| کد خبر: 161312 |

احتمال گشایش گذرگاه مرزی جدید بین ایران و عراق

هیئتی متشکل از نمایندگان 8 وزارتخانه دولت مرکزی عراق قرار است از گذرگاه مرزی غیررسمی میان اقلیم کردستان و ایران در منطقه تاولا شوشمه بازدید کنند. مسئولان استان حلبچه امیدوارند این گذرگاه به یک گذرگاه مرزی رسمی تبدیل شود.

تین نیوز

هیئتی متشکل از نمایندگان 8 وزارتخانه دولت مرکزی عراق قرار است از گذرگاه مرزی غیررسمی میان اقلیم کردستان و ایران در منطقه تاولا شوشمه بازدید کنند. مسئولان استان حلبچه امیدوارند این گذرگاه به یک گذرگاه مرزی رسمی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری روداو، هیئتی متشکل از نمایندگان 8 وزارتخانه دولت مرکزی عراق قرار است از گذرگاه مرزی غیررسمی میان اقلیم کردستان و ایران در منطقه تاولا شوشمه بازدید کنند. مسئولان استان حلبچه که این گذرگاه در آن واقع است امیدوار اند اقدامات لازم برای رسمی شدن این گذرگاه مرزی صورت گیرد.

کاوا علی، معاون استاندار حلبچه گفت: «این هیئت وضعیت این گذرگاه را ارزیابی خواهد کرد. ما مدت هاست که درخواست کرده ایم این گذرگاه به صورت بین المللی مورد شناسایی قرار گیرد.»

به گفته علی، هیئت اعزامی از بغداد صلاحیت اعلام رسمی بودن این گذرگاه را ندارد اما وی امیدوار است که آنها بتوانند پیام مثبتی را در مورد این گذرگاه به دولت عراق برسانند.

بیش از هزار خانواده در حلبچه از طریق این گذرگاه مرزی امرار معاش می کنند.

معاون استاندار حلبچه افزود: «یکی از مشکلات این گذرگاه مرزی جاده بد آن است، بنابراین ما خواهان تعمیر جاده منتهی به این گذرگاه قبل از هرگونه اقدامی هستیم.»

تاولا شوشمه در 225 کیلومتری جنوب شرقی اربیل قرار دارد و یکی از گذرگاه های مرزی غیررسمی ای است که روز 5 فوریه توسط دولت مرکزی عراق بسته شده است.

نوخشا ناصح، شهردار حلبچه گفت این گذرگاه اکنون بازگشایی شده است. وی افزود، این گذرگاه پتانسیل رسمی شدن را دارد، زیرا تمام شرایط لازم و دفاتر گمرکی ضروری را در خود دارد.

استان حلبچه عراق فاقد یک گذرگاه مرزی رسمی با ایران است. ناصح ابراز امیدواری کرد که بغداد گذرگاه مرزی تاولا شوشمه را به عنوان یک گذرگاه رسمی شناسایی کند تا این استان بتواند از تجارت مرزی با ایران منتفع شود.

شاکر الجبوری، رئیس هیئت اعزامی دولت عراق گفت: «کمیته ما وظیفه دارد در مورد این گذرگاه مرزی تحقیق کند تا در خصوص جنبه های اقتصادی، گمرکی و دیگر جنبه های زیرساختی آن اطلاع حاصل کند. ما به منظور افزایش درآمدهای دولتی گزارشی را به کمیته عالی ارسال خواهیم کرد و تصمیم نهایی بر عهده دولت مرکزی خواهد بود.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.