پیرامون حواشی پیش امده بین کشتی سازی و کشتیرانی مطرح شد؛
◄ مقصر اصلی مدیریت اشتباه دولتی در طول سال هاست
تیننیوز| عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: وضعیت امروز نتیجه مدیریت نامناسب دولتی در طول سالهاست.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، روزبه مختاری در گفتگو با تیننیوز درباره حواشی پیرامون امضای قرارداد خرید کشتی از هیوندایی کره جنوبی گفت: از دو زاویه کاملا متفاوت میتوان به این ماجرا نگاه کرد. زاویه اول این است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تجربه خیلی بدی در کار با کشتیسازی داخلی داشته و به حق میگوید که توانایی ندارند. این یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم.
او ادامه داد: از طرف دیگر کشتیسازی داخلی میگوید در بحران جهانی کشتیسازی که همه به دنبال ساخت کشتی هستند، ما ساخت ده فروند کشتی و تجارتی به این بزرگی را داریم به خارجیها میدهیم و از صنعت داخلی خودمان حمایت نمیکنیم؟ اگر این دو تفکر را بپذیریم و اقتصادی به آن نگاه کنیم حق با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.
مختاری با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شرایط رقابتی خاصی را داشته است تاکید کرد: اما اگر بخواهیم همه جانبه نگاه کنیم باید این را هم بگوییم که کشتیرانی جمهوری اسلامی دارد از رانتهای مختلف دولتی استفاده میکند.
او ادامه داد: یکی از بزرگترین رانتهایش همان حق پرچم است که به 10 درصد رسیده است. این میشود قدرت رقابت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. یا مثلا محمولاتی مثل برنج داریم که قرار است از هند وارد شود و در مقطعی میگویند جز ناوگان ملی هیچ ناوگانی حق حمل برنج را ندارد.
عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: تمام اینها به معنای این است که کمکهای دولتی به کشتیرانی ملی شده است تا قدرت بگیرد. پس میشود این که دولت دارد به زیرمجموعه خودش کمک میکند تا رونق پیدا کند.
مختاری کشتیسازی را در کنار کشتیرانی جمهوری اسلامی یکی از زیرمجوعههای دولت دانست و اضافه کرد: یکی دیگر از این زیرمجموعهها کشتیسازی ماست. آیا کشتیسازی ما فشل است؟ خب باشد! چه اشکالی دارد؟ باید به آنها کمک شود. کشتیرانی جمهوری اسلامی باید به کشتیسازی کمک کند. در نتیجه اگر اینطوری نگاه کنیم کشتیرانی جمهوری اسلامی حق بستن چنین قراردادی را ندارد.
او تصریح کرد: اگر شرکتی بود که بدون کمک دولتی روی پا خودش ایستاده بود این حق را داشت که بگوید من میخواهم با یک کشتیسازی خارجی قرارداد ببندم. اما الان این حق را ندارند. برای اینکه از چیزی استفاده کرده و میکنند که الان کشتیسازی ما میخواهد از آن استفاده کند. در نتیجه باید دینش را به کشتیسازی داخلی پرداخت کند.
عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به حواشی جلسه مطبوعاتی مدیرعامل ایزوایکو نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه باید به حال خودش گریه کند که در طول اینهمه سال نتوانسته این ساختار را بسازد. نتوانسته از اینهمه رانت و امکانات و پول و اینهمه وام بانکی و بازار کار خوب استفاده کند. الان وقتی گریه میکنند باید به حال خودشان گریه کنند که چرا ما اینهمه امکانات را لگدمال کردیم. آیا اگر نصف این امکانات را به بخش خصوصی میدادند باز هم اینطور میشد؟ آیا مدیرعامل یک بخش خصوصی میتواند بیاید در یک جلسه رسمی گریه کند که به من بار بدهید؟!
عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته همچنین بررسی مدیریت کشورهای موفق در حوزه کشتیسازی را مفید دانست و گفت: ببینیم در دنیا چه میکنند. اگر کاری را بلدیم انجام دهیم. اگر بلد نیستیم صرف اینکه بخواهیم به مردم حقوق بدهیم نمیتوانم جایی را نگه داریم. بگوییم بروید خانه همانطوری که داریم به همه پول مفت میدهیم به شما هم میدهیم.
او ادامه داد: اما اگر قرار است کار واقعی انجام بدهیم داستان چیز دیگری است. نمیتوانیم بگوییم بلد نیست که بلد نیست اما کار را بدهید انجام بدهد. به واقع بلد نیست. اما کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داستان متفاوتی دارد. نباید فراموش کنیم که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم با تکرار همین جمله «بلد نیست» و «نمیتواند»، تا امروز ارتزاق کرده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.