| کد خبر: 145336 |

مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک عنوان کرد

◄ همراهی بخش خصوصی و دولت در سیاست‌های ترانزیت

یکی از اساسی‌ترین مشکلات بر سر راه ترانزیت وجود مقررات مزاحم و مشکل دیگر ایجاد سازمان‌های مختلف نظردهنده در جریان تشریفات ترانزیت است که بعضا باعث افزایش زمان ترانزیت می شود .

تین نیوز

ترانزیت در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است وبخشی از درآمد کشور از ترانزیت تامین می‌شود علاوه بر این امروز ترانزیت موجب ایجاد زنجیره ارتباطی بین کشورها شده است و علاوه بر توسعه تجارت هزینه های تمام شده کالا را در زنجیره تامین کاهش می‌دهد .

 به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی، علیرضا صدریخواه، مدیرکل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب افزود : سازمان جهانی گمرک به دنبال آسان‌سازی رویه‌های گمرکی و از جمله رویه ترانزیت و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل به خصوص برای کشورهایی که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند است و ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود می تواند از این شرایط بیش‌ترین بهره را ببرد.

صدری‌خواه گفت : کنوانسیون «تیر» موجب آسان‌سازی  رویه ترانزیت و کاهش هزینه ها می‌شود شود وایران نیز با اجرائی کردن E-TIR به همراه گمرک ترکیه اولین کشوری است که روش بدون کاغذ را در کنوانسیون تیر اجرائی کرده که این مورد باعث تقدیر سازمان‌های جهانی مرتبط از گمرک ایران شده است .

مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت کشور در ادامه گفت : یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور محاصره شدن در بین کشورهایی همچون پاکستان ، افغانستان و ترکیه  است و مسلما به تبع آن گروه‌های مافیای زیادی  در حال فعالیت و قاچاق کالا و مواد مخدر هستند و ما پیوسته در حال مبارزه با آن‌ها هستیم و بخش خصوصی برای رونق ترانزیت باید همراهی و همکاری نزدیکی برای گسترش ترانزیت سالم و ایمن داشته باشد .

وی افزود : با توجه به این مسئله طبیعتاً دولت باید نگاه کنترلی و ویژه‌ای به حمل‌و‌نقل در کشور داشته باشد که این نظارت و کنترل باید با کمک بخش خصوصی و شرکت‌های حمل‌و‌نقل  صورت گیرد در غیر این صورت کنترل و نظارت دولت به تنهائی کافی نخواهد بود .

علی رضا صدری‌خواه در ادامه  گفت :در برهه‌ای از زمان مشکلاتی در بندر شهید رجایی به‌وجود آمد که البته ما سعی کردیم این مشکل را حل کنیم و در حال حاظر مشکل خاصی در گمرک شهید رجائی وجود ندارد .

وی عنوان کرد : یکی از اساسی‌ترین مشکلات بر سر راه ترانزیت وجود مقررات مزاحم و مشکل دیگر ایجاد سازمان‌های مختلف نظردهنده در جریان تشریفات ترانزیت است که بعضا باعث افزایش زمان ترانزیت می شود .

 وی در ادامه بیان کرد : ما سعی می‌کنیم با توجه به هر موضوع در طول زمان مشکلات را حل کنیم و با تسهیل ترانزیت بتوانیم به یکی از قطب‌های ترانزیتی منطقه تبدیل شویم.

 وی بااستقبال از پیشنهاد انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی برای مشارکت در خرید دستگاه‌های کنترلی و  نظارتی به‌روز در مبادی خروجی استقبال و عنوان کرد : به‌طور قطع با مشارکت بخش خصوصی بهتر می توانیم مشکلات را مرتفع و به سمت تسهیل و دقت در انجام تشریفات ترانزیت پیش برویم.

وی افزود : در هیچ جای دنیا ترانزیت به عنوان تهدید به شمار نمی رود بلکه به دید فرصت به آن می‌نگرند و باید همگی در زمینه رشد ترانزیت کوشا باشیم .

مدیرکل اداره نظارت بر ترانزیت گفت : از جمله اقدامات موثر گمرک را می‌توان حذف اجباری شدن تعرفه برای ترانزیت داخلی  و حذف هرگونه کاغذ در ارائه اسناد دانست که این باعث کاهش  مشکلات در ایجاد شفافیت و دقت ، اجرایی شده است .

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.