| کد خبر: 101705 |

عزم جدی گمرک برای حل معضلات و مشکلات مرز رسمی باشماق مریوان

امیر نظری روز دوشنبه در دیدار با مسئولان اجرایی و فعالان بخش خصوصی و بازرگانان شهرستان مریوان گفت: اعزام هیات عالی‌رتبه از جانب رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان عیان و واضحی از عزم گمرک برای حل معضلات و مشکلات مرز رسمی باشماق است.

وی اظهار کرد: براساس سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، گمرک باید دروازه ورود و خروج کالا باشد نه محل توقف آن چرا که به ازای هر یک روز توقف یک دلار به قیمت تمام شده کالا افزوده می شود.

مشاور رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: براساس آیین نامه جدید کمیسیون مبادلات مرزی وزارت کشور، در پایانه ها و سامانه های مرزی شاهد اعمال هماهنگ مدیریت با محوریت و مسئولیت گمرک خواهیم بود.

فرماندار مریوان نیز در این دیدار گفت: مشکلات و معضلاتی که ما در مرز باشماق با آنها مواجه هستیم چند وجهی و پیچیده بوده و بخشی از مشکلات به این موضوع بر می گردد که طرف مرزی ما در آن سو، دولت نیست بلکه حکومتی محلی است که توان مدیریتی چندانی برای رتق و فتق امورات مرزی ندارد.

محمد فلاحی به دیپ زنی مخازن سوخت در مرز باشماق اشاره کرد و افزود: در یک ماه دیپ زنی در مرز باشماق، حدود یک میلیون لیتر فقط در شهرستان مریوان صرفه جویی در مصرف سوخت داشته ایم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شرکت پارسیان اظهار کرد ما همچنان تبعات حقوقی شرکت پارسیان را پس می دهیم اما اخیرا از سوی دادگاه مرکز شرکت پارسیان منحل شده است و از این رو اشخاص حقیقی و حقوقی که با این شرکت قرارداد داشته اند باید طلب خود را از آن شرکت پیگیری کنند.

فرماندار مریوان اظهار کرد: از بحث واردات در مرز باشماق استقبال می کنیم چراکه محل درآمدی برای دولت خواهد بود و به توسعه منطقه کمک می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی کردستان نیز در این جلسه به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی مهمترین مشکلات و معضلات حوزه کاری خود را تشریح کرد و گفت: روزبه روز شاهد رکود ترانزیت مرزی هستیم و ارتقاء اداره گمرک باشماق به اداره کل فقط در حد اسم مانده و دردی را دوا نکرده است.

محمد هلاکو افزود: از آنجا که زیرساخت های حرفه ای و نیروی انسانی متخصص وجود ندارد بازرگانان علیرغم تمایل باطنی، کالا را از معابر غیررسمی و کولبری وارد می کنند و علاوه بر این در بحث ترخیص برخی کالاها به شدت اتلاف وقت وجود دارد.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: در کنار همه مشکلات و معضلات، شاهد دخالت اداراتی هستیم که دخلی به امور گمرکی ندارند و از آن جمله می توان به دخالت هنگ مرزی در ورود کالای مسافری اشاره کرد.

منصور مرادی، نماینده شهرستان های مریوان و سروآباد نیز در این جلسه با بیان اینکه بحث ما توسعه عمومی منطقه است که نیازمند زیرساخت است گفت: پیگیری و بحث اصلی درباره منطقه آزاد مریوان و بانه رساندن مجرای تنفسی جدیدی به اقتصاد ملی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.