| کد خبر: 135902 |

◄ لزوم ایجاد اتحادهای ترانزیتی با کشورهای آسیای مرکزی، اروپا، هند و چین

ایران باید با تشکیل کریدورها و اتحادهای ترانزیتی اقتصادی با آسیای مرکزی، اروپا، هند و چین وزن ژئوپلتیک خود را بالا ببرد.

تین نیوز

چندی پیش یکی از کاربران تین‌نیوز در پیامی که به این شبکه خبری ارسال کرد، نوشت:  ایران باید با ترکیه، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان یک اتحاد استراتژیک در جهت احیای جاده ابریشم برقرار کند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین ضعف راه‌آهن ما در اتصال‌های برون مرزی از جمله هرات، آسیای مرکزی، آستارا  - جمهوری آذربایجان و شلمچه - عراق است، خاطرنشان کرد: باید سریع‌تر به این نقاط در کشورهای همسایه متصل شویم.

این کاربر همچنین یادآور شد: با ایجاد راه‌آهن قزوین - رشت -  آستارا می‌توانیم چهار کریدور اتصالی به اروپا شامل تبریز - ترکیه، رشت - جمهوری آذربایجان - روسیه - هلسینکی، آستارا - آذربایجان - گرجستان - بندر پوتی و کشورهای شرق اروپا مانند رومانی و  شلمچه - عراق - بندر لاذقیه سوریه و بنادر ایتالیا یا هر کشور مدیترانه‌ای باشیم که البته راه‌آهن خسروی و یا مهاباد به سلیمانیه هم می‌تواند نقطه اتصال باشد...

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی دیگر از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود عنوان کرده است: به‌طور قطع با اتمام نفت، نقشه جغرافیایی سیاسی کشورهای منطقه تغییر خواهد کرد همچنان که همزمان با کشف نفت، از دو کشور ایران و عثمانی ده‌ها کشور بنا به مصالح استعمارگران به‌وجود آمد.

این کاربر با یادآوری این‌که مرزهای این کشورها و قدرت آنها صرفا به‌خاطر نفت به‌وجود آمده، خاطرنشان کرده است: ما نباید آینده خود را به نفت گره بزنیم بلکه باید از الان به‌فکر درآمدهای ترانزیتی به‌عنوان درآمدهای جایگزین و مطمئن‌تر باشیم.

وی با تایید این‌که ایران در بخش ریلی در اتصال‌های برون مرزی ضعف دارد، افزوده است: در عین حال وجود  چندین محور ترانزیتی نیز لازم است تا تحت تاثیر بحران‌ها نباشیم چرا که قضیه قطر نشان داد اتکای بیش از حد به یک کشور خطرناک است.

این کاربر در ادامه پیام خود آورده است: ایران برای اتصال به اروپا باید حداقل پنج کریدور متفاوت تعریف کند آنهم از طریق ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، گرجستان - پوتی، عراق به لاذقیه و دریای خزر به روسیه اروپا.

وی تاکید کرده است: تنوع کریدورها باعث می‌شود ایران با دست بالا مذاکره کند به‌گونه‌ای که کشورها بدانند نخواهند توانست در تجارت ایران خللی ایجاد کنند بنابراین از رفتارهای ناگهانی پرهیز خواهند کرد.

این کاربر افزوده است: امروز که دشمنان کشورمان پیمان‌های نظامی تهدیدی منعقد می‌کنند ما باید با تشکیل کریدورها و اتحادهای ترانزیتی اقتصادی با آسیای مرکزی، اروپا، هند  و چین وزن ژئوپلتیک خود را بالا ببریم تا امنیت ما برای جهان مهم باشد.

وی با بیان این‌که باید اقتصاد جهان را وابسته به کریدورهای ترانزیتی خود کنیم که این کار منجر به صلح هم خواهد شد، بیان کرده است: ایجاد اشتغال در این کریدورها به طور حتم موجب همکاری کشورها برای تامین امنیت آنها می‌شود که این سیاست در راستای سیاست یک کمربند یک جاده چین نیز هست.

این کاربر در ادامه پیام خود آورده است: بندر نیز چابهار باید در هرصورت و حتی با سرمایه‌گذاری داخلی و وام فعال شود که در این مورد نیز راه‌آهن نقش اساسی دارد و مهم‌ترین عامل موفقیت، راه‌آهن است.

این کاربر، آینده اقتصاد کشور و تامین امنیت منطقه را وابسته به عملکرد ایران دانسته و گفته است: دیپلماسی فعال ما در ایجاد ارتباط بیشتر با همسایگان و کشورهای آسیایی زمینه رشد اقتصادی را فراهم و امنیت پایدار ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.