| کد خبر: 93815 |

اخبار تکمیلی از جزئیات انفجارهای تروریستی در فرودگاه آتاتورک / ۴

◄ شش ایرانی در انفجار فرودگاه استانبول کشته و مجروح شدند

تین‌نیوز| شب گذشته ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه اتاتورک استانبول توسط  گروه تروریستی داعش منفجر شد در همین راستا سخنگوی سازمان هواپیمایی از لغو 4 پرواز شرکت هواپیمایی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، معاون پارلمانی و کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، اعلام کرد: طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول در حادثه تروریستی شب گذشته استانبول تا کنون یک نفر ایرانی کشته شده است.

حسن قشقاوی گفت: بر اساس آخرین اطلاعاتی که به ما ارسال شده 5 نفر ایرانی نیز مجروح هستند که وضعیت یک نفر از آن‌ها وخیم است.

وی گفت: این اطلاعات و آماری است که تاکنون بدست ما رسیده و امیدواریم تعداد مجروحین و کشته‌شدگان ایرانی در این حادثه افزایش پیدا نکند.

وی به ایسنا گفت: آخرین اطلاعات در این زمینه را به محض دریافت اطلاعات جدید به اطلاع مردم خواهم رساند.

گفته می شود، وقوع دست کم سه انفجار تروریستی (آن گونه که فرماندار استانبول خبر داده) که توسط عاملان انتحاری رقم خورده و همچنین تیراندازی در ترمینال شماره دو فرودگاه بین‌المللی اتاتورک استانبول که مختص پروازهای خارجی است، منجر به کشته شدن گروهی از مسافران حاضر در این فرودگاه شد. خبرگزاری دوغان به نقل از منابعی در پلیس ترکیه نوشته است، شواهد اولیه نشان می‌دهد که احتمالا داعش مسئول انفجارهای فرودگاه آتاتورک است.
 
منابع خبری اعلام کردند، انفجار نخست توسط فردی که از پرواز تونس وارد فرودگاه شده بود در قسمت ورودی خود را منفجر کرده و انفجار دوم نیز توسط شخص دیگری در طبقه دوم صورت گرفته است، تیراندازی نیز در طبقه دوم رخ داده است. ویدیویی که از انفجار دوم منتشر شده، نشان می‌دهد تروریست انتحاری با شلیک گلوله پلیس به ناحیه پا زمین‌گیر می‌شود و سلاح کلاشینکف از دستش به زمین می‌افتد و همزمان که مأمور پلیس از او می‌خواهد تا خودش را تسلیم کند، این مهاجم انتحاری خودش را منفجر می‌کند.

۳۹ کشته و ۱۴۷مجروح
برخی منابع از فرار چهار فرد مسلح پس از وقوع انفجار‌ها و تیراندازی‌ در این فرودگاه خبر می‌دهد. شبکه NTV ترکیه در این زمینه گزارش داده که چهار تروریست پس از انفجار‌ها در فرودگاه اتاتورک در حالی که به اطراف تیراندازی می‌کردند، سوار خودروی شخصی‌ شده و فرار کرده‌اند؛ اما برخی منابع خبری دیگر تأکید کرده‌اند از ۷ مهاجم، ۳ تن کشته شده‌اند، یک تن زنده دستگیر شده و ۳ تن دیگر فرار کرده‌اند. هنوز در این زمینه منابع رسمی و دولتی اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

بر اساس اعلام نخست وزیر و وزیر دادگستری ترکیه تاکنون ۳۹ کشته (از جمله سه تروریست) و ۱۴۷مجروح به عنوان آمار رسمی تأیید شده است.

لغو پروازهای ایران به مقصد استانبول
جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره لغو پروازهای 4 شرکت هواپیمایی به علت انفجارهای تروریستی در فرودگاه آتاتورک استانبول، در سخنانی اظهار کرد: این چهار شرکت هواپیمایی ملزم به ارائه اطلاعات پروازی جدید و زمان مراجعه جهت پرواز به مسافران خود هستند.

وی افزود: همچنان وضعیت فرودگاه آتاتورک استانبول به حالت عادی بر نگشته و این موضوع به ما گزارش نشده است.

واکنش جامعه جهانی به حمله تروریستی در فرودگاه اتاتورگ
بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه پس از کنترل نیروهای امنیتی بر اوضاع در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: 36 تن در حملات تروریستی به فرودگاه آتاتورک کشته شده‌اند.

وی داعش را مسئول حمله توریستی خواند و ادامه داد: سه عامل انتحاری بعد از ورود به فرودگاه ابتدا به سمت مسافران آتش گشودند و سپس خود را در اماکن پرازدحام فرودگاه منفجر کردند که این امر باعث افزایش شمار قربانیان حمله شده است.

ییلدیریم به هویت عاملان انتحاری این حمله هیچ اشاره‌ای نکرد و تنها گفت آن‌ها با یک تاکسی خود را به فرودگاه رساندند و هیچ خلل امنیتی در این فرودگاه که از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های اروپا محسوب می‌شود، رخ نداده است.

نخست وزیر ترکیه گفت فعالیت فرودگاه از ساعت 3 صبح به وقت محلی از سر گرفته شده است و تحقیقات درباره جزئیات کامل حمله که به زودی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت، ادامه دارد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای حمله تروریستی در فرودگاه اصلی استانبول را با شدیدترین لحن محکوم کرد. کاخ سفید در این بیانیه افزود آمریکا همچنان در حمایت از ترکیه ثابت قدم باقی می ماند.
 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام  کرد: در پی انفجارهای فرودگاه آتاتورک در استانبول سی و شش تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.
 
وی افزود: نشانه‌هایی از دست داشتن سازمان دولت(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) در این انفجارها وجود دارد.
 
رئیس جمهور فرانسه حمله به فرودگاه استانبول را محکوم کرد. بر اساس گزارش تلویزیون فرانس بیست و چهار؛ فرانسوا اولاند در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران درباره حمله به فرودگاه استانبول گفت: در حال حاضر امکان تشخص هویت قربانیان و تروریست هایی که توانسته اند این اقدام نفرت انگیز را انجام دهند، وجود ندارد.

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که پیامد این اقدامات تروریستی فقط منجر به مشکل تر شدن اوضاع در ترکیه شود.   

اولاند گفت: باید بیشتر از قبل سرویس هایمان را هماهنگ کنیم و تا آنجا که ممکن است اقدامات لازم را ضد تروریسم و قاچاق صورت دهیم.
 
شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری گزارش داد: وزیر دادگستری ترکیه از کشته شدن ده تن از شهروندان ترکیه ای بر اثر دو انفجار همزمان در فرودگاه آتاتورک استانبول خبر داده است.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، ٤ زخمی تا کنون به بیمارستان‌های استانبول منتقل شدند. پلیس هشدار داد؛ هنوز یک عامل انتحاری دیگر در فرودگاه است. چهار عامل انتحاری دیگر متواری شدند.
 
شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری به نقل از شبکه سی ان ان ترکیه گزارش داد: احتمالا انفجارهای فرودگاه آتاتورک استانبول عملیاتی انتحاری بوده است. منابع خبری دیگر ترکیه نیز از وقوع سه انفجار در این فرودگاه خبر داده اند.

گفتنی است انفجارهای تروریستی شب گذشته در فرودگاه آتاتورک استانبول منجر به کشته و زخمی شدن ده ها نفر شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.