| کد خبر: 158791 |

همزمان با قوت گرفتن جلسات کمیسیون مشترک ایران و ترکیه؛

◄ روابط حمل‌ونقلی تهران و آنکارا بهبود می‌یاید؟

قرار است ایران و ترکیه بر سر برگزاری جلسات کمیسیون مشترک دو کشور به صورت هر سه ماه یکبار در یکی از مرزهای مشترک خود به توافق نظر برسند.

تین نیوز

جدیدترین جلسه کمیسیون مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با دستور کار گسترش حمل‌ونقل و ترانزیت جاده‌ای بین ایران و ترکیه درحالی برگزار شد که دو کشور تا پیش از این از عدم برگزاری منظم این جلسات گلایه داشتند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز بر اساس جدیدترین آماری که هم زمان با برگزاری کمیسیون مشترک حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای بین و ایران و برگزار شد حجم تجارت بین ایران و ترکیه به 5 میلیارد دلار رسیده است.

ترکیه برای رسیدن به شرق دنیا، دریای عمان و خلیج‌فارس نیاز به عبور از خاک ایران دارد و ایران نیز برای دسترسی به غرب و دریای سیاه نیازمند عبور از خاک ترکیه است و درعین‌حال وضع جغرافیایی دو کشور به‌گونه‌ای است که از نظر حمل‌ونقلی مکمل یکدیگر هستند.

گزارش ارائه شده در این نشست حاکی از آن است که در سال میلادی‌ که گذشت 65 هزار دستگاه کامیون ایرانی وارد ترکیه شده‌اند و همچنین 78 هزار دستگاه کامیون عبوری ترکیه‌ای از کشور ما عبور کرده‌اند. آمار چشمگیری که ضرورت رفع مشکلات و موانع بر سر راه ترانزیت دو کشور و مخصوصاً وضعیت ایمنی رانندگان ایرانی در خاک ترکیه را یکبار دیگر آشکار می کند.

روابط حمل‌ونقلی دو کشور چند سالی می‌شود که با حواشی‌ همراه است. سال گذشته بود که به‌آتش کشیده شدن چند کامیون ایرانی در خاک ترکیه منجر به اولتیماتوم شخص وزیر به همتای ترک خود شد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پاییز سال گذشته و در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه بر تسهیل روابط حمل‌ونقل بین دو کشور تأکید کرد و با اشاره به آتش کشیده شدن چند کامیون ایرانی در خاک ترکیه در اولتیماتومی به ترکیه خواستار آن شد که ترک‌ها ایمنی حمل‌ونقل برای رانندگان ایرانی را در داخل خاک کشور خود فراهم کنند.

آخوندی در آن جلسه از همتای ترک خود خواستار رفع مشکلات در بخش‌های مختلف ازجمله قیمت سوخت برای ناوگان جاده‌ای دو کشور، صف‌های طولانی کامیون‌های ایرانی در گمرک مرزی گوربلاغ ترکیه، پرداخت خسارات به کامیون داران ایرانی در حوادث تروریستی ترکیه، صدور مجوز بارگیری کامیون‌های ایرانی در ترکیه از بندرها و مناطق آزاد، فروش سوخت بدون مالیات به ناوگان ایرانی، جلوگیری از قاچاق سوخت برخی از کامیون‌داران ترک در ایران و لغو پلمپ و دیپ‌زنی کامیون‌ها در هر دو طرف شد.

این دیدار چند ماه بعد از آن بود که در اوایل سال گذشته بیش از 10 کامیون ایرانی در داخل خاک ترکیه موردحمله تروریست‌ها قرارگرفته و دولت ایران بارها به مقام‌های ترکیه اعلام کرد این کشور باید امنیت رانندگان ایرانی را در داخل خاک ترکیه تأمین و خسارت رانندگان ایرانی را که کامیون‌های آن‌ها به آتش کشیده شده است، بپردازد.

همان زمان نیهات زیبکچی وزیر وقت اقتصاد ترکیه در دیداری که با وزیر راه و شهرسازی داشت با اظهار تأسف از اتفاق‌های رخ‌داده گفت: یکی از اقدام‌های مهم ترکیه این خواهد بود که در مسیر عبوری کامیون‌های ترانزیتی ایمنی با استاندارد بین‌المللی حاکم باشد..

موضوعاتی که اگرچه تا حدودی روی زمین ماند و به نتیجه نرسید اما با جان گرفتن دوباره کمیسیون مشترک دو کشور آن هم با پیشنهاد برگزاری جلسات مشترک در مرز مشترک ایران و ترکیه که در صورت تحقق آن می تواند گام مهمی در توسعه روابط حمل و نقلی دو کشور باشد.

بر اساس خبری که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتشر کرده است دور جدید جلسات دو کشور  با هدف  ارتباطات بیشتر تجاری و ترانزیتی قرار است به‌صورت منظم برگزار شود تا دو کشور دوست و همسایه بتوانند روابط بین‌المللی حمل‌ونقلی خود را توسعه داده و این جلسات منظم شروعی برای برنامه‌های منظم ترانزیتی بین دو کشور باشد.

بر اساس این خبر مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران دراین جلسه پیشنهاد داده است که با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دارای سه مرز مشترک برای عبور و مرور هستند با هدف ارتقا سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگان‌های دو طرف، هر سه ماه یک‌بار جلسه کمیسیون مشترک در این سه مرز تشکیل شود تا به ارتقاء سطح روابط دو کشور منجر شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.