| کد خبر: 129600 |

◄ زنان، ایمنی و حمل‌ونقل عمومی

تین نیوز

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در نشست تخصصی روز ایمنی که به همت شبکه اطلاع‌رسانی تین‌نیوز و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار می‌شد، در گزارشی از جایگاه زنان در حمل‌ونقل و تهدید‌های موجود گفت.

 

شیرین احمد نیا، در آغاز سخن اظهار داشت: از هر زنی (متعلق به هر گروه اجتماعی اقتصادی) بپرسید تاکنون پیش‌آمده که در جریان تردد در وسایل حمل‌ونقل عمومی احساس عدم امنیت کنند بسیار بعید است که جواب منفی بدهد!

 

احمد نیا ادامه داد: طبق گزارش زنان در پیمایشی در مکزیکوسیتی 64 درصد زنان هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی مورد آزار و تعرض قرارگرفته‌اند!

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در پیمایشی در مورد سیستم متروی نیویورک 63 درصد زنان اظهار داشتند که اذیت و آزار جسمانی یا بدنی را تجربه کرده‌اند و 10 درصد نیز موردحمله یا تعرض جنسی sexual assault قرارگرفته بودند.

 

مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین بیان کرد: اگر آمار ایمنی حمل‌ونقل در سراسر جهان را باهم مرور کنیم با ارقام هراس‌انگیزی مواجه می‌شویم! تبعات احساس عدم امنیت زنان در حمل‌ونقل شهری.

 

احمد نیا گفت: وسایل حمل‌ونقل ناایمن می‌تواند منجر به این شود که زنان، شیوه‌ی تردد خودشان modes of transportation را تغییر بدهند! یا اساساً تعداد سفرهای درون‌شهری‌شان را کاهش دهند! نتیجه‌ی عدم احساس ایمنی برای حرکت در شهر: موجب کاهش درآمد خانوارها می‌شود چراکه زنان از دستیابی به فرصت‌های آموزشی و شغلی بازمی‌مانند!

 

از منظر زیست‌محیطی:

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عدم امنیت در حمل‌ونقل شهری، به محیط‌زیست هم لطمه می‌زند. زنان متعلق به گروه‌های درآمدی بالاتر که به خاطر ترس از این‌که پیاده یا با دوچرخه یا با استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی عبور و مرور کنند، از وسایل نقلیه‌ی شخصی یا تاکسی استفاده می‌کنند که به آلودگی بیشتر هوا می‌انجامد!

 

عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران اظهار داشت: نباید فراموش کرد که متغیرهای دیگری هم بر آسیب‌پذیری تأثیر می‌گذارند و به‌عنوان‌مثال، طبقه‌ی اجتماعی، قومیت، سن و نظایر آن در مورد آسیب‌پذیری زنان، تاثیرمی‌گذارند و همه زنان به‌طور یکسان در معرض ناایمنی قرار ندارند همان‌طور که سایر گروه‌ها مثلاً کودکان اعم از دختر و پسر یا افراد متعلق به اقلیت‌های قومی نیز در معرض این‌گونه ناامنی‌ها قرار دارند!

 

برخی راهکارها (ی ارتباطی) برای ارتقای ایمنی حمل‌ونقل!

راهکارها یا چاره‌جویی‌هایی که پیشنهادشده و به مرحله‌ی عمل هم درآمده است:

 

اپلیکیشن‌ها:

مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: خدمات وسایل نقلیه‌ای مثل اووبر یا اسنپ در ایران که فرد می‌تواند رانندگان مؤنث را انتخاب کند اپلیکیشن‌هایی هم هست (در هند، یمن، لبنان و سایر کشورها) که شهر را برحسب سطوح ایمنی منطقه بندی می‌کند؛ برحسب گزارش زنان از مناطق یا ایستگاه‌های حمل‌ونقل شهری امن‌تر یا ناامن‌تر در «نقشه‌ی امنیت تردد شهری» و در دسترس مخاطبان برای سفرهای شهری است!

 

نمونه‌اش اپلیکیشن Safecity که گزارش‌های زنان از تعرض جنسی، یا خشونت را جمع‌آوری و روی نقشه منعکس می‌کند!

