| کد خبر: 132488 |

عضو هیات مدیره راه آهن مطرح کرد

انقلاب برنامه ششم در حمل‌ونقل ریلی

عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌گوید در برنامه ششم توسعه کشور احکامی به تصویب رسیده است که می‌تواند انقلابی در حمل‌ونقل ریلی کشور ایجاد کند.

تین نیوز

عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌گوید در برنامه ششم توسعه کشور احکامی به تصویب رسیده است که می‌تواند انقلابی در حمل‌ونقل ریلی کشور ایجاد کند. سعید رسولی می‌گوید: هر چه به توسعه حمل‌ونقل ریلی در بعد کمی و کیفی توجه کنیم موجب تقویت اقتصاد ملی می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌هایی که موسسات مختلف در سطح دنیا انجام داده‌اند و شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد که با کاهش این هزینه‌ها که در هر تن کیلومتر 810 ریال برآورده می‌شود صرفه‌جویی بسیار خوبی اتفاق می‌افتد که اگر این عدد را در میزان حمل بار و مسافر که در سال اتفاق می‌افتد ضرب کنیم عدد قابل‌توجهی به‌دست می‌آید که مستقیما به جیب اقتصاد کشور بر می‌گردد.

 

تقویت اقتصاد ملی در گرو توسعه حمل‌ونقل ریلی

سعید رسولی با تشریح دستاوردهای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه ویژگی‌های ذاتی حمل‌ونقل ریلی بسیار نزدیک و مرتبط با چشم‌اندازهای اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی به‌خصوص در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش تلفات جاده‌ای می‌توان گفت که توسعه حمل‌ونقل ریلی تبلور اقتصاد مقاومتی است. به گزارش سایت خانه ملت، عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پس از حمایت‌های همه‌جانبه‌ مقام معظم رهبری از توسعه حمل‌ونقل ریلی و تبلور آن در بندهای 24 و 25 سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم، دولت پیشنهادهای بسیار خوبی در لایحه برنامه ششم ارائه کرد و با کمک مجلس امروز مصوبات بسیار خوبی در برنامه ششم برای توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود دارد که اگر ظرفیت‌های قانونی به‌وجود آمده عملیاتی شود، موجب اشتغال پایدار و رونق تولید خواهدشد، چراکه حمل‌ونقل ریلی به‌دلیل کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل که بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید است موجب می‌شود که قیمت تولیدات داخلی قابلیت رقابت پیدا کند.

 

انقلاب ریلی در برنامه ششم

وی همچنین خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور احکامی که به تصویب رسیده که می‌تواند زمینه انقلابی در حمل‌ونقل ریلی باشد به شرطی که هم ما در راه‌آهن قدر این ظرفیت را بدانیم و هم مراجعی که باید از ما حمایت کنند، در این مسیر ما را همراهی کنند. وی ادامه داد: یکی از این احکام این بود که در برنامه ششم تصویب شد هرگونه سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی مشابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم است که این باعث ایجاد مزیت در حمل‌ونقل ریلی شده و برای سرمایه‌گذار جاذبه ایجاد می‌کند. همچنین در برنامه ششم مصوب شد که یک درصد از درآمدهای نفت و گاز کشور به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص یابد که باید سازوکارهای بودجه‌ای آن تعبیه و در عمل برای آن برنامه‌ریزی شود. رسولی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تصویب شده است که راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری شود، افزود: اینکه ما نگاه خود را تغییر دهیم و به ایستگاه‌های راه‌آهن به‌عنوان اماکنی که در چرخه گردشگری قرار دارند، نگاه کنیم، می‌تواند ما را به هدف نزدیک کند، چراکه ایستگاه‌های راه‌آهن در سطح کشور در مرکز شهرها قرار گرفته است و این ایستگاه مختصاتی دارد که می‌تواند کارکرد فرهنگسرا داشته باشد، مراسم‌ها و مناسبت‌های فرهنگی و هنری در آن برگزار شود و تعامل مردم با ایستگاه‌ها بیشتر باشد و این کار در اروپا و کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد.

