| کد خبر: 136057 |

◄ احیاى جاده ابریشم بعید و نامحتمل است

تصمیم نهایى براى جابجایى بار با صاحبان کالا، بازرگانان، فورواردرهاست که معمولا بر اساس ارزانى، ایمنى و زمان حمل ونقل، مسیر مناسب انتخاب می‌شود.

تین نیوز

 تصمیم نهایى براى جابجایى بار با صاحبان کالا، بازرگانان و فورواردرهاست که معمولا بر اساس ارزانى، ایمنى و زمان حمل‌ونقل، مسیر مناسب را انتخاب می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان این مطلب به خبرنگار تین‌نیوز گفت: صاحبنظران حمل‌ونقل هر کشور براى جابجایى کالا از مراکز تولید بار به مقاصد مختلف، گزینه‌هاى گوناگون را مورد بررسى قرار می‌دهند. اضافه بر آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه اسکاپESCP یا کمیسیون اجتماعى آسیا و اقیانوسیه براى حمل‌ونقل زمینی (جاده‌اى و ریلى) کشورهاى منطقه مسیرهایى را تنظیم و پیشنهاد کرده‌اند.

محمد اسماعیل علیخانی افزود: مسیرهاى جاده‌اى را شاهراه‌هاى آسیایى یا Asian Highway یا AH نامیده‌اند. این عمل را  می‌توان تنظیم مسیر و یا Formulation نامید. بعضى کشورها  علاقه دارند که  بار و احتمالا مسافر بیشترى از کشور آنها عبور کند، ولى این امر الزامى نیست و رسمیت ندارد یا به قرینه لغت انگلیسى قبلى Formalize نشده است. 

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ تاکید کرد: تصمیم نهایى براى جابه‌جایى بار با صاحبان کالا، بازرگانان و فورواردرهاست که معمولا بر اساس ارزانى، ایمنى و زمان حمل ونقل، مسیر مناسب انتخاب می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون چین درتوسعه بندرگوادر پاکستان و یک راه‌آهن از این بندر به نواحى غربى چین سرمایه‌گذارى کرده است، که باز هم عامل اصلى حداقل کردن طول حمل‌ونقل زمینى درجهت شرقى غربى در خاک چین از یک‌سو و حمل کالا به مقاصد کشورهاى قرقیزستان و قزاقستان و...ازسوى دیگر است.

وی با تاکید بر این‌که موضوع رابطه استراتژیک چین و پاکستان (در رقابت بین هند و پاکستان و چین) هم احتمالا دراین تصمیم‌سازى موثر بوده است، افزود: در مجموع ارزانى و ایمنى مسیر حرف آخر را می‌زند، این‌که ما ترانزیتى هستیم، و راه با هدف حمل‌ونقل ترانزیت ساخته‌ایم کسى را وادار به عبور از کشور ما نمی‌کند.

این کارشناس حمل‌ونقل گفت: تا زمانى که امکان حمل‌ونقل دریایى وجود دارد و پهنه دریاها و اقیانوس‌ها امن باشد حتى اگر فاصله حمل دریایى بیش از  دو برابر حمل‌ونقل زمینى باشد، باز هم حمل‌ونقل دریایى به صرفه است( هزینه تقریبی حمل هر ١١٠ تن مایل حدود یک دلار). 

نماینده اسبق وزارت راه در کمیته صدور خدمات فنی و مهندسی مستقر در وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل ترانزیت زمینى بیشتر به مقصد کشورهاى محصور در خشکى همسایه (غرب افغانستان،ترکمنستان، جنوب قزاقستان و غرب ازبکستان و...)از بنادر جنوبى ما یعنى شهید بهشتى و شهید رجایى مورد دارد.

علیخانی رونق جاده ابریشم را مربوط به قبل از  توسعه دریا و یا اقیانوس‌نوردى دانست و گفت: احیاى رونق آن منوط به نا امن شدن دریاها و امنیت بالاى خشکى است که بعید و نا محتمل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.