| کد خبر: 135584 |

◄ جذابیت کریدور عبوری از ایران برای چین

در کریدور شمالی اگرچه با عبور از تعداد کشور کمتر دستیابی به بازارهای شمال اروپا فراهم می‌شود اما مسیر نزدیک‌تر ایران برای دسترسی به بازارهای جنوب اروپا و دسترسی به بازار غرب آسیا در کنار غیر منطقی بودن اتکای تام و تمام چین به رقیبی مانند روسیه و مسیر عبوری از این کشور، کریدور عبوری از ایران را برای چین جذاب می‌نماید.

تین نیوز

چین به‌عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا طی سال‌های آتی قصد دارد به‌منظور کاهش ریسک تبادلات تجاری خود در تامین مواد خام و ارسال کالا به بازارهای صادراتی کریدورهای موازی متعدد ایجاد کند.

 

به گزارش تین‌نیوز، مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب اظهار داشت: در تصویر پایینکه نمایی از کریدورهای زمینی و دریایی جاده ابریشم جدید در ابتکار یک کمربند-است این موضوع کاملا نشان داده شده است.

 

photo_2017-05-24_11-59-19

 

مهدی صفری مقدم گفت: مناقشات با آمریکا در دریای چین جنوبی موجب شده چین به فکر ایجاد کریدورهای ریلی با حجم تبادل بار بالا جهت دستیابی به بازارهای غرب آسیا و اروپا و ارتباط با آب‌های آزاد از طریق اتصال زمینی با بندر گوادر پاکستان بیفتد.

 

وی افزود: در کریدور شمالی اگرچه با عبور از تعداد کشور کمتر (مغولستان-روسیه-بلاروس) دستیابی به بازارهای شمال اروپا فراهم می‌شود اما مسیر نزدیک‌تر ایران برای دسترسی به بازارهای جنوب اروپا و دسترسی به بازار غرب آسیا در کنار غیر منطقی بودن اتکای تام و تمام چین به رقیبی مانند روسیه و مسیر عبوری از این کشور، کریدور عبوری از ایران را برای چین جذاب می‌نماید.

 

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه می‌تواند به توسعه شاخه‌ای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند. 

 

صفری مقدم گفـت: این کریدور ضمن تسهیل صادرات ایران به عراق و سوریه  می‌تواند به‌عنوان یک کریدور گردشگری اسلامی بین سه کشور مورد استفاده قرار گیرد و در ضمن مشکل اتکای صرف به کشوری نه چندان قابل اعتماد مانند ترکیه جهت ادامه مسیر به سمت غرب و دسترسی به بازارهای اروپا را نیز مرتفع نماید. 

 

مهدی صفری مقدم تاکید کرد:  البته برای تحقق این امر لازم است نفوذ و مزیت‌های سیاست خارجی ایران به خدمت توسعه و بالفعل نمودن قابلیت‌های حمل و نقل و ترانزیتی ایران گرفته شده و از روابط سیاسی با چین، عراق و سوریه استفاده مناسب صورت گیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.