| کد خبر: 61327 |

◄ قاچاق کالا از طریق ترانزیت؛ واقعیت یا افترا؟

تین نیوز | چندی پیش مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد قاچاق کالا و ارز با اشاره به شیوه های قاچاق کالا در کشور گفت: نخستین شیوه این است کالائی با اسناد معتبر در کشور مبدا اعلام و کالائی دیگر بارگیری و وارد کشور می شود.
قاسم خورشیدی افزود: بطور مثال از چین به جای  بلورجات، لوازم  یدکی خودرو بارگیری و بعد از ورود در تهران تخلیه و دوباره بلورجات  بارگیری و از مرزهای خروجی به مقصد انتقال می یابد. 
وی افزود: با بررسی اسناد گمرگات ورودی و خروجی می بینیم که بلور وارد و خارج شده است و در ظاهر تخلفی هم انجام نشده است. 
خورشیدی درباره اینکه چطور بازرسان چنین تقلبی را متوجه نشده اند، گفت: بطور مثال روزانه بالغ بر 4 هزار کانتینر در گمرگ  شهید رجائی جابجا می شود که از نظر ارزیابی انسانی و هم از نظر داشتن ابزارآلات نظارت الکترونیکی این کار غیر ممکن است چراکه بخش زیادی از کار فعلی گمرکات  فقط ثبت و رصد اسنادی کالای ترانزیتی است.
خورشیدی درباره شیوه دیگر قاچاق کالا از طریق ترانزیت گفت: واردکننده، کالائی را بنام ترانزیت وارد می کند و واقعا ترانزیت هم اتفاق می افتد و با خروج از کشور وارد کشور هم مرز ما می شود و دوباره بصورت کوله باری وارد ایران می شود که  به نوعی مسیر را با ترانزیت کوتاه کرده اند....

پس از انتشار این خبر برخی از کاربران تین نیوز در مورد این اظهارات خورشیدی مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد قاچاق کالا و ارز به ارایه نظر پرداختند که این نظرات در ادامه آمده است:

1- خواهشمند است مقرر فرمایید:
- برنامه های آموزشی و آگاه سازی برای مسئولین بخش خصوصی ودولتی تدوین و اجرایی شود.
- کارفرهنگی عمومی برای آحاد مردم برای خرید کالای تولید داخلی به جای کالای وارداتی  صورت گیرد.
- نظارت بر روند تولید محصولات داخلی و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان برای افزایش کیفت و کاهش قیمت  مستمر باشد.
- مسئولین صنعت و تجارت از تولید کالاهای غیر لازم خودارای نموده و بعضی از تولیدات به صورت مشترک با کشورهای پیشرفته تهیه شود، یک کشور امکان تولید تمام نیازهای مصرفی جامعه را ندارد .
- حمایت های غیر اصولی و غیر سازنده از تولیدات کم کیفیت داخلی و گران قیمت حذف شود.

2- وزير کشور و رياست محترم جمهوری طی ماه های گذشته به کرات خواستار تعطيلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده اند.
ستاد برگزاری مراسم دهه فجر هر سال چند روز مانده به دهه فجر تشکيل و چند روز بعد از برگزاری مراسم فوق تعطيل می شود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نيز مقرر بود بعد از برهه ای تعطيل گردد. در اين بين هرگاه زمزمه هايی جهت تعطيلی اين ستاد مطرح می شود بلادرنگ اعضای اين ستاد با حضور رسانه ای موضوعاتی را بدون بررسی صحت و سقم آن مطرح می کنند بی آنکه به عواقب حقوقی و حيثيتی موضوع واقف باشند.
جناب آقای خورشيدی تمامی حالات ممکن تخلف در امر ترانزيت را به عنوان فعل قاچاق در ترانزيت مطرح نموده اند موارد مذکور جزو پيش و پا افتاده ترين و در نتيجه غير عملی ترين موضوعات ممکن در امر قاچاق هستند و متاسفانه به سبب عدم اطلاع عموم از موضوع به سان فعل رخ داده تبليغ نموده اند به نحويی که خبرنگار نيز به امکان وارادت مواد مخدر بدين سان اشاره کرده است. بی شک تمامی فعالان عرصه ترانزيت به افترا و ناصحيح بودن تمامی بيانات ايشان واقف هستند و لزومی به تنوير افکار عمومی به نظر نمی رسد. به عبارت ديگر تمامی گفته های ايشان جزو مصاديق بارز عوام فريبی است.

