| کد خبر: 169279 |

لوکی خبر داد:

◄ ارز دولتی‌ به رانندگان ترانزیت نرسید؛ حتی یک دلار

رانندگان ترانزیت ایران در مسیر ترکمنستان اکنون هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنند و پیشنهاد این است که با تخصیص ارز دولتی هزینه‌های بین‌راهی رانندگان کاهش یابد و امکان رقابت برای ترانزیت ایران فراهم شود.

تین نیوز

محمدحسین لوکی مدیرعامل یک شرکت حمل‌ونقلی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز نسبت به اعمال سیاست‌های ترکمنستان علیه ترانزیت ایران شکایت کرد.

لوکی با توضیح اینکه کل خروجی ایران از ترکمنستان است و به همین دلیل سیاست‌های این کشور علیه ترانزیت ایران آسیب جدی به حمل‌ونقل و ترانزیت ما می‌زند، گفت: ورود کامیون‌های ایرانی به آسیای میانه از 3 مرز اینچه‌برون، لطف‌آباد و سرخس است و کشورهای هدف ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، مزار شریف، و افغانستان هستند که این تعداد می‌تواند اهمیت این موضوع را آشکار کند.

این فعال حمل‌ونقلی به تشریح دلایل نارضایتی کامیون‌داران پرداخت و گفت: حذف عوارض ناعادلانه کیلومتر 1.5 دلار که ترکمنستان فقط از ناوگان ایرانی دریافت می‌کند باعث افزایش هزینه‌های رانندگان شده است و ما خواهان درخواست برای اقدام متقابل ایران بر ناوگان ترکمنستان یعنی دریافت کیلومتری 1.5 دلار در تمامی موانع ورودی به ایران ازجمله نخستین آن‌ها است.

لوکی با بیان اینکه به سیاست‌هایی که به همکاری با ترکمنستان در زمینهٔ ترانشیت کالا با ناوگان ترکمنستان مربوط می‌شود اعتراض داریم، گفت: گماردن بازرسین در 3 نقطه گمرکات هم‌مرز با ترکمنستان جهت رسیدگی به مشکلات، حضور یک نماینده در کنار سفیر که آشنا به قوانین حمل‌ونقلی بین‌المللی  و مشکلات رانندگان باشد از دیگر درخواست‌های رانندگان ترانزیت است.

لوکی ادامه داد: درخواست دیگر ما جلوگیری از ورود ناوگان خالی خارجی مخصوصاً ترکمنستان است که متأسفانه با همکاری شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی برای خود بارانداز درست کرده‌اند و این امر باعث نابودی 90 درصدی ترانزیت ایران و کاهش چشمگیر صادرات و سوق دادن تاجر به سمت ترکیه شده است.

وی بابیان اینکه ترکمنستان تلاش می‌کند از ماشین ایرانی مبلغ 2 هزار دلار در ماه درآمد کسب درآمد کند، گفت: مابه‌التفاوت قیمت دلار و ریال باعث شده است که پرداخت عوارض برای رانندگان ایرانی بسیار گران باشد.

این فعال حمل‌ونقلی با توضیح اینکه در این شرایط عملاً ترانزیت ایران نمی‌تواند دوام بیاورد، گفت: قبلاً هزینه عوارضی که ترکمنستان از راننده ایرانی دریافت می‌کرد یک دلار بوده است و اکنون 1.5 دلار یعنی 50 درصد گزان تر شده است.

وی توضیح داد که کامیون‌های ایرانی که می‌خواهند از مرز سرخس خارج شوند نسبت به این وضع اعتراض دارند و گفت: اکنون چند روز است که ترانشیب انجام نمی‌شود و فعلاً فقط  ورود ماشین‌های ترکمن که در مرز ایران ترانشیب می‌کردند قطع‌شده است.

وی توضیح داد: تا هفته گذشته ماشین‌های ایرانی تا سرخس می‌رفتند و از سرخس ماشین‌های ترکمن می‌آمدند و ترانشیت را انجام می‌دادند اما ترکمنستان گفت چرا باید این‌گونه باشد اجازه دهیم ماشین‌های ایرانی بیایند و نرخ عوارض را افزایش دهیم و این درآمد به جیب دولت این کشور و نه بخش خصوصی برود.

لوکی بابیان اینکه دریافت 1.5 دلار برای این مسیر ترانزیتی از سوی ترکمنستان هزینه کامیون‌دار ایرانی را گران کرده است گفت: اکنون بارهای ما مانده است و هزینه‌های ترانزیت گران و گران‌تر می‌شود.

این فعال حمل‌ونقلی بابیان اینکه لازم است هزینه‌های بین‌راهی رانندگان را پرداخت کنند ، گفت: درحالی‌که ارز دولتی به واردات پورشه و نعل اسب تعلق می‌گیرد برای دارو و ترانزیت تعلق نمی‌گیرد تا کمکی باشد که هزینه‌های رانندگان ایرانی کمتر شود تا امکان رقابت فراهم باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.