| کد خبر: 129576 |

انتقاد جدی غروی از کمیسیون ایمنی راه

تین نیوز

 

مدیرعامل انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها در نشست تخصصی روز ایمنی حمل‌ونقل در دانشگاه علامه طباطبایی حاضر شد و در این نشست حول ایمنی سخنان قابل‌توجهی مطرح کرد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ بهروز غروی اظهار داشت: سیستم حمل‌ونقل و جاده‌ای ما به‌گونه‌ای است که با یک تخلف و حادثه باید خسارات فراوانی به جامعه تحمیل شود لذا باید با تغییر رویکرد ضمن هماهنگی با همه بخش‌ها از توان مردم هم برای مقابله با حوادث استفاده شود.

 

غروی گفت: در حوادث جاده‌ای نباید فقط کاربران را مقصر بدانیم بلکه لازم است در طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل و جاده‌ای هم تجدیدنظر شود تا بتوانیم ایمنی جاده‌ها را تقویت کرده و حوادث ر ا کاهش دهیم.

 

او ادامه داد: انسان‌محوری و توجه به رفاه مردم در رویکردهای جدید موردتوجه جدی است و مسئولان و مردم باید در کنار یکدیگر بتوانند با برنامه‌ریزی مدون نسبت به ایمن‌سازی جاده‌ها همت کنند.

 

این فعال مردمی اظهار داشت: ایمن‌سازی جاده‌ها، خودروها و آموزش مردم برای ارتقاء فرهنگ ایمنی در جاده‌ها باید از سوی همه دست‌اندرکاران موردتوجه قرار گیرد که در این راستا با راه‌اندازی کمیسیون راه‌ها گامی در مسیر ایمن‌سازی راه‌های مواصلاتی برداشته‌شده است.

 

مدیرعامل انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها با تأکید بر اهمیت مشارکت‌های مردمی در ارتقای ایمنی اظهار داشت: امروزه باور عمیق داریم که هیچ کاری بدون مشارکت مردم به موفقیت نمی‌رسد و تا شهروندان درگیر مسائل جدی نشوند کاری جلو نمی‌رود لذا با فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد غیردولتی امیدواریم بتوانیم با آموزش و فرهنگ‌سازی به افزایش ایمنی این حوزه کمک شود.

بهروز غروی در خصوص جمعیت طرفداران ایمنی راه  ها گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها چون غیردولتی است زمینه جذب افراد علاقه‌مند به‌سلامت انسان‌ها را فراهم کرده و افرادی علاقه‌مند و دلسوز که حوادث جاده‌ای آن‌ها را بیش از دیگران متأثر کرده و مسئولیت بیشتری در خود احساس می‌کنند وارد کارشده و تلاش می‌کنند با فرهنگ‌سازی به کاهش حوادث کمک کنند.

 

پژوهشگر حوزه ایمنی حمل‌ونقل بیان کرد: تشکل‌های مردمی با حضور در عرصه‌های مختلف برای بهبود شرایط رفت‌وآمد در جاده‌ها نقش‌آفرین هستند و می‌توانند ترافیک و حوادث را به حداقل برسانند که تلاش می‌کنیم با ترویج نظام خودکنترلی و جلوگیری از رفتارهای ناهنجار زمینه قانون‌گرایی در جامعه تقویت شود.

 

غروی گفت: باید فعالیت‌های ما به‌گونه‌ای باشد تا بی‌توجهی به قانون یک هنجارشکنی و کاری ناپسند تلقی شود و افراد خاطی مطرود جامعه شوند تا هر کس خود را ملزم بداند با رعایت قانون در رانندگی و جاده‌ها سفری ایمن را محقق کند.

 

او همچنین بیان کرد: در اتحادیه ایمنی جاده‌ها ۱۴۵ عضو از ۹۵ کشور جهان عضو هستند و با حضور در عرصه‌های ایمنی در مسیر تأمین سلامت انسان‌ها تلاش می‌کنند که در ایران هم از سال ۸۸ با شکل‌گیری خانه حمل‌ونقل و جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها زمینه حضور نهادهای مردمی در فعالیت‌های مهم و زیربنایی که با اقتصاد و سلامت مردم ارتباط دارد فراهم‌شده و جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها فعال‌شده‌اند.

 

غروی در خصوص آمارهای جهانی در حوزه ایمنی گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2007 رتبه ایران بین 178 کشور در تصادفات جاده‌ای 168 بوده، اما در سال 2011 بین 180 کشور به 177 رسیده است، نکته اینجاست که اشتباه‌های ساده مردم نباید به جراحت و مرگ ختم شود.

 

غروی گفت: باید از مردم پرسید اکنون در جاده‌ها احساس امنیت می‌کنند یا نه؟ افزون بر این مسئله ایمنی فعالیت فرا بخشی است، بنابراین باید همه سازمان‌های درگیر در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.

 

مؤلف کتاب سیر تحول سیستم مدیریت ایمنی راه در جهان (معرفی مبانی اولیه سیر تحول) اظهار داشت: حدود 30 تا 35 درصد بودجه سلامت به قربانیان حوادث رانندگی اختصاص پیدا می‌کند، این در حالی است که حدود ده میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای کشور نان‌آور خانواده را ازدست‌داده‌اند.

