| کد خبر: 156271 |

◄ درآمد چند میلیارد دلاری ترانزیت چگونه ممکن است؟

اگرچه نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ معتقد است کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی محال ولی چند صد ‌میلیون آن‌ قابل دسترس است اما بر خلاف او دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران نظر مثبتی به این موضوع دارد و می‌گوید « با دیدگاه محال بودن کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی، مخالف است».

تین نیوز

اگرچه نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ معتقد است کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی محال ولی چند صد ‌میلیون آن‌ قابل دسترس است اما بر خلاف او دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران نظر مثبتی به این موضوع دارد و می‌گوید «با دیدگاه محال بودن کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی، مخالف است».

به گزارش تین‌نیوز، چندی پیش بود که محمد اسماعیل علیخانی نماینده اسبق کشورمان در کمیته حمل‌ونقل اسکاب در یک گروه مجازی، با توجه به اظهارات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که «سهم ایران در ترانزیت بین هندوستان و روسیه صفر است» این موضوع را قابل توجه‌ و تامل دانست و در این مورد نوشت: امکان حمل‌ونقل کالا و مسیر جابجایی (کریدور) را در درجه اول هزینه ‌‌سپس مدت ‌و بالاخره ایمنی تعیین می‌کند.

وی همچنین افزود: تصمیم‌گیری به عهده صاحبان کالا از طریق بنگاه‌های حمل‌ونقل است و دولت‌ها کمترین‌ نقش‌ را دارند. مسیر اقتصادی و یا موجه‌ حمل کالا را پروتکل بین دولت‌ها معین نمی‌کند، حتی‌ مسیرها و نقشه‌هایی که توسط واحدهای حمل‌ونقل بین المللی‌ مانند اسکاپ تهیه ومنتشر می‌شود، به قول خود آن‌ها جنبه‌ راهنمایی و تنظیم‌ یا Formulation دارد و به هیچ‌وجه الزامی و در حد Formalization نیست. نقش پروتکل‌ها در این زمینه فقط اعلام موافقت دولت‌ها در خصوص‌ عبور از کریدور یا کریدورهای واقع در یک قلمرو است.

به گزارش تین‌نیوز، نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ تاکید کرد: حدود و وسعت‌ ترانزیت زمینی‌ کالا در کشور ما آن‌قدر نیست که‌ موجب افزایش قابل ملاحظه‌ درآمد گردد، بلکه‌ حمل‌ونقل جاده‌ای در مواردی می‌تواند‌ موجب بروز خسارت‌های بیش از درآمد هم‌ باشد. 

وی با یادآوری این‌که حدود 30 سال است که افراد علاقه‌مند به امر ترانزیت به دنبال کسب درآمد چندین میلیارد دلاری از حمل‌ونقل زمینی هستند، خاطرنشان کرد: ظاهراً اهداف کمی تعریف‌شده آن‌قدر بالاست که همه تلاش‌های‌ انجام شده را کمرنگ می‌کند.

علیخانی تاکید کرد: کسب درآمد چند میلیارد دلاری در این‌ فعالیت‌ محال ولی چند صد ‌میلیون آن‌ قابل دسترس و قبلاً هم محقق شده است که البته پایدار بودن ( همسو با موازین زیست محیطی‌ و اجتناب از حمل‌ونقل مواد مخدر، اجتناب از شیوع انواع بیماری‌ها، تخریب زیر بناها، آلودگی هوا وصدا ) آن محل سوال است.

به گزارش تین‌نیوز،  این در حالی است که محمد عیقرلو دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران ضمن مخالفت با این دیدگاه معتقد است: اگر موانع فراتر از قانون و اعمال سلیقه و جزیره‌ای فکر کردن سازمان‌های متولی کاسته و بعضی از آن موارد برداشته شود، امکان کسب این درآمد وجود دارد.

وی در توضیح این دیدگاه خود گفت: برای مثال اگر ترانزیت مشتقات نفتی از اقلیم کردستان عراق (نفت کوره .نفت گاز ، بنزین ) به بنادر تجاری ایران و برعکس دچار بحران‌های سیاسی نشود  ظرفیت حداقل ده میلیون تن درسال امکان دسترسی وجود دارد چرا که 7 میلبون تن، آن قبلاً تجربه شده است.

دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران خاطر نشان کرد:این میزان ترانزیت،  به‌طور متوسط هرتن 100 دلار درآمد ارزی با منشا خارجی برای کشور دارد که فقط یک مورد جاری و ساری است که جهت اطلاع ذکر شد.

وی افزود: چنانچه عملیات سواپ مواد نفتی به عنوان ترانزیت درنظر گرفته شود، درحال حاضر قریب پنج سال است که ترانزیت مواد سوختی از مبادی مجاز قانونی به مقصد افغانستان، حداقل در سال دو میلیون تن  از طریق ترکمنستان تامین می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، عیقرلو تاکید کرد: بر این اساس، رفع موانع فراتر از قانون که توسط دستگاه‌های مختلف دولتی بر روند ترانزیت اثر بسیار بازدارنده‌ و موجب کاهش ترانزیت می‌شود مانند قزنطینه دامی، نباتی، بهداشت و انرژی اتمی و ...میتواند امکان کسب درآمد از ترانزیت زمینی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.