به‌طوری‌که گاهی گالری نقاشی در ایستگاه راه‌آهن برگزار می‌شود که همه اینها به توسعه گردشگری کمک می‌کند. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مقطعی در گذشته دولت تصمیم گرفت که ایستگاه‌های راه‌آهن را به خارج از شهر منتقل کند که غیرکارشناسانه بود، بنابراین خطوطی که در آن دوره طراحی شد با این فرض که ایستگاه در خارج از شهر باشد، طراحی شد، اما به‌عنوان مثال اخیرا با اتمام عملیات ریل گذاری خط همدان یکی از اشکالاتی که وجود داشت و در حال بر طرف کردن آن هستیم، این بود که ایستگاه راه‌آهن کیلومتر‌ها خارج از شهر طراحی شده است در حالی که باید حمل‌ونقل و مسافرت را تا حد امکان آسان و سهل طراحی کنیم، اما در طرح قبلی ایستگاه را به خارج از شهر انتقال داده که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده بود و در حال حاضر در همدان تملک زمین برای ایستگاه در داخل شهر نهایی و با شهرداری توافق شده و محل احداث ایستگاه تهیه شده است و تا فاصله باقی‌مانده ریل‌گذاری خواهد شد.

 

راه‌اندازی شرکت قطار حومه‌ای در سال 96

رسولی با اشاره به اینکه در ارتباط با حوزه مسافری در برنامه ششم حکمی مصوب شد که در آن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مکلف شد شرکت قطارهای حومه را تشکیل دهد، گفت: امسال شاهد تشکیل سازمان و شرکت قطار حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم و از آنجایی که برای شهرهای بزرگ و کلان شهرها یکی از معضلات اصلی تردد ساکنان شهرهای اقماری است که برای کار و تلاش روزانه مجبورند به شهرهای بزرگ مراجعه کرده و دوباره به محل سکونت خود برگردند، این موضوع را در دستور کار قرار داده و از سال 93 به‌طور جدی به این مساله پرداختیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر در مسیر کرج به صورت 4 خطه اقدام کرده و در مسیر گرمسار نیز این کار با سه خط انجام شده که کار خط سوم به پایان رسیده است؛ همچنین در مسیرهای اهواز - خرمشهر، اهواز- اندیمشک، تهران- کرج و تهران به قزوین- هشتگرد- اسلام‌شهر- پاکدشت و ورامین قطار حومه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که استقبال خوبی از آن صورت گرفته و با نرخ بسیار کم این کار انجام می‌شود.

 

واگذاری کامل تصدی‌گری در راه‌آهن

وی افزود: شبکه حمل‌ونقل ریلی مسافری باید رقابتی و قیمت آن به‌گونه‌ای تنظیم شود که برای مردم قابل استفاده باشد و آنها به سهولت بتوانند دسترسی داشته باشند و با جذب مسافر از جاده به ریل ضمن مزایایی که برای اقتصاد ملی ایجاد می‌کنیم، از تلفات جاده‌ای پیشگیری کرده و از هدررفت انرژی و سوخت نیز جلوگیری می‌کنیم که این بخش باید از سوی دولت به‌طور مستقیم حمایت و به آن یارانه پرداخت شود، چراکه طبق قانون اصل 44 تصدی‌گری در راه‌آهن جمهوری اسلامی به‌طور کامل واگذار شده و در حال حاضر در حمل بار و حمل مسافر ناوگان موجود در اختیار بخش‌خصوصی است و شرکت‌ها هستند که خدمات را ارائه می‌کنند و ما تنها نقش حاکمیتی داشته و به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار بر کار آنها نظارت داریم. عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت طرح عملیاتی کردن قطار‌های سریع‌السیر و برقی در کشور گفت: توسعه و تعمیق تکنولوژی حمل‌ونقل از موضوعاتی است که همیشه در دستور کار راه‌آهن بوده و به‌طور جدی به آن توجه داریم و از این‌رو، برای مسیرهایی که با پایتخت فاصله کمتری دارند اگر سرعت قطارها به گونه‌ای شود که رفت و آمد اقتصادی شده و زمان بسیار کمتری به خود اختصاص دهد طبیعی است که این اتفاق، باعث رونق اقتصادی خواهد شد.

