| کد خبر: 141026 |

◄ قوانین دست و پاگیر گمرکی، بلای جان ترانزیت کالا

اکنون به دلیل موانع دولتی ایجادشده، کالاهای زیادی در بنادر و گمرک‌ها متوقف می‌شود و این موضوع باعث افزایش هزینه و بالا رفتن زمان ترانزیت کالا و در نتیجه سبب ایجاد درگیری‌های بسیاری بین شرکت‌های ایرانی و تجار خارجی می‌شود. ترانزیت مقوله‌ای درآمدزا ست که برای کشور اشتغال‌زایی می‌کند و همچنین ترانزیت می‌تواند به عنوان یک سفیر سیاسی و فرهنگی به کشورهای دیگر معرفی می‌شود.

تین نیوز

ترانزیت و حمل‌ونقل کالا برای کشور ما به جهت قرارگرفتن در مسیر ترانزیت بین‌المللی و منطقه اوراسیا اهمیت زیادی دارد. ایران از مسیر آبی شمال به اقانوس آرام و اطلس راه دارد و از جنوب به اقیانوس هند، همچنین کشور ما به جهت ذخایر نفت و گازی در جریان حمل‌ونقل و ترانزیت کالا ، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. اما آنچه اهمیت دارد، سطح کیفیت ترانزیت در کشور است. به‌زعم کارشناسان ذی‌ربط مشکلات ترانزیتی در کشور ما کم نیست. در همین مورد نشستی در محل انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی برگزار شد که شرح آن در ادامه می‌آید.

تسهیل قوانین به نفع توسعه ترانزیت

به‌گزارش خبرنگار تین‌نیوز در خراسان رضوی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، روز گذشته در نشست خبری که با خبرنگاران برخی از رسانه‌ها برگزار شد، درباره مشکلات ترانزیت کشور گفت: هم‌اکنون به دلیل موانع دولتی ایجادشده، کالاهای زیادی در بنادر و گمرک‌ها متوقف می‌شود و این موضوع باعث افزایش هزینه و بالا رفتن زمان ترانزیت کالا و در نتیجه سبب ایجاد درگیری‌های بسیاری بین شرکت‌های ایرانی و تجار خارجی می‌شود. احمد زمانیان با بیان اینکه دولت‌ها در جذب تجار خارجی و تقویت ترانزیت هیچ نقشی نداشته‌اند و تمام اتفاقات روی‌داده در این زمینه مرهون تلاش شرکت‌های حمل‌ونقل است، افزود: دولت باید برای کمک در این زمینه و آماده‌سازی بستر فعالیت و توسعه ترانزیت، قوانین را تسهیل کند اما متاسفانه مشکلات ترانزیت روز به‌روز بیشتر می‌شود؛ در حوزه گمرکی نیز موانع جدیدتری ایجاد شده است.

زمانیان با اشاره به دخالت 16 سازمان در کار حمل‌ونقل بین‌المللی، این موضوع را یکی از مشکلات این بخش دانست و افزود: بخش‌نامه‌های بی‌موردی که در این زمینه وجود دارد و نداشتن یک متولی مشخص، تنها دو مورد از مشکلات ما در این عرصه است. زمانیان افزود: چگونه می‌توانیم قبول کنیم با وجود این رکود، مالیات عملکرد شرکت‌های ترانزیت را بیش از 95 درصد و به صورت علی‌الراس محاسبه کنند؟! مالیات، حق دولت است ولی باید عدالت مالیاتی نیز اجرا شود. اگر مالیات‌ها اصلاح نشود، بسیاری از شرکت‌ها تعطیل خواهند شد.

احمد زمانیان اضافه کرد: ذکر این نکته مهم است که بدانیم در 4 ماه اول امسال 3 میلیون و 71 هزار تن کالا از بخش جاده از کشور ترانزیت شده است که نسبت به چهار ماه سال گذشته 15.3 درصد افزایش داشته است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: در  4 ماهه نخست سال جاری، کل کالاهایی که در داخل کشور ترانزیت شده، 11.5 میلیون تن بوده که حدود 7 میلیون و 800 هزار تن از این مقدار از طریق جاده و مابقی از طریق ریل ترانزیت شده است.

زمانیان، خواسته اصلی ترانزیت بین‌المللی و  شرکت‌های حمل‌ونقل را پویایی و افزایش سقف حجم ترانزیت عنوان کرد و گفت: صادرات و واردات در اولویت حمل‌ونقل قرار گرفته است.

وی افزود: ترانزیت مقوله‌ای درآمدزا ست که برای کشور اشتغال‌زایی می‌کند و همچنین ترانزیت می‌تواند به عنوان یک سفیر سیاسی و فرهنگی به کشورهای دیگر معرفی می‌شود.