 

غروی گفت: دانش و مدیریت نوین در ایمنی جاده‌ای اکنون بر این مفهوم استوار است که ایمنی ترافیک مانند هر کالا یا خدمتی دیگر محصول یک سیستم تولیدی قلمداد می‌شود. این سیستم تولیدی با سه عنصر یا لایه اصلی و مشخص به شرح زیر تعریف می‌شود:

 

1- مبنا یا زیربنایی­ ترین سطح این سیستم شامل فعالیت‌های مدیریت سازمانی نتیجه گرا یا شورای راهبر ایمنی است که با توجه به ماهیت فرا بخشی ایمنی باید از کلیه اختیارات لازم جهت اجرای فعالیت‌های هماهنگی تدوین مقررات تخصیص منابع و اعتبارات نظارت و ارزیابی و ترویج، تحقیق و توسعه برخوردار باشد.

 

2- فعالیت‌های نهاد مدیریتی منجر به تولید یا تعریف اقدامات و عملیات لازم جهت ارتقاء ایمنی در شبکه راه شده که در لایه میانی این فرآیند تولیدی قرار دارد.

 

3- در لایه فوقانی این سیستم و در رأس هرم نیز نتایج موردنظر از عملکرد سیستم قرار دارد و اهداف ایمنی را در سه سطح پیامدهای نهایی، پیامدهای میانی و خروجی­ها به دست می‌دهد.

 

بهروز غروی اظهار داشت: پیامدهای نهایی را می­توان به شکل دورنمای بلندمدت (Vision) سیستم ایمنی ترافیک و یا آنکه به‌صورت اهدافی میان مدت تا کوتاه‌مدت مانند میزان هزینه اجتماعی مرگ‌ومیر و جراحات جدی سوانح ترافیکی و یا حتی به‌صورت برخی از نسبت­ها مانند نرخ تلفات به جمعیت یا وسایل نقلیه و یا حجم سفر تعریف کرد. خروجی­ها نیز دستاوردهای فیزیکی است که حاکی از بهبودی در پیامدهای نهائی و میانی است مانند بهبود مهندسی ایمنی برحسب کیلومتر یا میزان عملیات پلیسی و اعمال قانون موردنیاز جهت کاهش متوسط سرعت و به‌طورکلی معیارهایی کمّی که نشان‌دهنده تکمیل یک وظیفه معین باشد.

 

این فعال مردمی گفت: متأسفانه در حال حاضر تدابیر و فعالیت‌های ارتقای ایمنی راه در کشور فقط به لایه میانی یعنی اقدامات می‌پردازد، ولی تجارب و برنامه‌های نوین جهانی نشان می‌دهد، بررسی تمام عناصر سیستم مدیریت ایمنی راه و نحوه ارتباط بین آن‌ها برای هر کشوری که به دنبال اصلاح سطوح عملکردی­ش باشد ضرورت دارد.

 

مدیرعامل انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: سؤالی که دراین‌بین مطرح می‌شود این است که اصلاً تعریف تمرکز بر نتیجه گرایی در یک‌نهاد راهبر مدیریت ایمنی به چه معنا است؟ درواقع پاسخ این سؤال این است که این نهاد راهبردی باید یک نگاه ملی داشته باشد و تمام برنامه‌های مداخلات در دست اجرا و آینده با نتایج مورد انتظار مرتبط باشد، باید یک چارچوب عملکرد مدیریتی برای پیگیری مداخلات خروجی‌های نهایی آن وجود داشته باشد.

 

این فعال حوزه حمل‌ونقل اظهار داشت: درواقع ما باید مثل دیگر کشورهای توسعه‌یافته یک «ویژن» یا یک دورنمای کلی داشته باشیم، صاحب اهداف استراتژیک باشیم و صاحب اهداف مشترک باشیم که متأسفانه به هیچ‌یک از این موارد توسط کمیسیون ایمنی راه‌ها توجهی نشده است.

 

غروی گفت: حال کمیسیون ایمنی چه باید بکند؟ به اعتقاد من اولین وظیفه اصلی یک‌نهاد راهبری مانند کمیسیون ایمنی راه‌ها، هماهنگی است، یعنی سازمان‌دهی افقی و عمودی کلیه مداخلات توسط کلیه شرکا و ذی‌نفع‌های دولتی و غیردولتی باید با برنامه از پیش مشخص‌شده هماهنگ باشد و ترتیبات باید به نحو مناسبی تأمین شود.

 

بهروز غروی اظهار داشت: دومین کار مهمی که نهاد راهبر و یا کمیسیون ایمنی باید انجام بدهد تدوین قوانین و مقررات لازم است که متأسفانه در این حوزه هم هیچ فعالیتی نداشته‌ایم، این قوانین و مقررات ابزارهای بسیار ضروری هستند اما ما چنین چیزی را نمی‌بینیم و نهاد راهبر ما بیشتر یک جنبه مشورتی دارد.

غروی در پایان گفت: سومین نکته مهم در خصوص نهاد راهبر تأمین و تخصیص منابع که متأسفانه باز در این حوزه هم فعالیت چشم‌گیری صورت نگرفته است

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.