنوانسیون مبنی بر آموزش های جدید، اظهار کرد: بر اساس این کنوانسیون، تا سال 2017 باید تمامی 132 هزار دریانوردی که در ایران داریم، تحت پوشش نظام آموزشی جدید قرار گرفته و با نظام جدید تعریف شده از طرف کنوانسیون، مطابقت داشته باشند.

تیمورتاش با تاکید بر اهمیت آموزش دریانوردان ایرانی افزود: تاکنون آموزش دریانوردان ایرانی به شیوه ای صحیح و اصولی و مورد تایید همه کشورهای اروپایی بوده است اما اگر این موضوع را رها کنیم، سطح آموزش دریانوردان در جهان افت پیدا می کند.

لزوم تفاهم بین سازمان بنادر و وزارت علوم در زمینه اجرای STCW
وی با تاکید بر این که آموزش دریانوردان در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده است، اظهار کرد: مسوولیت اجرای این کنوانسیون مربوط به سازمان بنادر است و بحث آموزش دریانوردان نیز به وزارت علوم مربوط است؛ اگر بین سازمان بنادر و وزارت علوم در زمینه آموزش های کنوانسیون STCW تفاهم وجود نداشته باشد، راه به جایی نمی بریم.

این کارشناس حمل و نقل دریایی ادامه داد: در این زمینه، سازمان بنادر در مقابل سازمان جهانی دریانوردی پاسخگوست، با این حال وزارت علوم شیوه خود را در پیش گرفته است.

تیمورتاش گفت: بر اساس استاندارد های STCW دریانوردی باید توسط کاپیتان کشتی انجام شود که اگر این کاپیتان، از نظر وزارت علوم مورد تایید نباشد، مشکل به وجود می آید زیرا وزارت علوم به این قائل است که افرادی تدریس می کنند حتما باید دارای مدرک فوق لیسانس به بالا باشند اما برخی کاپیتان های کشتی، این مدارک را ندارند اما تجربه بسیار عملی خوبی دارند.

وی با بیان این که برای آموزش این 132 هزار دریانورد باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم، افزود: وزارت علوم باید جلسه ای با سازمان بنادر برگزار و تکلیف را روشن کنند که می خواهند این افراد را بورسیه کنند یا به آنها وام بدهند یا پیشنهادهای دیگری دارند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با انتقاد از وزارت علوم و دانشگاه ها به خاطر قبول نکردن هزینه های آموزش دریانوردی گفت: در حال حاضر رشته های پرهزینه ای مانند پزشکی از سوی دانشگاه به راحتی مورد حمایت قرار می گیرد اما از رشته ای مانند دریانوردی به بهانه نبود بودجه، حمایت نمی شود.

تیمورتاش یادآور شد: علت اینکه دانشگاه هزینه های رشته دریانوردی را نمی پذیرد این است که به بورسیه عادت کرده است و دانشجویان این حوزه، مرتبا بورسیه شده اند.

مشکلی که با یک جلسه حل می‌شود
نایب رییس کارگروه آموزش اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این موضوع باید در کشور پیگیری شده و در سطح مسوولان حل شود، موضوع بسیار ساده است و با برگزاری یک جلسه بین مسولان و با کارشناسی کار، می توان آن را حل کرد.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری تعداد زیادی همایش ارگان های دریایی، نهایتا سی مورد درباره مسایل آموزشی در قطعنامه ها آورده شده اما هیچ کس پیگیر نتایج عملی این قطعنامه ها نبوده است.

تیمورتاش اظهار کرد: درباره این مساله، کار مهمی که باید انجام شود برگزاری یک نشست و امضای یک تفاهم‌نامه درباره مسایلی از جمله نحوه تامین مالی آموزش هاست، در این صورت تکلیف ها مشخص خواهد شد.

احتمال استفاده صددرصدی از پرسنل خارجی در سال 2017
وی با اشاره به پیگیری کارگروه آموزش اتاق فکر سازمان در این باره، افزود: هرچند این مساله جزو وظایف سازمان بنادر است اما به عنوان کسی که دلش برای این حوزه می سوزد، پیگیر این ماجرا هستم زیرا پای ایران در میان است؛ در واقع اگر دریانوردان ما در سال 2017 آموزش های لازم را ندیده باشند، همین 132 هزار نفر را هم نخواهیم داشت و اگر اکنون 15 درصد پرسنل کشتیرانی، خارجی است، در سال 2017 این رقم صد درصد خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ادامه داد: این یک مساله شخصی نیست و بحث تامین دریانوردان در ایران مطرح است، اگر قرار است روزی دریانورد صادر کنیم، باید از همین حالا کارها را درست پیش ببریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    در سخنان فوق بیان شده که ۸۵% کارکنان کشتیرانی ایرانی هستند و تعداد آنها حدود ۱۳۲ هزار نفر است یعنی حدود ۲۳ هزار نفر در کشترانی ایران از پرسنل خارجی هستند. این رقم بسیار بالاست و در شرایطی که بحران بیکاری در کشورهای مختلف منجمله ایران وجود دارد باید شرایط را برای اشتغال ایرانیان بهبود ببخشیم و از خروچ ارز از کشور برای اشتغال کارکنان خارجی پیشگیری کنیم مگر برخی تخصصهای خاص که در کشور قابل دستیابی نباشد که تعداد این گونه متخصصین به هزار نفر هم نمی رسد. اگر هر کارگر خارجی در کشتیرانی ماهانه فقط دو هزار دلار درآمد داشته باشد خروج ارز بابت اشتغال آنها حدود پانصد میلیون دلار در سال می شود. اضافه کنید به این رقم ارزش اجتماعی اشتغال که در صورت تخصیص این میزان شغل به کارکنان ایرانی فراهم خواهد شد.