| کد خبر: 137921 |

◄ وقتی طاقت رانندگان در صف اسکن بار طاق می شود

یکی از معدود کشورهایی هستیم که به علت خطای فرایندی، به مردم هزینه تحمیل می‌کنیم و بعد به دلیل رفتاری که تحمیل کرده‌ایم جریمه‌شان هم می‌کنیم.

تین نیوز

 راننده کامیون ترانزیتم،  سه روز است که در صف اسکن هستم. اینجا نه آب وجود دارد و نه مواد خوراکی و نه سرویس بهداشتی. در این گرما ماشین حتی یک بار خاموش نشده و گازوئیل ماشین در حال تمام شدن است و کارمندان بخش اسکن بدون توجه به ما تعطیل کردند... از روز شنبه رسیدم اسکله بار زدم. یک روز در صف باسکول بودم. هنوز تو صف اسکن ایستادم کارمندان بخش اسکن، ساعت۱۰ آمدند سر کار و ساعت ۴ بعداز ظهر هم تعطیل می‌کنند ما راننده‌ها اینجا معطل هستیم لطفا به داد ما برسید.

متن بالا پیامی است که در دو هفته اخیر در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی حمل‌ونقلی از قول یک راننده ترانزیت منتشر شده است. 

این پیام زمینه‌ساز گفت‌وگوی آنلاین کارشناسان حوزه حمل‌ونقل در گروه تلگرامی«جامعه بندری و دریایی»  برای حل این مشکل شد.

یک کارشناس در این زمینه گفت: شاید یکی از معدود کشورهایی هستیم که به علت خطای فرایندی، به مردم هزینه تحمیل می‌کنیم و  بعد به دلیل  رفتاری که تحمیل کرده‌ایم جریمه‌شان هم می‌کنیم.

مجید تهرانی اظهار داشت: برای مثال شرکت ایکس، به علت داده‌های منتشره در بورس سهامی را به مردم می‌فروشد که فاقد ارزش مورد معامله است و بعد سهامداران را...  مثلا رانندگان ترانزیت، به علت عدم تجهیز منابع و طراحی فرایند چابک اسکن، در بندر می‌مانند و چه بسا باید حق توقف هم بپردازند، همچنین صاحب کالا نیر باید هزینه ...

وی افزود: مثلا به علت تصمیمات غلط اقتصادی امکان زندگی متناسب با شان اجتماعی کارکنان دولت را می‌گیریم بعد به حقوق نجومی و وام نجومی و سواستفاده و یا کم‌کاری و فاقد بهره‌وری ... متهم‌شان می‌کنیم. مثلا ٣١ اظهارنامه مالیاتی و انواع مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم بر درآمدهای فردی و شرکتی و ثابت و اتفاقی و ... می‌بندیم بعد می‌گویم مردم ما فرار مالیاتی دارند ...

 علی سعیدی از دیگر کارشناسان حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز  گفت: مشکل خرابی ایکس‌ری‌ها چالش‌های زیادی را برای بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چندین عامل در این چالش تاثیرگذار است از جمله قدمت دستگاه‌ها و خرابی مکرر آنها، ٢٤ ساعته نبودن فعالیت گمرک، فرایند سنتی و بسیار دست و پاگیر گمرک، جانمایی نامناسب ایکس‌ری‌ها که در گذشته متناسب با عملیات منطقی بوده ولی با وضع موجود سازگار نیست، تداخل وظایف منطقه ویژه و گمرک و ...

سعیدی افزود: در این میان تغییر فرایندها، استفاده بهینه از تکنولوژی‌ها، جاری‌‌سازی قوانین منطقه ویژه و جداسازی فرایندها به‌گونه‌ای که مکمل همدیگر باشند، می‌توانند راهکارهای کاربردی برای حل این مشکل باشند.

