| کد خبر: 127472 |

طرح بندر ریل ‎پایه تاثیر چندانی در حمل و نقل ترکیبی ندارد

رییس کانون سراسری انجمن‎های شرکت های حمل و نقل بین المللی با اشاره به اینکه لجستیک در ایران فقیر است، گفت:برای پیشرفت در حمل و نقل ترکیبی و لجستیک قوانین گمرکی، قوانین صادرات و واردات کشور، قوانین ثبت سفارش کالا و قوانین بانکی باید مطابق با استاندارهای جهانی و هم‎راستا با لجستیک کاملا اصلاح شود.

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت حمل واردات ایران در گفت‎ و‎گو با خبرنگار مارین تایمز درباره وضعیت حمل و نقل ترکیبی و لجستیک در کشور ایران و عملکرد شرکت ها در این حوزه، گفت: زمانی می‎توان از حمل و نقل ترکیبی و پیشرفت لجستیک در کشورمان سخن بگوییم که یک شرکت و یا یک بازرگان بتواند محموله و کالاهای وارداتی و صادراتی را از مبدا تا مقصد (کارخانه تا انبار) به مدیریت واحد و با استفاده از روش های مختلف حمل و نقل تامین کند در حالی‎که در کشور ما به دلیل قوانین مختلف و دستگاه‎های متعدد تصمیم‎گیر حمل و نقل ترکیبی و لجستیک پیشرفت نداشته است.

مسعود دانشمند خاطرنشان کرد: برای پیشرفت در حمل و نقل ترکیبی و لجستیک قوانین گمرکی، قوانین صادرات و واردات کشور، قوانین ثبت سفارش کالا و قوانین بانکی باید کاملا اصلاح شود تا جایی که همه این مقررات و سازمان‎های ناظر حاضر در گمرک این اجازه را به یک شرکت و یا یک فرد بدهند که کالا را از مبدا به مقصد یا بهتر بگوییم از کارخانه تا انبار حمل کند و نیازی به دخالت شرکت‎ها و نهادهای دیگر نباشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه لجستیک در کشور ما فقیر است و جانیفتاده و شناخته نشده است، افزود: اکنون 22 سازمان به جز خود گمرک بر واردات و صادرات و و ترانزیت کالا نظارت و دخالت دارند که نه تنها ما را از پیشرفت در لجستیک باز می‎دارد بلکه حمل و نقل ساده را هم دشوار می‎کند بنابراین لازم است که با اصلاح قوانین همه این سازمان‎ها با یک نگاه مشترک به موضوع نگاه کنند و قوانین خود را با حمل و نقل ترکیبی و قواعد استاندارد لجستیک هماهنگ کنند.

به گفته دانشمند؛ این موضوعات نه تنها ما را از لجستیک بازداشته است بلکه ترانزیت را هم در کشور ما با مشکل مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت حمل واردات ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عزم و اراده‎ای در دولت برای رفع این مشکلات و اصلاح قوانین نامبرده وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: خوشبختانه با وجود آقای دکتر تقی زاده در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به مقوله لجستیک جدی نگاه شد زیرا ایشان با آشنایی کامل و شناختی که درباره لجستیک دارند بخشی را برای لجستیک ایجاد کردند که در حال حاضر مشغول رصد قوانین نادرست و رفع آنها و هموار کردن راه برای لجستیک است.

وی افزود: به همین دلیل می‎توان امیدوار بود و پیش بینی کرد در آینده، با اصلاح قوانین لجستیک در ایران از شرایط بهتری برخوردار شود.

دانشمند در ادامه درباره طرح بنادر ریل پایه و تاثیر آنها در لجستیک و حمل و نقل ترکیبی گفت: ابتدا باید بگوییم یکی از بنادر ما که اکنون به ریل دسترسی دارد بندرعباس است که فقط جابه جایی پنج درصد کالاهای این بندر با ریل صورت می‎گیرد زیرا زیرساخت‎های بندری ما در خارج از بندر آن گونه نیست که بتواند این کالاها را پوشش دهد به همین دلیل بخش اعظمی از کالاها بدون ریل جابه‎جا می‎شود.

وی با بیان اینکه ایجاد بندر ریل پایه فقط این نیست که بندری احداث کنیم که فقط پس کرانه آن متصل به ریل باشد، تصریح کرد: بندر ریل پایه‎، بندری است که از آن تا مقصد نهایی بتوانیم کالاها را با ریل حمل کنیم که چنین شرایطی حداقل اکنون در ایران وجود ندارد زیرا باید همه شهرها به خط آهن دو طرفه و مجزای مسافری و باری مجهز شود که تامین این زیرساخت‎ها به زمان طولانی نیاز دارد.

رییس کانون سراسری انجمن‎های شرکت های حمل و نقل بین المللی تاکید کرد: این در حالی است که اکنون کشورهای دیگر به این نتیجه رسیده اند که اتصال اسکله به ریل اشتباه است و به همین خاطر به سیستم گذشته بازگشتند.
به گفته دانشمند؛ طرح بندر ریل پایه در تحقق هرچه سریع تر حمل و نقل ترکیبی تاثیر چندانی ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.