 

قطار تهران – مشهد 4ساله برقی می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه برای این بخش باید به سمتی برویم که این کارها را با جلب سرمایه‌گذاری انجام دهیم و متکی به منابع و بودجه دولت نباشیم، تصریح کرد: در ارتباط با برقی کردن قطارها باید گفت محور تهران – مشهد که از محورهای پرتردد مسافری است، در دستور کار قرار دارد و همه مراحل قانونی آن طی شده و مشکل سرمایه‌گذاری آن حل شده و امسال عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد و در طرحی که برای انجام این کار در نظر گرفته شده چهارسال زمان دیده شده است که در انتهای این طرح با سرعت200 کیلومتر، زمان سیر نزدیک به 6 ساعت کاهش پیدا می‌کند که این اتفاق بسیار مهمی است. وی همچنین افزود: در ارتباط با قطارهای سریع‌السیر، این تکنولوژی تاکنون در ایران استفاده نشده و برای اولین بار در مسیر تهران- قم – اصفهان در دستور کار قرار دارد که امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود؛ همچنین در مسیرهای دیگری نیز همچون قم- اراک و تهران- همدان در دستور کار است و مطالعات آن آغاز شده است و شاهد خواهیم بود که این تکنولوژی بعد از ورود به کشور به سرعت بومی شود تا بتوانیم اکثر محورها را به قطار‌های پرسرعت تغییردهیم.

وی درخصوص نوسازی ناوگان راه‌آهن خاطرنشان کرد: ناوگان باری و مسافربری در اختیار بخش‌خصوصی قرار دارد و تعمیر، بهره‌برداری و نگهداری از آن نیز به‌دست این بخش صورت می‌گیرد. در این حوزه ناوگان فرسوده‌ای داشتیم و می‌توان گفت تا حدودی داریم که این ناوگان نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است و تلاش ما این است که از حداکثر توان تولید داخل برای تامین آن استفاده کنیم، اما ظرفیت مشخصی برای تولید داخل وجود دارد برخی مسائل جانبی از جمله تامین مالی باعث شده است داخل کشور خیلی نتواند نیاز شبکه حمل‌ونقل ریلی و شرکت‌های خصوصی را به صورت کامل پاسخ دهد.

 

ورود 28 هزار واگن جدید به ناوگان

وی در ادامه تصریح کرد: در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای رسیدن به هدف 30 درصد جابه‌جایی بار، پیش‌بینی ما این است که 28 هزار واگن باید به شبکه موجود اضافه شود که این اتفاق قرار است در یک بازه زمانی چند ساله رخ دهد، بنابراین برای تولید داخل برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که بخشی از آن باید با مشارکت تامین‌کنندگان خارجی صورت بگیرد و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تلاش می‌کنند که ناوگان خود را نوسازی کنند.

 

اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی

وی بیان کرد: تا پایان اردیبهشت و اواسط خردادماه 5 مرکز استان به شبکه ریلی وصل خواهند شد که شامل شهرهای رشت، همدان، کرمانشاه، ارومیه و تبریز خواهند بود و خوشبختانه براساس قول‌هایی که داده شده به موقع این کار انجام خواهد شد و این مراکز استان نیز از نعمت حمل‌ونقل ریلی برخوردار می‌شوند.

 

کمک مجلس به دولت برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی

رسولی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم و در بسیاری از قوانین دیگر از آنجاکه از اولویت‌های اصلی این دولت توسعه حمل‌ونقل ریلی است پیشنهادهای خوبی به مجلس داده شد و مجلس نیز کمک بسیاری به دولت کرد و قوانینی تصویب شد که این قوانین به اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی کمک کرده است اما همچنان ما در حوزه حمل‌ونقل مسافر نیازمند حمایت‌های بیشتر هستیم.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.