زمانیان  گفت: مساله ترانزیت در کشور ما علی‌رغم رکود اقتصادی که در سال‌های 94 و 95 مشاهده کردیم، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته که بخشی از آن برای کشور افغانستان به مسائل بین این کشور و پاکستان بازمی‌گردد. وی با بیان اینکه ترانزیت ما در کشورهای آسیای میانه مخصوصا ترکمنستان با مشکلاتی روبه‌رو بوده افزود : در حوزه نقل‌وانتقالات، بخش ریلی بر حمل‌ونقل جاده‌ای  سبقت گرفته است ولی آمار آن افزایش پیدا نکرده  و در حال حاضر بخشی از کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه از طریق ریل جابه‌جا می‌شود.

احمدی ضمن بیان این مطلب که تلاش ما بر این است که بتوانیم جذب بیشتری را از طریق مشتریان خارجی برای عبور کالاهای خود در ایران داشته باشیم، خاطر نشان کرد: در کنار تلاش‌های که انجام می‌دهیم و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار و اشتغال‌زایی‌های شکل گرفته، متاسفانه مشکلات و موانع زیادی سد راه ما قرار گرفته که این موارد باعث شده در مقوله ترانزیت نتوانیم تعهداتی را که نسبت به صاحبان کالا خارجی داشته‌ایم را به موقع انجام دهیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه میزان ترانزیت در سال 95 نسبت به سال‌های قبل نیز کاهش داشته خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما از نظر دسترسی به آب‌های آزاد و قرار گرفتن در کنار کشورهای همسایه و نیاز آن‌ها به واردات کالا در موقعیت خوبی قرار داریم، باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشد تا میزان ترانزیت کالا به حدود 25 میلیون تن برسد.

زمانیان با اعلام این مطلب که استان ما در یک مسیر ترانزیتی بسیار خوبی قرار گرفته و از این جهت استان ما یکی از قطب‌های ترانزیت کشور است، گفت:حدود 230 شرکت حمل‌ونقل در استان ما فعالیت دارد و بعد از تهران بیشترین شرکت‌های حمل‌ونقل در استان ما قرار گرفته است که این موارد نشان‌دهنده آن است که استان خراسان رضوی پتانسیل بسیار بالایی برای حمل‌ونقل دارد. همچنین مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل استان ارتباطات بسیار خوبی با تجار خارجی برقرار کرده و تاجران را قانع کردند که کالاهای خود را از طریق ایران ترانزیت کنند.

نگاه امنیتی باید برداشته شود

محمد امین از اعضای هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز نگاه امنیتی دولتی‌ها به ترانزیت، به‌منظور جلوگیری از قاچاق و همچنین وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی را بزرگ‌ترین مشکل این صنعت دانست.

امنیت مطلوب، سرعت بالا و پایین بودن هزینه‌ها 

امتی، نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن نیز درباره میزان بالای مراوده‌های ترانزیتی بین ایران و افغانستان گفت: سه دلیل مهم منجر به افزایش مراودات ایران و افغانستان شده است که امنیت مطلوب ایران، سرعت بالا و پایین بودن هزینه‌ها از امتیازات اصلی این رویداد است.

وی اضافه کرد: متاسفانه اخیرا برخی از این امتیازات مخدوش شده و دلیل آن هم دست و پاگیر بودن قوانین داخلی ما است که سرعت را کاهش و هزینه حمل‌ونقل را افزایش داده است. امتی افزود: ما فرصت‌های زیادی برای گسترش صنعت ترانزیت کشور داشته‌ایم ولی به دلیل اعمال سلیقه‌ها، همه این فرصت‌ها تاکنون سوخته است.

کاهش مالیات، راهکار رهایی از رکود

آقای دشتی، یکی از اعضای هیات‌مدیره به بحث اخذ مالیات از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و گفت: به‌دلیل مشکلاتی که در چند سال اخیر پیش‌آمده، اقتصاد ما در شرایط رکود است. در همه جای دنیا در چنین شرایطی، یکی از راه‌های خروج از این رکود که دولت‌ها در پیش می‌گیرندکاهش مالیات‌هاست. از طرفی ما طبق قانون به‌دلیل بحث صادرات از پرداخت مالیات، معاف هستیم ولی تاکنون هیچ زمانی نتوانسته‌ایم از این معافیت استفاده کنیم.

ضعف اینترنتی باید از بین برود

ابراهیم عطایی، یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره انجمن در این‌باره گفت: براساس طرح جامع گمرک هوشمند، قرار بود مدت‌زمان ترخیص کالا از یک روز کامل به 20 دقیقه کاهش پیدا کند ولی متاسفانه به دلیل ضعف مسائل زیرساختی و اینترنتی، کاری که در گذشته یک روزه انجام می شد، الان برخی اوقات حتی تا پنج روز هم طول می‌کشد که سبب ایجاد تأخیر و از دست دادن بازار می‌شود.

تفسیر به رای در مورد ترانزیت ممنوع

نوریان، یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره گفت: ترانزیت بین‌المللی استان مانند مریضی است که روزهای آخر مریضی، در حال احتضار است و ترانزیت بین‌المللی به خاطر اینکه به آیین‌نامه سلامت و روان‌سازی حمل‌ونقل ترانزیتی تفسیر به رای می‌شود و یا با دید شخصی به مصوبات آن توجه می‌شود، با بیشترین مشکل در بخش دولتی روبه‌رو است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.