| کد خبر: 28049 |

◄ ایران چگونه می‌تواند بحران ترانزیت با ترکیه را مدیریت کند؟ / کارشناسان پاسخ می‌دهند

تین نیوز | گروه وایبری "حمل و نقل و لجستیک" در یکی دیگر از مباحث گروهی خود مشکلات پیش آمده در خصوص ترانزیت ایران و ترکیه را مورد بحث و بررسی قرار داده و اعضای این گروه راهکارهای عبور از این بحران را جست و جو کرده و همچنین امکان انتخاب مسیرهای جایگزین توسط هر دو کشور را بررسی نموده‌اند.

مباحث مطرح شده در این گروه در ادامه آمده است:

محمد نظر داده است:
حمل و نقل ترکیه با انتخاب مسیر از شمال ایران به دلیل هزینه زیاد و شرایط اقلیمی، سیاسی و طبیعی منطقه دچار چالش خواهد شد و ترکها خود به این مسئله واقفند. اگر مسیر فوق عملی و مقرون به صرفه بود خیلی زودتر مسیرشان را عوض می کردند. در حال حاضر فقط از جنبه روانی موضوع سود می برند و از آن اهرم فشار درست کرده اند.
ما قبلا مسیر آذربایجان، روسیه، بلاروس، لهستان را برای سال ها
مورد استفاده قرارداده ایم و بسیار هم باصرفه و خوب بود، این راه اکنون هم گشودنی است.
اما اگر واقعا بخواهیم جلوی ترکها بایستیم راهش اینست که ناوگانمان را تقویت کنیم، را ه روسیه را باز کنیم  و به ترکها اجازه ندهیم بارمان را حمل کنند، این همان ضربه ای خواهد بود که ترک ها را وادار می کند دست از شلتاق زدن بردارند. آنچه فشار را روی ما زیاد می کند اینست که قادر به حمل بار خود نیستیم و مجبوریم بارمان را به ترک ها بدهیم و سالانه مبالغ زیادی را به جیب ترکها بریزیم این در حالی است که می توانیم با برنامه ریزی صحیح و تقویت ناوگانمان این درآمد را از حمل و نقل ترکیه قطع کنیم.

محمد نظر داده است:
اگر سرمایه گذاران ایرانی هستند که در ترکیه سرمایه گذاری کرده و به امر ترانزیت کالا مشغولند بهتر است در این شرایط از وجود آنان استفاده کنیم.

امیر نظر داده است:
البته سالها پیش مطالعات مفصلی در مورد مسیر زمینی از عراق به سوریه و سپس از بندر لاذقیه به اقصی نقاط بنادر مدیترانه انجام شد که اول مورد بی مهری مدیران دولتی قرار گرفت و پس از آن فتنه کوردلان دانش مسلک کاملا ناکار آمدشد. مسیر عراق و سوریه همان جاده قدیم ابریشم است 
با این تفاوت که در هزینه و مسافت یک سوم صرفه داشت.
هم اکنون نیز با تحمل تمام سختیها و کارشکنی های عنایتی چه از طرف دولت عراق و چه عزیزان وطنی بخشی از محمولات تحریمی را از این مسیر به پروکه های ملی می رسانم.

بهمن زاده نظر داده است:
دوستان دولتی مان باید این روزها را چون دوران جنگ ثبت كنند.
روزها و رفتارهای همسایه غربی كه همسوی با لشكر غرب برعلیه منافع ایران در منطقه عمل كرده و می كند را هیچ حمل و نقلی نباید فراموش كند. رفتار بخش خصوصی و دولتی تركیه مو به مو هماهنگ است. چیزی و درسی كه متولیان بخش خصوصی ایرانی باید به آن تمسك جویند. الان دولت و بخش خصوصی ترك یك دل و یك صدا می تازند.

