| کد خبر: 136610 |

نایب رئیس کمسیون حقوقی اتاق خراسان :

◄ فعال شدن ترانزیت با احیای شورای عالی هماهنگی ترابری

نایب رئیس کمسیون حقوقی اتاق خراسان علت مشکلات ترانزیت جاده ای را نبود ناوگان مجهز دانست و گفت: در حال حاضر این راننده است که برای امور حمل و نقل تصمیم می گیرد و این نگاه غیر تخصصی موجب از بین رفتن صنعت ترانزیت خواهد شد.

تین نیوز

نایب رئیس کمسیون حقوقی اتاق خراسان علت مشکلات ترانزیت جاده‌ای را نبود ناوگان مجهز  دانست و گفت: در حال حاضر این راننده است که برای امور حمل و نقل تصمیم می گیرد و این نگاه غیر تخصصی موجب از بین رفتن صنعت ترانزیت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حیدر خادم زاده، نایب رئیس کمسیون حقوقی اتاق خراسان و عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تجهیز شرکت‌های حمل و نقل با واردات و خرید ناوگان میسر است گفت: اگر 200 شرکت حمل و نقل بین المللی هر کدام  40 تا 50  کامیون داشته باشند در نتیجه  در استان خراسان رضوی شاهد حضور 1000 عدد ناوگان باری خواهیم بود و این باعث تحول در این صنعت می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت باید مجاب شود برای جلوگیری از نابودی تزانزیت ایران و جایگزین نشدن ناوگان سایر کشورها در ترانزیت باید اجازه واردات 50 عدد کامیون یا خرید از ایران خودرو به هر شرکت را بدهد یا وام هایی با 5 سال فرصت اعطا نماید  و بعد از پنج سال با سود کم مستهلک کند.

خادم زاده با اشاره به اینکه با این روش ما میتوانیم در این صنعت پیشرفت کنیم و حرفی برای گفتن در منطقه داشته باشیم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ترانزیت باعث ایجاد اشتغال می شود  این مسئله حائز اهمیت است  و در اینصورت این صنعت خواهد توانست با کریدور های ترانزیتی مرتبط شود .

عضو انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی یکی دیگر از مشکلات ترانزیت در کشور را قوانین دست و پا گیر گمرک دانست و افزود: گمرک در ایران در تمام زمینه ها وارد می‌شود  و به نوعی هم شاکی، هم متشاکی و هم قاضی است؛ برای مثال گمرک هزینه ای را بابت حق الکشف میگیرد و این نه تنها باعث تسهیل ترانزیت نمی شود بلکه سدی بزرگ در مقابل آن است چراکه حق الکشف فرد گمرکی را  تهدید میکنه تا یک موضوع بی اهمیت را بزرگ جلوه دهد .

این فعال صنعت حمل ونقل بین المللی بیان کرد که نبود متولی برای این صنعت باعث میشود که حدود 30 سازمات متفاوت بر ترانزیت نظارت داشته باشند و این خود از مشکلات اصلی این صنعت است و باعث افزایش زمان و هزینه میشود ؛ تا زمانی که دولتی ها در این صنعت حضور داشته باشند خبری از ترانزیت نیست .

نایب رئیس کمسیون حقوقی اتاق خراسان با اشاره به اینکه احیای شورای عالی هماهنگی ترابری می تواند به عنوان متولی ترانزیت و در جایگاه  شخصیت حقوقی نشان از اهمیت دولت به این بخش است گفت: چراکه خواسته ها وتحلیل های ارائه توسط این شورا تخصصی است و باید توسط دولت مد نظر قرار گیرد. همانطور که گمرک توانست با ایجاد  پنجره واحد تجارت فرامرزی تا حدودی بر مشکلات فائق آید ما نیز باید به دنبال تجمیع  قوانین مخل در این حوزه باشیم تا بتوانیم زمان وهزینه ها را کاهش دهیم .

خادم زاده درادامه با بیان اینکه الگو برداری از کشور های اروپایی به نوعی پل محسوب میشود تا بتوانیم از راه هایی که باعث پیشرفت در این صنعت شده استفاده کنیم افزود :به طور مثال در کشور های آلمان، فرانسه و ایتالیا ناوگان خود راننده دارند و افراد با شرایط مشخص می توانند در این شغل مشغول شوند در حالی که در ایران اینطور نیست و هر فردی با هر تجربه کاری می تواند راننده شود . نبود جاده های استاندارد و ایمن نیز از عوامل افزایش زمان ترانزیت می باشد .

وی در رابطه با ایجاد کمیته های تخصصی نیز بیان کرد که وجود کمیته های تخصصی فعال باعث ایجاد خوراک برای کمسیون حمل ونقل و متولیان خواهد شد و باید این مطالب به صورت مقاله برای مجلات ورسانه های تخصصی این حوزه ارسال شود تا به گوش مسئولین برسد .

خادم زاده در پایان اظهار داشت: باید در کمیته ها از افراد متخصص دعوت شود و این افراد مطمئن باشند که کمیته موثر خواهد بود و به نظرات انها اهمیت داده میشود . در صورتی می توان کمیته تخصصی را موثر کرد که مسئول کمیته از موضوعات طرح شده انالیز درستی انجام دهد و طرح موضوع را به شرکتها ارسال کند و در کمسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی بدنبال چاره جویی باشد .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 0 0

    نکته ای که باید جناب حیدر زاده با گوشت و پوست و استخوانش باور کند این است که این صنعت برای سرمایه گذار طرح هیچ نتیجه مالی نخواهد داشت ،سالهای گذشته کامیون داران خودشان بدون هر حمایتی ناوگان خود را به روز نگه می داشتند اما اقتصاد ده سال گذشته حمل و نقل نشان دهنده رکود و ورشکستگی بخش کامیون داری حمل بار جاده چه در بعد ملی و چه در بعد بین المللی است .

    واین مطلب یعنی قبل از هر تصمیمی باید به فکر رونق اقتصادی کامیون داری بود چه اشخاص حقیقی کامیون دار و چه اشخاص حقوقی باید به این نتیجه برسند که حداقل سرمایه گذاری در این بخش کمی بیش از سپرده گذاری بانکی سود خواهد داست .