| کد خبر: 95655 |

تلویزیون ملی، فرودگاه آتاتورک، پل‌های استراتژیک و برخی ساختمان‌های دولتی ترکیه در تسخیر ارتش

◄ ارتش ترکیه علیه اردوغان اعلام کودتا کرد

تین‌نیوز| ماجراجویی‌های رئیس‌جمهور ترکیه در نهایت کار دست او داد و بامداد امروز، ترکیه با یکی از جدی‌ترین کودتاهای قرن حاضر روبه‌رو شد.

به گزارش تین‌نیوز، در دقایق آغازین بامداد امروز شنبه، ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد قدرت این کشور را برای حفظ دموکراسی و حقوق بشر به دست گرفته است.

سی دقیقه گذشته از بامداد نیر نخست‌وزیر ترکیه این وقوع این کودتا را تایید کرده و آن را محکوم کرد.

تا ساعت چهار و سی دقیقه بامداد، خبر از درگیری نظامی عوامل کودتا با پلیس و نیروهای دولتی به گوش می‌رسد. هر چند که رویترز از شایعه تسلیم شدن رهبر کودتا بدون بردن نام او داده، اما درگیری‌هایی که شهرهای ترکیه آغاز شده و ادامه دارد.

آخرین اخبار حاکی از این است که گفته می‌شود حامیان اردوغان وارد فرودگاه آتاتورک و تلویزیون ملی این کشور شده‌اند، دولت‌های آمریکا و آلمان حمایت خود را از دولت قانونی ترکیه اعلام کرده‌اند و کودتا در حال فروکش کردن است .

شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در پی این کودتا تشکیل جلسه داده و وزارت خارجه هم در بیانیه‌ای از گردشگران ایرانی در ترکیه خواست محل اقامت خود را ترک نکنند و به هشدارهای امنیتی دقت کنند.

ارتش ترکیه در دقایق آغازین امروز با یک عملیات ضربتی، پل‌های استراتژیک استانبول و آنکارا، فرودگاه آتاتورک و تلویزیون ملی این این کشور را تسخیر کرده و کنترل آن را در دست گرفت.

تنها چند دقیقه پس از قطع برنامه‌های شبکه ملی ترکیه، مجری این شبکه اولین بیانیه کودتا را قرائت کرده و با اعلام اینکه ارتش او را مجبور به قرائت بیانیه کرده، مواضع ارتش را بیان کرد.

عوامل کودتا بیانیه‌های پیاپی خود را از طریق شبکه ملی ترکیه به گوش مردم می‌رسانند. آنها می‌گویند قدرت را به دست گرفته‌اند.

ساعت یک بامداد ارتش اعلام کرد قانون اساسی ترکیه ملغی شده و از این پس قانون اساسی جدید حاکم بوده و تا زمان تشکیل دولت شورای صلح اداره کشور را در دست خواهد داشت.

نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ترکیه جداگانه کودتا را محکوم کرده و از برخورد جدی با عوامل کودتا سخن می‌گویند.

سخنگوی دستگاه اطلاعات ترکیه نیز در اطلاعیه‌ای تلاش برای کودتا را ناکام خواند و گفت فرآیند سرکوب کودتا تا صبح به پایان خواهد رسید اما دقایقی پس از صدور این اطلاعیه جنگنده‌های ارتش ساختمان اطلاعات ترکیه را تیرباران کردند.

سی‌ان‌ان گزارش داده که جنگنده‌های ارتش ترکیه در شهرهای استانبول و آنکارا در ارتفاع پایین در حال مانور دادن هستند و هر از چندگاهی برخی ساختمان‌های دولتی را تیرباران می‌کنند.

اردوغان: در حمایت از  من به خیابان‌ها بیایید
رجب طیب اردوغان که به گفته منابع آگاه در تعطیلات و در خارج از ترکیه به سر می‌برد، در گفت‌وگویی که از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی با سی‌ان‌ان ترک انجام شد، از هوادارانش خواست به خیابان‌های ترکیه بیایند و در مقابل کودتاچیان بایستند و گفت خودش نیز در اولین فرصت به ترکیه بازمی‌گردد.