 

• Elsa D’Silva

• Online and mobile technology

 

احمد نیا ادامه داد: واقعه‌ی تجاوز گروهی به دانشجوی پزشکی در سال 2012 در هند ایده‌ی راه‌اندازی Safecity را به ذهن خانم داسیلوا آورد: زنان روایت‌هایشان از حملات و سوء رفتارهایی که تجربه کرده بودند را گزارش می‌کردند، این‌ها در معرض دید عمومی قرار می‌گرفت و بر اساس شناسایی منطقه و حوزه‌ی همسایگی، اقدامات فعالان محلی و حمایت گری شکل می‌گرفت!

 

راهکارهای دیگر:

 

احمدنیا گفت: مکزیکوسیتی، سوت‌های رایگان برای اطلاع‌رسانی سوء رفتار در اختیار مسافران مؤنث در مترو قرار می‌دهد! شهرهایی مثل توکیو، ریودوژانیرو و دبی، در زمره شهرهایی هستند که به‌عنوان‌مثال، تاکسی‌های مختص زنان، اتوبوس‌های مختص زنان، یا کوپه‌های قطار یا متروی مختص زنان دارند!

 

شیرین احمدنیا اظهار داشت: یک پژوهش در بریتانیا که توسط وزارت ترابری و حمل‌ونقل صورت گرفته نشان داده که زنان و مردان ترجیحات متفاوتی درزمینهٔ ی تأمین ایمنی وسایل حمل‌ونقل عمومی داشته‌اند. زنان ترجیح داده‌اند که کارکنان و نیروی انسانی حاضر در وسایل نقلیه افزایش پیدا کنند (حضور عامل انسانی)، درحالی‌که مردان به تقویت سیستم نظارتی تکنولوژیک (دوربین‌های نظارتی ویدئویی /دوربین‌های مداربسته) اشاره‌کرده‌اند.

 

احمدنیا گفت: یک دغدغه‌ی زنان در مورد دوربین‌های مداربسته این بوده که این‌ها درزمانی که جرمی در حال وقوع است کمکی به قربانی حادثه نمی‌کنند!

 

نورپردازی!

 

عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران ظهار داشت: زنان علاوه بر تأکید بر حضور بیشتر کارکنان در فضای حمل‌ونقل عمومی، به موضوع راهکار ساده‌ی نورپردازی و روشنایی بیشتر اشاره داشته‌اند. متروی واشنگتن دی سی، بهترین نمره‌ی امنیت را به همین دلیل، دریافت کرده است.

 

او ادامه داد: محققی به‌ضرورت اراده‌ی سیاسی معطوف به تغییرات مؤثر برای تأمین ایمنی حمل‌ونقل اشاره داشته است،نتیجه گرفته که ازآنجاکه عمده‌ی کارشناسان حمل‌ونقل، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران این حوزه را مردان تشکیل داده‌اند آن‌چنان حساسیتی نسبت به مسائل ویژه‌ی زنان ندارند و این مسئله که امری جنسیتی تلقی می‌شود، برایشان نامرئی و ناملموس است.

 

احمدنیا گفت: نورپردازی خیابان‌ها وقتی زنان از اتوبوس پیاده می‌شوند و مسیر رفت‌وآمدشان به‌اندازه کافی روشن و در معرض دید باشد، نیازمند اتخاذ سیاست‌های زیرساختی تأمین امنیت است.

 

کمپین‌های تغییر رفتار و ارتقای نگرش

 

استاد دانشگاه علامه‌طبابایی بیان کرد: در مقابل هم کمپین‌هایی شکل‌گرفته که هدفشان را فرد تعرض‌کننده و آزاردهندگان قرار داده‌اند. کمپینی هست با عنوان «به دوست‌دختر من دست نزن» در بلژیک:

 

• Don’t touch my girlfriend

احمدنیا در پایان گفت: محققی تأکید کرده که سیاست‌گذاری یک‌سویه است و سویه‌ی دیگر، تغییرات فرهنگی و تغییر رفتار و نگرش است که باید تحقق پذیرد مشکل فرهنگی اجتماعی دیگر که زنان را دربرمی گیرد عدم توجه به نیازهای ویژه‌ی زنان مسن، یا معلولان یا زنان دارای فرزندان کوچک یا زنان باردار و نظایر آن است این مشکل منتهی به حذف یا طرد زنان دارای شرایط فوق‌الذکر می‌شود! نوعی بی‌عدالتی اجتماعی و قرار گرفتن در حاشیه است!

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.