| کد خبر: 73140 |

کاهش درآمدتانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی تا سال ۲۰۱۸

تین نیوز | عرضه بالای فرآورده‌های نفتی از سوی آمریکا، محرک اصلی افزایش تقاضا برای تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی در سال جاری بوده است.


چشم‌انداز بازار تانکر برای سه سال آینده نزولی است ولی مالکان همچنان نگرشهای‌ مثبت دارند و تصور می کنند بازار روند صعودی را می پیماید.
 
کارشناسان پیش‌بینی‌ می‌ کنند، درآمد تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی از هم‌اکنون تا سال 2018 روند نزولی را طی کند که این امر به دلیل آمار بالای سفارش ساخت، میزان اوراق‌سازی محدود و استفاده از تانکرهای حمل محمولات شیمیایی به جای تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی است.
 
در پیِ بهبود نرخ‌های کرایه حملِ کشتی‌های تانکر در سال میلادی جاری، چشم‌انداز بازار برای سه سال آینده، چندان مساعد به نظر نمی رسد.
 
به گفته مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت