| کد خبر: 27985 |

انجام سالانه ۱.۵ میلیون تردد ترانزیتی از ۲۴ مرز رسمی کشور / رشد ۵.۲ درصدی ترانزیت در سال جاری

تین نیوز | مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری از برنامه‌ریزی برای یکسان‌سازی، ساده‌سازی و بازنگری قوانین حمل‌‌‌ونقل در ترانزیت خبر داد و گفت: در 6 ماهه ابتدایی امسال میزان ترانزیت کالا از کشور ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.2 درصد رشد داشته است.
 
محمد جواد عطرچیان  درباره توسعه ترانزیت در کشور، اظهار داشت‌: امروزه ترانزیت در دنیا یک عامل مهم اقتصادی است که تمام کشورها سعی می‌کنند، بیشترین سهم را با ایجاد بازاریابی و زیرساخت مناسب، تحکیم روابط بین‌المللی و عضویت در کنوانسیون‌ مختلف به خود اختصاص دهند.
 
وی ادامه داد: کشور ایران در بخش ترانزیت با بسیاری از کشورهای همسایه نظیر عراق،‌ افغانستان، پاکستان کشور‌های CIS و از این قبیل، مبادلات تجاری دارد.
 
مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: وضعیت جغرافیایی ایران از نظر ترانزیت بسیار مطلوب بوده و از همین جهت موقعیت استراتژیکی برای این کشورها در زمینه ترانزیت کالا داریم.
 
عطرچیان با بیان اینکه‌ کوتاه شدن مسیر ‌کریدور شمال-جنوب به وسیله بنادر ایران‌ از مزیت‌های ترانزیت از طریق ایران‌ است، گفت:‌ تأمین نیازهای اقتصاد ملی، کسب درآمدهای ارزی از بخش حمل و نقل و تأمین نیازهای کشورهای همسایه، از جمله دلایل توجیه اقتصادی ترانزیت در ایران است.
 
مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: افزایش درآمد، ایجاد اشتغال، ایجاد پنجره واحد بین کشورها و تحکیم روابط کشور‌ها، از جمله مزایای ترانزیت است.
 
* برنامه‌ریزی برای یکسان‌سازی، ساده‌سازی و بازنگری قوانین حمل‌‌‌ونقل در ترانزیت
 وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی توسعه ترانزیت ایران با توجه به مسائلی که در توسعه اقتصادی و تجاری دنیا دارای اهمیت است، ‌بهسازی و بازسازی شبکه‌های حمل و نقلی، استانداردسازی زیرساخت‌ها، تأکید بر توسعه کریدورهای بین‌المللی و یکسان‌سازی، ساده‌سازی و بازنگری قوانین حمل و نقل، است.
 
مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به‌ استانداردسازی رویه‌های تردد بین مرزها، ایجاد هماهنگی در زمینه روانسازی عبور و مرور از مرزها و تبدیل فرصت‌ها به سرمایه‌گذاری پایدار و بلند‌مدت به عنوان دیگر برنامه‌ها در این‌باره اشاره کرد.
 
عطرچیان اظهار داشت: امید است زمینه برای تجار کشورهای دیگر فراهم شد، تا بتوانند با هزینه کمتر، در زمانی کوتاه‌تر و با ایمنی بیشتر کالاهای خود را از کشور ایران عبور دهند.
 
* انجام سالانه 1.5 میلیون تردد از 24 مرز رسمی کشور
 مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: کشور ایران در بخش ترانزیت با کشورهای همسایه روابط ترانزیتی ‌حمل کالا در بخش صادرات و واردات دارد.
 
عطرچیان با اشاره به اینکه حجم زیادی از بار در بخش صادرات و واردات و ترانزیت از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای و کامیون جابه‌جا می‌شود، ادامه داد: سالانه 1.5 میلیون تردد از 24 مرز رسمی کشور انجام می‌شود.
 
‌وی اضافه کرد: انجام 1.5 میلیون تردد در سال رقم بالایی است که مشکلات خاص خود را دارد، ضمن اینکه در ایران بیشتر کامیون‌هایی که در بخش صادرات و توسعه ترانزیت فعال هستند، خود مالکی بوده‌ نیازمند حمایت دولت هستند.
 
مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: در این راستا سیاست دولت، حمایت از ناوگان کامیونی کشور ‌و رانندگان است که در این‌باره می‌توان به مسأله اخیر درباره درخواست ترکیه برای عدم دریافت مابه‌التفاوت نرخ سوخت از کامیون‌ها آنها اشاره کرد، در حالی که ما معتقدیم سوخت ایران، حق کامیون‌های ایرانی است، ضمن آنکه باید در این شرایط رقابتی از کامیون‌های خودمان حمایت کنیم.
 
عطرچیان توضیح داد: کامیون‌های ترک در ایران سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، در حالی که کامیون‌های ما در کشور ترکیه سوخت با قیمت گران دریافت می‌کنند و این شرایط ناپایدار و متعادلی برای ناوگان ایرانی است؛ ‌در هر حالتی قیمت سوخت در ایران ارزان‌تر از ترکیه است، بنابراین در راستای حمایت از ناوگان ایرانی به ناوگان دیگر کشورها سوخت یارانه‌ای ارائه نمی‌دهیم.
 
وی این را هم گفت که ‌قرار نیست، قطعا به ناوگان کشورهای دیگر نظیر ترکیه، افغانستان، عراق و دیگر کشورها سوخت یارانه‌‌ای ارائه شود، زیرا این سوخت متعلق به مردم ایران است، به هیچ عنوان ما سوخت یارانه‌ای به کامیون‌های ترک ارائه نمی‌دهیم، زیرا سوخت یک موضوع ملی است و قطعا حق مردم ایران است.
 
مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: توسعه شرکت‌های حمل و نقلی و حمایت از آنها در راستای افزایش بهره‌وری در رقابت با سایر شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقلی، تأثیر به سزایی در توسعه ترانزیت خواهد داشت.
 
* رشد 5.2 درصدی ترانزیت در 6 ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل
 عطرچیان اظهار داشت: کشور ایران با ظرفیت‌های موجود در زمینه ترانزیت‌ پل محکمی برای اروپا و آسیا است که میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته و سهم به سزایی در مسائل اقتصادی و ترانزیت کشورهای این قاره‌ها دارد‌.
 
مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: ‌عامل افزایش ترانزیت از کشور ‌ایجاد زیرساخت‌های مناسب ‌است، ایران می‌تواند بیشترین سهم ترانزیت اروپا و آسیا را به خود اختصاص دهد؛ مثلاً‌ با ایجاد زیربناها و ظرفیت‌ها در بنادری نظیر چابهار، این بندر می‌تواند به عنوان قطب ترانزیت کشور بوده و برای کشور‌های همسایه و منطقه نظیر هند و افغانستان مؤثر باشد.
 
‌وی با بیان اینکه ایران در ‌آینده‌ای نزدیک‌نقش مهمی در مبادلات کالا بین آسیا و اروپا خواهد داشت، اظهار داشت: ‌‌برنامه‌ریزی کرده‌ایم، سهم خود را در حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری افزایش دهیم.
 
عطرچیان یادآور شد: قطعا این موارد به نفع توسعه اقتصادی کشور است و تلاش می‌کنیم در بخش توسعه ترانزیت فعال شویم.
 
وی بیان کرد: در 6 ماه ابتدایی امسال میزان ترانزیت کالا از کشور ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5.2 درصد رشد داشته است که امیدواریم این ارقام افزایش یابد.
 
مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: فعال‌ترین مرزها در کشور در مورد ترانزیت ورود کالا ‌بندرعباس، پایانه پرویز‌خان، بازرگان، باشماق، سرخس و لطف‌آباد و به فعال‌ترین مرزها در مورد ترانزیت خروج کالا‌ بندر امام خمینی(ره)، دوغارون، باشماق، سرخس، بندرعباس و لطف‌آباد است.
 
عطرچیان اظهار داشت: توسعه پایانه‌های مرزی و عبور سریع کالا از مرزهای کشورهای همسایه در کنار فعال بودن اجلاس‌های ترانزیتی دوجانبه و چندجانبه بین ایران و سایر کشورها، تأثیر به سزایی در توسعه ترانزیت دارد.
 
امروزه ترانزیت به عنوان یک موضوع درآمدزا و اشتغال‌زا مطرح است، ضمن آنکه توسعه ترانزیت به افزایش روابط سیاسی کشورها می‌انجامد.
 
موقعیت کشور ایران از نظر جغرافیایی مطلوب است، زیرا ایران بر سر راه کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد و در صورتی که هر یک از این کریدورها فعال شود، خود به خود به اروپا متصل می‌شویم.
 
‌ایران از ‌طرف جنوب و از طریق خلیج فارس، در مجاورت آب‌های آزاد قرار دارد و از طرف شمال به کشورهای تازه استقلال یافته نزدیک است؛ این کشورها مراکز تولید هستند و به دنبال بازار فروش هستند، از طرف دیگر در جنوب خلیج‌فارس بازار مصرف زیاد است که همین مورد موجب می‌شود، ایران بر سر شاهراه ترانزیت شمال به جنوب کالا قرار گیرد.
 
از طرف دیگر کشور چین به عنوان تولید کننده عمده دنیا در شرق ایران و اروپا به عنوان بازار مصرف برخی کالاهای آسیایی در غرب ایران قرار دارد؛ همچنین اروپا به عنوان تولید کننده اصلی کالاهای صنعتی در غرب ایران و آسیا به عنوان مصرف کننده کالاهای صنعتی در شرق و مجاورت ایران قرار دارد که این امر موقعیت استراتژیک ایران را در امر ترانزیت شرق به غرب مشخص می‌کند.
 
به عقیده کارشناسان در بحث توسعه ترانزیت کشور باید چندین موضوع پی‌گیری می‌شود؛ اولین موضوع در این مبحث، مقوله «تقاضا» است، ایران باید به دنبال جذب بازارهای جدید با ایجاد روابط مناسب بازرگانی و اقتصادی بین کشورها باشد، ظرفیت‌های داخل باید افزایش یابد، یعنی لازم است شبکه‌های راه‌ و راه‌آهن و مبادی ورودی نظیر بنادر و پایانه‌ها توسعه یابد.
 
همچنین لازم است عبور ترانزیت با صرف زمان کم و هزینه پایین انجام شود؛ در کشور ایران هزینه‌های عبور ترانزیت خود به خود پایین است، زیرا هم‌اکنون مالیات چندانی در مرزها اخذ نمی‌شود.
 
اما لازم است زمان عبور هم کاهش یابد یعنی کالا به سرعت از پایانه‌های مرزی وارد شبکه راه‌های کشور شده و به سرعت خارج شود؛ البته با اجرای آیین‌نامه روان‌سازی عبور کالای ترانزیت در کشور برخی مشکلات در این‌باره برطرف شده است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.