| کد خبر: 166041 |

◄ معادله جاده جدید ابریشم و حذف احتمالی ایران از ترانزیت آسیا-اروپا

برخی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل معتقدند، ایران نه تنها تاکنون نتوانسته از جاده جدید ابریشم سهمی به دست بیاورد بلکه با وجود دارا بودن موقعیت ویژه جغرافیایی در حال از دست دادن نقش خود در ترانزیت کالا بین آسیا و اروپاست.

تین نیوز

اقتصاد کشورهای حاشیه دریای خزر به سرعت در حال تغییر از وضعیت  ایستایی به وضعیت پویایی با بهره‌گیری از موقعیت ویژه‌شان در اتصال شرق به غرب است.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل این مطلب را در گروه تلگرامی «جامعه دریایی و بندری» و به دنبال درج خبری در این گروه نوشت که طی آن یک رسانه خارجی از احتمال حذف ایران از جاده‌ ابریشم خبر داده بود.

محمد پورحاجی افزود: کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان با هوشیاری کامل از سال‌ها پیش سرمایه‌گذاری هنگفتی را در زیرساخت های بندری و دریایی‌شان برای استفاده از کریدور تراسیکا و یک کمربند، یک جاده انجام دادند و قطعا برنامه‌ریزی بلندمدت دقیقی در این رابطه داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام سال‌هایی که ما در حال استفاده از عنوان NOSTRAC در سخنرانی‌هایمان بودیم آنها عملاً با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مسیر را برای انتقال کالا و ترانزیت از مرزهاشان فراهم کردند و در آینده نزدیک شاهد حجم بالای ترانزیت از ترکمنستان و قزاقستان به  بنادر گرجستان (باتومی و آنکالیا) و دریای سیاه و بالعکس خواهیم بود.

این کارشناس گفـت: تحولات سریع صنعت حمل‌ونقل چه در مبحث کشتیرانی و چه در صنعت بندری و لجستیک، منتظر خط‌مشی کشورها و تاخیر در استفاده از فرصت‌ها نمی‌ماند و آنچه مسلم است، ما در زمینه زیرساخت‌های بندری در بنادرمان به اندازه کافی ظرفیت ایجاد کرده‌ایم و اکنون زمان آن است که تمام تمرکزمان را برای مشارکت در کریدورها و جذاب نمودن مسیر ایران برای عبور میلیون‌ها تن کالای ترانزیت شرق به غرب و بالعکس کنیم.

راه ابریشم جدید 2

چندی پیش یک رسانه خارجی در خبری که از افتتاح بندر ترکمن‌باشی منتشر کرد، نوشت: این بندر در مسیر جاده جدید ابریشم، ترکمنستان، چین و اروپا را به هم متصل می‌کند.

این رسانه نوشت: برخی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل معتقدند، ایران نه تنها تاکنون نتوانسته از جاده جدید ابریشم سهمی به دست بیاورد بلکه با وجود دارا بودن موقعیت ویژه جغرافیایی در حال از دست دادن نقش خود در ترانزیت کالا بین آسیا و اروپاست.

به نوشته این رسانه خارجی «این دسته از کارشناسان سرمایه‌گذاری ناکافی ایران در توسعه جاده‌ها، راه‌آهن و بنادر این کشور را دلیل اصلی تغییر مسیر ترانزیت کالا میان آسیا و اروپا می‌دانند. البته در مقابل منتقدان این رویکرد بر این باورند که حذف ایران از جاده جدید ابریشم تحت تاثیر فشار سیاسی ایالات متحده آمریکا بر چین بوده است. همچنین دسته دیگری از صاحبنظران نیز معتقدند، سهم ایران در جاده جدید ابریشم چین، سهم تولید خواهد بود و احتمالا با سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور، صنعت پتروشیمی در ایران توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد».

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.