محمد نظر داده است:
به نظر بنده در 30 سال گذشته بخش حمل و نقل نه تنها وظایفش را انجام داده بلکه با فداکاری و از خود گذشتگی تمام دین خودرا ادا نموده است.
متاسفانه روزانه بیش از 15 پرواز بین ترکیه و تهران انجام می شود و تب خرید خانه و ویلا درترکیه هم بالا گرفته، نمی دانم غرور ملی نا کجاست و چه کسی باید آنرا به حرکت درآورد.

امیر نظر داده است:
در زمانی که حضرت امیرالمومنین علی(ع) شنیدند سپاه عرب در مرز شام خلخال از پای دختر یهودی ربوده اند فرمودند: اگر مسلمان از این غصه بمیرد بی جهت نیست. 
این همه سکوت نشانه چیست؟ سالهاست همکاران ما در بخش حمل و نقل از جان فریادشان بر هواست. مشکلات بخش ترابری کشور از حیث ملی بررسی نمی شود. سواره از پیاده خبردار نیست.

بهمن زاده نظر داده است:
در دهه ٦ و دوران جنگ تركها سالانه حدود 250  میلیون دلار فقط سوخت به صورت قاچاق و غیر فاچاق از ایران با ناوگان برگشتی شان از ایران می بردند.باید این پیام را كلیه دست اندركاران دولتی و خصوصی اقتصادی و سیاسی به كلیه مسئولین بخش های اقتصادی ترك گوشزد كنند.

محمد نظر داده است:
به آنها می دادند آنها هم می بردند !

بهمن زاده نظر داده است:
اینگونه هم نبود و نیست. توافقاتی بین دو كشور بوده و هست كه پاسخگوی امروز روابط است. اصلا بحث مابه التفاوت سوخت یعنی سوبسیدی كه ما در كشور داریم و آن اصولا قابل توزیع به غیر ایرانی نیست.

محمد نظر داده است:
آیا آن تواققات همواره به نفع دولت ترکیه نبوده است؟ آیا ما می توانیم بار وارداتی ترکیه از اروپارا حمل کنیم؟ ولی ترک ها می کنند، آیا ما می توانیم بار صادراتی ترک ها را به ارو پا حمل کنیم ولی آنها به راحتی این کار را می کنند.

بهمن زاده نظر داده است:
و آن نتیجه بیش از 35 سال تحریم غرب و كشورهایی چون تركیه است. البته مكانیزم هایی در مناسبات طراحی شده كه منافع مشترك را می شود از اجرای آنها به دست آورد. به هر حال روابط با دنیا از جنس مناسبات و تعاملات هوشمندانه است كه باید همواره به روز و به موقع و منظم و دولتی و خصوصی هدایت شود. البته مدیریت این مناسبات هم نیاز به ابزار لازم است. با آذربایجان و روسیه و ارمنستان و گرجستان نیاز به تعاملات بسیار گسترده دازیم.
باید پذیرفت كه شرایط مناسبات سال های اخیر چنین نتایجی را به بار آورده است. وقتی كشوری در گوشه عزلت نشیند آن هم در این شرایط كه تمام دنیا در تلاش وافر برای تامین منافع ملی اند یعنی اعطای حقوق ملی خود به همه، شرایط برایش این گونه رقم می خورد. 
امروز در بخش های خصوصی كشور مدیران سیاسی و اقتصادی بزرگی در مسندند. از سطح وزرا باید شروع كرد. از دوستان و مدیران حاضر و ناظر می خواهیم یكسری جلسات با حظور دوستان مسئول امروز و صاحب نظران دیروز بگذارند تا همه نجارب روی میز گذاشته شود.

امیر نظر داده است:
همیشه کم لطفی دولتی است، در نظام طبیعت ضعیف پامال است.

محمد نظر داده است:
لطفا از مسئولین امر سوال کنید چرا در بحبوحه فشارهای خارجی به خصوص ترکیه، ایران هم نرخ سوخت تحویلی به کامیون های ایرانی را بالامی برد؟ این درست است؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.