| کد خبر: 76432 |

رونق به خطوط آسیا – اروپا بر نمی گردد

تین نیوز | موسسه تحقیقاتی Drewry درگزارش اعلام کرد: در سالهای آتی با توجه به عرضه مازاد تقاضا، خطوط آسیا – اروپا رونق نمی گیرد.

آخرین آمار منتشر شده از مرکز اطلاعاتی CIS حاکی از کاهش 4.3 درصدی در 11 ماه اول سال 2015 است و این در حالی است که خطوط اقیانوس آرام شرایط بهتری را تجربه کردند. 

حمل و نقل کانتینری از آسیا به اروپا از ابتدا تا نوامبر سال 2015 حدود 4.3 درصد کاهش را نسبت به سال 2014 نشان می دهد.

بر اساس آخرین آمار تجارت کانتینری (CIS) در نوامبر سال 2015 این تجارت با جابه جایی کمتر از 1.1 میلیون TEU چهار درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

در 11 ماه ابتدایی سال 2015 میزان 13.4 میلیون TEU حمل و نقل کانتینری به ثبت رسید که نسبت به میزان 14 میلیون TEU در سال 2014 کاهش را نشان می دهد.

در خط آسیا – شمال اروپا مجموع کالای حمل و نقل شده به 8.8 میلیون TEU در 11 ماهه ابتدایی سال 2015 رسید که نسبت به رقم 9.2 میلیون TEU در مدت مشابه سال گذشته میزان کمتری را نشان می دهد.

حجم جابه جا شده کانتینری در خط مدیترانه و دریای سیاه نیز با کاهش روبه رو شد و به ارقام به ترتیب 2.3 و 2.4 میلیون TEU در 11 ماه ابتدایی سال 2015 رسید. در همین حال حجم جابه جایی در خط غرب مدیترانه و آفریقای شمالی نیز به 2.4 و 2.3 میلیون TEU کاهش یافتند.

ماه نوامبر سال 2015 ماه مناسبی برای خطوط کشتیرانی محسوب نمی شود. در این ماه حجم جابه جایی کانتینری از اروپا به آسیا با 9.4 درصد کاهش به 532 هزار و 600 TEU رسید که نسبت به ماه مشابه سال 2014 کاهش چشمگیری را نشان می دهد. 

تجارت ضعیف در خط آسیا – اروپا از ژانویه تا نوامبر سال 2015 با کاهش شدید کرایه ها نیز مواجه شد و اگر چه در پایان سال شاهد رشد نسبی کرایه ها بودیم اما به عقیده کارشناسان این افزایش زودگذر خواهد بود.
نرخ های Spot نیز از چین به شمال اروپا با 24 درصد کاهش به 932 دلار به ازای هر TEU رسید. این رقم برای بنادر مدیترانه با 19 درصد کاهش به یک هزار و 22 دلار رسید. 

موسسه Drewry در گزارش خود آورده است: در سال های آتی به دلیل عرضه مازاد تقاضا در حمل و نقل کانتینری، مشکلات این عرصه باقی خواهند ماند و کاهش سفارشات جدید در ماه های اخیر نمی تواند تأثیر چندانی بر بهبود وخامت این بازار گذارد.
بدون در نظر گرفتن کاهش روند سفارشات جدید، سفارشات ساخت کشتی کانتینربر که از قبل گذاشته شده است منجر به رشد پنج تا شش درصدی ناوگان جهانی کانتینربرها تا دو سال آینده خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تا آخر سال 2015 شاهد حضور پنج هزار و 200 کشتی با ظرفیت کلی 19.8 میلیون TEU بودیم و انتظار می رود که دو میلیون TEU دیگر با افزوده شده برخی کشتی های باری با قابلیت حمل کانتینر به ناوگان جهانی کانتینری اضافه شود.

این به آن معناست که از ابتدای قرن حاضر ظرفیت ناوگان کانتینری دنیا چهار برابر شده است و در ماه های آینده از مرز 20 میلیون TEU خواهد گذشت.

به نظر می رسد کشتیرانی ها قادر به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا نیستند و ورود کانتینربرهایی که از قبل سفارش داده شده بودند فاصله میان عرضه و تقاضا را افزایش خواهد داد و از جمله بزرگ ترین مشکلات این عرصه محسوب می شود.

آخرین شاخص قیمت جهانی منتشره توسط CIS از شاخص 71 در ماه اکتبر2015  به 70 در ماه نوامبر همین سال رسید. این میزان در اکتبر سال گذشته 83 بود.

لازم به ذکر است این شاخص بر اساس معیار 100 تعیین شده در سال 2008 اندازه گیری می شود.

در حالی که تجارت آسیا – اروپا در شرایط وخیمی به سر می برد خط آسیا – آمریکای شمالی نیز در وضعیت بهتری قرار دارد به طوری که حجم جابه جایی در این خط در 11 ماه ابتدایی سال 2015 نسبت به مدت مشابه سال 2014، پنج درصد افزایش را نشان می دهد. 

به هر حال پس از شش ماه متوالی رشد نسبی، در ماه نوامبر شاهد کاهش 0.7 درصدی حجم و رسیدن آن به 1.3 میلیون TEU بودیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.