ايشان در موقعيتی هستند که می توانند به موارد عينی موضوع اشاره نمايند. مثلاً در بازارچه مشترک مرزی که در هر هفته فقط دو کاميونت (کاميون لاری کوچک) از کشور مقابل جهت تخليه محمولات وارداتی به بازارچه وارد می شوند سازمان همياری شهرداری منطقه در داخل بازارچه برای تامين سوخت آن دو کاميونت و جلوگيری از قاچاق سوخت پمپ بنزينی را تاسيس نموده اند و روزانه حداقل سه تانکر سوخت وارد بازارچه می نمايند. (قاچاق می کنند).

در همان بازارچه در شيفت صبح دو دستگاه بيل مکانيکی و يک دستگاه کمپرسی از آن سوی مرز وارد بازارچه می کنند و عصرگاهان چاله ای در آن بازارچه با استفاده از آن دستگاه کنده می شود و شامگاهان آرم شهرداری منطقه بر روی دستگاه های مذکور درج می گردد و صبحگاهان روز بعد کمپرسی پر از نخاله به همراه دو دستگاه ديگر از بازارچه به سمت داخل شهر (کشور) خارج می گردند و هفته بعد فعل مذکور تکرار می شود با اين تفاوت که اين بار آن چاله پر می گردد و ساليانی است که اين فعل در بازه های زمانی مختلف تکرار می گردد.

و يا با لنج دستگاه های راهسازی و ساختمانی را وارد مناطق نفت خيز می کنند و بعد از چندی که هيبت دست دومی بر خود گرفتند با چسباندن آرمی به سمت داخل کشور ارسال می کنند. ظاهرا با اطلاع ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اين فعل انجام می شود.
در هر روز حداقل پنچ دستگاه کاميونت اداره پست از يکی از شهرهای مرزی به سمت پايتخت نامه های مردم را می آورند.

امروزه قاچاقچيان از روش های بکر و مبتکرانه ای استفاده می کنند حداقل 27 ميليارد دلار واردات دارند.
در مصاحبه ديگر ايشان بر قاچاق محصولات ترکيه اشاره نمودند. همه ايرانيانی که در مناطق هم مرز کشور ترکيه بوده اند نيک می دانند بيش از پانزده سال است که آن کشور مرزهای خود را با ايران به سبب تردد کردهای مسلح مخالف مسدود نموده است يک لايه سيم خاردار دو لايه مين گذاری و يک لايه سيم خاردار و ابزارهای ديگر ...به جزء چند منطقه که رودهای مرزی نظير ساری سو و قطور چای جاری هستند که اين مناطق نيز جهت استفاده قاچاقچيان انسان مورد استفاده قرار می گيرد امکان جابجايی محمولات قاچاق تا حدودی غير ممکن است.

البته گاهی با اطلاع مقامات محلی معبرهايی جهت تبادل پاياپای برخی کالاها به صورت موردی در آن لايه ها ايجاد می گردد لهذا امکان قاچاق محصولات ترکيه از راه های غير مجاز ممکن نيست. می ماند از راه های مجاز.
شيوه های اين حجم از واردات بدون ...غير ممکن است النهايه ايشان بهتر است سکوت اختيار کنند و يا به مصاديق عينی با شماره پرونده مختومه در دادگاه صالحه اشاره فرمايند.
در هر صنفی افراد بد و خيلی بد ممکن است حضور داشته باشند علی ای حال وقتی صنفی را متهم می کنند به عواقب اخروی موضوع نيز بينديشند.

3- حدود سه سال است ترانزیت مشقات نفتی گازوییل به کشور افغانستان از مرزهای قانونی و گمرکات مجاز کشور ایران با کشور افغانستان اعمال گردیده نتیجه آن به شرح ذیل است:
- صادرات حلال از داخل ایران به نام گازوئیل در افغانستان.
- کشف مقدار ناچیزی از قاچاق سوخت داخلی ایرانی که مقادیر اصلی و کلان آن قاچاق شده است.
- کشور ترکمنستان جایگرین ترانزیت ایران شده است.
- ایجاد رانت برای ترانزیت به افغانسان برای کسب مجوز البته در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و قبل از آن هم چننین اتقاقی نیفتاده است که مجوز به تجار افغانستانی اعطا شده که برای شرکت های کریر و فوروادر مشکلاتی به وجود آورده است .
- وارد شدن خسارت جبران ناپذیری به سرمایه گذاران ایرانی در بنادر تجاری کشور و کاهش درآمد سازمان بنادر و دریانوردی از این محدویت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.