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: برای تحقق این راهکارها پیشنهاد مشخص، واگذاری یک محوطه ١٥ الی ٢٠ هکتاری به گمرک در درب خروجی و واگذاری منطقه ویژه به اجرای قوانین خود است، یعنی منطقه کانتینر را در درب ورود این محوطه ١٥ هکتاری به گمرک تحویل دهد و گمرک هر کنترلی می‌خواهد، انجام دهد.

وی گفت: در حال حاضر گمرک مانیفست خام را از کشتیرانی تحویل می‌گیرد و بر اساس آن قبض انبار که از وظایف منطقه ( تحویل گیرنده کالا ) است، صادر می‌کند و ترمینال اپراتورها را وادار به صدور بیجک خروج از سامانه گمرک کرده است که تمام فرایند اشکال دارد. به کل این چرخه توزین‌های اضافی، ارزیابی‌های سلیقه‌ای، ایکس‌ری‌ها و اشکالات ارتباطات الکترونیکی را هم باید اضافه کرد.

به گفته سعیدی هیچ‌یک از موارد و فرایند حاضر با فرایندهای جاری بنادر پیشرفته تطابق نداشته ضمن این‌که با قانون تسریع در تخلیه کشتی‌ها مصوبه مجلس شورای اسلامی در تعارض است.

بهزاد الصفی یکی دیگر از کارشناسان حوزه دریا نیز گفت: آن وقت می‌گوییم چرا سالیانه حدود 20 هزار تصادف فوتی در جاده‌های کشور داریم؟ راننده کامیونی که پس از چندین  روز توقف و نوبت در بندرعباس، بارگیری کرده و برای باسکول  24 ساعت در صف بوده و سپس سه شبانه روز مرتب کلاچ و ترمز و توقف و گرسنگی و تشنگی را در صف ایکس‌ری تحمل کرده و بعد گذر از در خروج گمرک ( اگر سیستم قطع باشد، دوباره انتظار)  و مجددا حداقل  سه ساعت در صف ایست و بازرسی خروجی بندر بوده و از طرف دیگر درگیر قسط وام کامیون است، چگونه می‌تواند در جاده با آرامش رانندگی کند؟

الصفی اظهار داشت: در حرف می گوییم ترانزیت برای کشور از صنعت نفت هم بیشتر درآمد دارد ولی در عمل این عملکردمان است. بیکاری و... نتیجه همین مسایل است، من واقعا در این چند روز فکرم به این موضوع بوده که این راننده چگونه در این صف طاقت می‌آورد؟

حمیدرضا عبایی یکی دیگر از کارشناسان نیز گفت: حسب بازدید مدیرعامل و پیگیری‌های ایشان در اوایل هفته جاری، جلسه‌ای در گمرک با حضور مدیران ارشد دو سازمان برگزار و تصمیمات خوبی در خصوص ساماندهی وضعیت خروج قانونی با نظارت کامل دستگاه‌های متولی اتخاذ شد.

وی اظهار داشت:  از آن‌جمله دستور اکید ریاست گمرک مبنی بر ٢٤ ساعته شدن در خروجی گمرک با انجام اقدامات هماهنگی‌ و اطلاع‌رسانی به تمامی ذینفعان، بر اساس درخواست سازمان بنادر بود.

عبایی افزود: همچنین حسب پیشنهاد بندر و تاکید مدیرعامل در جهت رفع صف طولانی، مقرر شد برای ورود عنقریب یک ‌دستگاه ایکس‌ری پر سرعت جدید به بندر، کارگروهی متشکل از بندر و گمرک سریعا موضوع جانمایی آن‌را در مقوله ترانزیت نه واردات مدنظر قرار دهند و حتی اگر شده به‌جای ایکس ری خراب فعلی، این دستگاه جدید قرار داده شود تا مشکل صف طولانی به‌طور کامل حل شود. ضمنا بر تبادل الکترونیکی اطلاعات به‌صورت کاملا فرایند محور و در چرخه کامل و رفع تمامی مشکلات فنی و اجرایی نیز تاکید شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.