| کد خبر: 166407 |

مقیمی مطرح کرد:

◄ سپر دفاعی حمل‌ونقل ایران برای بازگشت تحریم‌ها در آبان ماه

«در پسابرجام تغییراتی در تجارت با ایران آغاز شد که تمام اتفاقات مثبت مربوط به حمل‌ونقل از تجارت تغییریافته شکل گرفت. مهم‌ترین اصل این بود که اعتماد به‌طرف ایرانی بیشتر شد و به همین دلیل کالاهای بیشتری در خریدوفروش چه صادرات، چه واردات به گردش درآمد و تجارت ما به کشورهای دیگر برای جامعه بین‌المللی و جهانی مقبول شد.»

تین نیوز

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت:«بر مبنای اطلاعیه منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، پس از تاریخ ۱۳ آبان، فعالیت بندرگاهی، کشتیرانی و صنایع کشتی‌سازی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جنوب و شرکت‌های وابسته تحریم می‌شود که می‌تواند برای تجارت ایران مشکل به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز  فاطمه مقیمی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل»  به تشریح راهکارهای دولت بعد از خروج آمریکا از برجام برای کنترل وضع موجود در بخش حمل و نقل پرداخت و گفت: «سیاست دولت در این شرایط باید حمایت قدرتمند از وضعیت صادرات و به‌تبع آن، جابه‌جایی کالا و حمل‌ونقل باشد و توجه ویژه‌ای به تأمین ارز در بخش حمل‌ونقل داشته باشد تا بتواند اقتصاد کشور و بخش حمل‌ونقل را در این شرایط حفظ کند.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه دولت پیش‌بینی‌های لازم را در زمینه نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام داده است، باید با حفظ قیمت دلار با همین نرخ کنترل این شرایط را به دست بگیرد.» 

به گفته فاطمه مقیمی، عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی تهران دولت دوازدهم نمی‌توانست بدون پیش‌بینی خروج آمریکا از برجام اعلام نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دلار را داشته باشد و حتماً مدبرانه  به این نرخ رسیده است و می‌تواند آن را به بخش حمل‌ونقل تزریق کند. ضمن اینکه خوشبختانه موضع اروپا با آمریکا متفاوت است و ما امیدواریم که عکس‌العمل اروپا حمایت از ایران باشد تا مسیرهای اروپایی به روی رانندگان ایرانی بسته نشود.»

مقیمی صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد و گفت: «در پسابرجام تغییراتی در تجارت با ایران آغاز شد که تمام اتفاقات مثبت مربوط به حمل‌ونقل از تجارت تغییریافته شکل گرفت. مهم‌ترین اصل این بود که اعتماد به‌طرف ایرانی بیشتر شد و به همین دلیل کالاهای بیشتری در خریدوفروش چه صادرات، چه واردات به گردش درآمد و تجارت ما به کشورهای دیگر برای جامعه بین‌المللی و جهانی مقبول شد.»

این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفتگوی خود با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفت: «موضوع بعدی در این حوزه این است که وقتی ریسک کمتر می‌شود، بیمه‌ها حالت مساعدتری به خود می‌گیرند و قراردادهای بیمه‌ای ما بر مبنای شرایط جدید رقم می‌خورد که منجر به قیمت مناسب‌تری شود. پس از برجام، ریسک بیمه پایین آمد و حق بیمه‌گذاری کمتر بود و باعث شد قیمت تمام‌شده کالا برای ما مطلوب‌تر شود. ضمن اینکه در پسابرجام خطوط کشتیرانی دیگری به سمت ایران اجازه تردد پیدا کردند که از تک‌بعدی و بی‌رقیب بودن یک خط کشتیرانی به ایران جلوگیری کرد و باعث شد رقابت در این حوزه به وجود بیاید. رقابت هم موجب ارائه سرویس بهتر و قیمت مطلوب‌تر برای ایران شد.»

او با توضیح اینکه آبان‌ماه  امسال زمان سررسید تعلیق تحریم‌هایی است که عمدتاً بخش انرژی و نفت ایران را نشانه گرفته‌اند، صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد و گفت: «بر مبنای اطلاعیه منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، پس از تاریخ ۱۳ آبان، فعالیت بندرگاهی، کشتیرانی و صنایع کشتی‌سازی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جنوب و شرکت‌های وابسته تحریم می‌شود که می‌تواند برای تجارت ایران مشکل به وجود آورد. ضمن اینکه مبادلات نفتی و هرگونه خرید مواد پتروشیمی از ایران، شرکت ملی نفت، نفتیران و شرکت ملی تانکرسازی ایران نیز تحریم شد و درعین‌حال هرگونه مبادله مالی بین مؤسسات مالی بین‌المللی با بانک مرکزی ایران یا مؤسسات مالی ایرانی ممنوع می‌شود. 

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اگر همکاری با ایران در قالب تعهدات خدماتی، بیمه‌ای و بیمه اتکایی نیز متوقف شود، حمل‌ونقل دوباره درگیر مشکلاتی خواهد شد که نیازمند توجه خاص دولت و برنامه‌ریزی برای سر پا نگه‌داشتن آن هستیم.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.