| کد خبر: 161360 |

◄ گام جدید ایران برای تجهیز مرز بازرگان

ورود 110 تن کالای ترانزیتی به کشور از مرز بازرگان در هر ساعت و خروج پی درپی کامیون‌های ایرانی به مقصد اروپا از این مرز شاید مهم‌ترین دلیل برای تصمیم گمرک ایران برای تجهیز بازرگان به دستگاه ایکس –ری پیشرفته است.

تین نیوز

چند هفته بعد از افتتاح نخستین دستگاه‌های ایکس-ری پرسرعت کامیونی در گمرک شهید رجایی، حالا 2 دستگاه پیشرفته ایکس-ری با فناوری روز به گمرک بازرگان اختصاص‌ یافته است که تا اردیبهشت سال آینده استفاده از این دستگاه‌ها کلید می‌خورد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز شکایت از وضعیت مرز بازرگان از سوی کامیون‌داران معمولاً به دو موضوع طولانی بودن پروسه ترخیص و ایجاد صف‌های 20 کیلومتری کامیون‌داران در هر دو باند  مرز ختم می‌شود. بااین‌حال طی چند سال اخیر بسیاری از رانندگانی که قربانی قاچاق مواد مخدر هستند از موضوع دیگری که مربوط به نظارت روی کامیون‌های حمل بار است نیز شکایت دارند.

تین‌نیوز بارها در گفت‌وگو با رانندگانی که قربانی قاچاق کالا هستند به بررسی این موضوع پرداخته است که چرا تشخیص وجود مواد مخدر در جوف کالاهای صادراتی توسط گمرک ایران سخت است اما همین کامیون با گذشتن از مرز بازگان در خاک کشور همسایه و طی اولین بررسی توقیف می‌شود.

 یوسفی وکیل پایه‌یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل که پیگیر پرونده یکی از زندانیان قربانی قاچاق مواد مخدر است که اکنون دوران حبس خود را در زندان شهر اولتو ترکیه می‌گذارد قبلاً به تین‌نیوز گفته بود،قاچاقچیان از چشم گمرک ایران در امان می‌مانند.

اودر توضیح چرایی این ادعا اورده بود: به دلیل قدمت و فرسوده بودن دستگاه‌های کشف ازجمله دستگاه‌های ایکس-ری موجود در گمرک و برنامه‌های آن‌که معمولاً متعلق به دهه‌های قبل است و نیز تربیت کافی نشدن سگ‌های مواد یاب، قاچاقچیان از تیررس گمرک ایران در امان می‌مانند.

اهمیت نظارت دقیق گمرک بر کامیون‌های ورودی و خروجی از مرز بازرگان وقتی بیشتر جدی می شود که بدانیم پایانه مرزی بازرگان سومین مرز فعال پس از بندر شهید رجایی و پرویز خان شناخته‌شده است و جایی برای آزمون  و خطا نیست و هر اشتباه نظارتی در این مرز در گام نخست برای ترانزیت کشور و در گام بعد برای فعالان حمل‌ونقلی دردسرآور خواهد بود.

گفته می‌شود از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، 805 هزار تن کالای ترانزیتی از مرز بازرگان وارد کشور شده که نشان‌دهنده ورود بیش از 110 تن کالای ترانزیتی از این مرز به کشور در هر ساعت است. با توجه به وجود 32 مرز زمینی و دریایی در کشور، کسب رتبه سوم در خصوص ترانزیت ورودی نشان‌دهنده اهمیت مرز بازرگان در تجارت بین‌المللی کشور است .

در همین راستا فرود عسگری رئیس‌کل گمرک ایران روز پنجشنبه در جلسه شورای توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی  خبر داد که گمرک بازرگان به ایکس-ری پیشرفته مجهز می‌شود .

این دستگاه‌ها  که می‌توانند کامیون‌ها را به‌صورت پیشرفته و با جزئیات کامل اسکن کنند و آن را در اختیار بخش فنی قرار دهند می توانند در کشف کالای قاچاق تاثیرات زیادی داشته باشند.

وی گفته است: مقدمات تجهیز مرز بازرگان به این دستگاه‌ها در دست اجراست و در اوایل سال آینده شاهد افتتاح آن‌ها خواهیم بود.

این امر نقش مهمی در تسهیل تجارت دریکی از بزرگ‌ترین مرزهای کشور خواهد داشت و می‌تواند در سرعت بخشیدن به تجارت بین ایران و ترکیه و اروپا مفید باشد.

رئیس‌کل گمرک ایران هم‌چنین گفته است طرح جامعی برای مرز بازرگان در آذربایجان غربی تدوین‌شده است که اجرای این امر نقش مهمی در توسعه مبادلات مرزی بین ایران و ترکیه و رسیدن به حجم پیش‌بینی‌شده 30 میلیارد دلاری تجارت بین این 2 کشور دارد.

وی اظهار کرد: اولویت اول سازمان گمرک ایران، تجهیز گمرک بازرگان است و مشکلی برای این امر نداریم.

عسگری با اشاره به اینکه 146 گمرک در کشور فعال است، ادامه داد: تعداد گمرک‌ها در سطح کشور بسیار بالاست و این تعدد با توجه به وجود هفت منطقه آزاد، 66 منطقه ویژه و بازارچه‌های مرزی بسیار بیشتر به نظر می‌رسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.