| کد خبر: 81796 |

دویچه وله: موقعیت متزلزل خودروسازان چینی در بازار ایران

تین نیوز | دویچه وله گزارش داد: با جدی تر شدن بازگشت خودروسازان اروپایی و کره ای به ایران، موقعیت خودروسازان چینی به طور جدی به خطر افتاده است.

شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی جمعه در گزارشی به شرح زیر نوشت:

دبیر انجمن قطعه سازان سخنان اخیر معاون وزیر صنعت درباره احتمال حذف چینی ها در سال آینده را تأیید کرد.
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه 9 اسفند از احتمال حذف خودروسازان چینی از بازار خودروی ایران در سال آینده خبر داد.

صالحی نیا در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی درباره آینده همکاری با خودروسازان چینی گفته که با توجه به تعرفه های تعیین شده، چینی ها باید بسرعت توسعه ساخت محصولات شان در داخل را مدنظر قرار دهند؛ در غیر این صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد.

او همچنین به ادامه مذاکرات سایپا با شرکت رنو فرانسه برای توافق بر سر قراردادی مشابه قرارداد ایران خودرو و کمپانی پژو اشاره کرد که در آن، هر دو طرف 50 درصد سهم دارند.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع قطعه سازان خودرو در ایران نیز با توجه به احتمال حذف چینی ها از بازار ایران تأکید کرده که خودروسازان این کشور باید محصولات خود را با ذائقه مشتریان ایرانی منطبق کرده و رضایت و اعتماد آنها را جلب کنند.

او روز جمعه 14 اسفند گفته که بر اساس سیاست های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت هر خودروساز خارجی که قوانین و مقررات ایران را رعایت نکند از بازار ایران حذف خواهد شد.

محبی نژاد اضافه کرده که مشارکت در سرمایه گذاری مستقیم و سهم سرمایه گذار خارجی در قراردادهای جدید از جمله سیاست های وزارت صنعت برای توسعه فعالیت در این حوزه است.

دویچه وله فارسی توضیح داد: دبیر انجمن قطعه سازان درباره احتمال موفقیت خودروسازان چینی در بازار ایران از طریق کاهش قیمت ها گفته است که در یک مقطع کوتاه به دلیل مشکلات تحریم ها و کاهش قدرت خرید مردم، قیمت این دست از خودروها کاسته شد اما موقتی بود و این موضوع در میان مدت و بلندمدت اثری نخواهد داشت.

معاون وزیر صنعت ایران گفته است که برخی شرکت های ایرانی مشغول مذاکره با خودروسازان آلمانی هستند و شرکت های کیا و هیوندای نیز برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

با تشدید تحریم های بین المللی و تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا در سال های پایانی دولت دوم محمود احمدی نژاد، همکاری اغلب خودروسازان معتبر خارجی با ایران متوقف شد یا به حال تعلیق در آمد.

چین با بهره برداری از این وضع، ابتدا با دو خودروی ام وی ام و لیفان وارد بازار ایران شد و اندکی بعد با 12 خودرو بخش بزرگی از این بازار را تسخیر کرد.

اکنون و پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برداشته شدن تحریم ها راه بازگشت خودروسازان مهم جهان به ایران باز شده و موقعیت چینی ها به خطر افتاده است.

خودروهای چینی از نظر اغلب شهروندان و کارشناسان ایرانی بی کیفیت ارزیابی می شوند و در صورت رقابتی شدن بازار، شانس زیادی در ایران ندارند.

رضا شیوا رییس شورای رقابت در ایران، کیفیت خودرو های چینی را بسیار پایین خوانده و گفته است که چینی ها از بازار ایران به عنوان آزمایشگاهی بزرگ برای صنعت خودروسازی خود استفاده می کنند.

دویچه وله فارسی در پایان افزود: دی ماه سال جاری و در جریان سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به فرانسه، شرکت فرانسوی پژو سیتروئن اعلام کرده بود که همکاری خود با ایران خودرو را از سر می گیرد و سه مدل خودروی جدید در ایران می سازد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.