این سخنان اردوغان در حالی است که فرودگاه آتاتورک ترکیه در محاصره ارتش است و تمامی پروازهای آن لغو شده است و برخی منابع غیر رسمی از درخواست پناه دادن اردوغان به آلمان و رد این درخواست سخن می‌گویند.

در دقایق ابتدایی کودتا، عوامل آن از حامیان فتح‌الله گولن خوانده شدند اما این شخصیت سیاسی ترکیه در بیانیه‌ای این اقدام ارتش را محکوم کرد و حزب اعتدال و توسعه نیز در بیانیه‌ای جداگانه از حامیانش خواست به خیابان‌ها بیایند.

گفته می‌شود بیشتر شبکه‌های اجتماعی در ترکیه فیلتر شده‌اند و اطلاع رسانی با دشواری همراه است. از سوی دیگر تصاویری هم از حضور مردم در خیابان‌ها و ایستادن آنها بر فراز تانک‌های ارتش منتشر شده است.

درگیری ارتش با حامیان اردوغان

اخبار رویترز نیز حاکی از درگیری شدید در مقابل پارلمان ترکیه و زخمی شدن سه نفر است. همچنین بر اساس گزارش این خبرگزاری، یک حامل انتحاری خود را در میان ارتشی‌ها منفجر کرده است اما آماری از تلفات این حمله نداده است.

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این اتفاقات در یک پیام توییتری عمیقاً از بحران ترکیه ابراز نگرانی کرد و ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه را حائز درجه اول اهمیت دانست و اتحاد و شکیبایی را ضروری دانست.

باراک اوباما نیز از همه طرف‌ها در ترکیه خواست از دولتی که با رویکردهای دموکراتیک سر کار آمده حمایت کنند و خویشتن‌داری به خرج دهند. 

وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه، برای ترکیه صلح و ثبات را آرزو کرد و وزیر امور خارجه انگلیس هم از تحولات ترکیه ابراز نگرانی شدید کرد.

فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در واکنش به کودتای ترکیه خواهان خویشتنداری و احترام به نهادهای دموکراتیک شد.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم با ابراز نگرانی، خواستار برقراری آرامش و ثبات در ترکیه شد.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    این حادثه کودتا در ترکیه ما را یاد کودتا های منطقه در نیمه دوم قرن بیستم می اندازد. کودتاها در آفریقا و خاورمیانه و در خود ترکیه اما هرکجا انتخابات وحود دارد و مردم می توانند با روش دمکراتیک تغییر در مناسبات قدرت ایجاد کنند کودتا ناموفق است. البته اینکه در ترکیه ارتش کودتا کرده و تا این حد جلو آمده, نشانه نقص در حکمروایی اردوغان می باشد. اردوغان دچار توهم شده و درپی احیا امپراطوری عثمانی است!

  • شیبا 0 0

    این که این کودتا با توجه به سابقه دار بودن کودتا در ترکیه، بسیار بچه گانه بود. من نمی گم میشه ۱۰۰ در ۱۰۰ برنامه ریزی کرد اما این ها در حد ۳۰% هم برنامه ریزی نداشتن. باید سران کشور رو دستگیر می کردن.

  • ناصر 0 0

    ۳۰ درصد رو داشتن بدبختا، کنترل پل آسیا و اروپا ی استانبول، فرودگاه آتاتورک، شبکه TRT، محاصره پارلمان، بخشی از هواپیماهای ارتش و نیروهایی نظامی و … بیش از ۳۰ درصده. منتهی مردم و بدنه ی حزب عدالت و توسعه ایستادند

  • arash 0 0

    تمام کودتا نقشه خود اردغان بود او قصد داشت که با این کودتا به مردم نشان دهد که کودتا هم نمیتواند جلوی من بایستد. و قصد دارد که ریاست جمهوری را همیشگی و بدون رای ملت تغییر دهد.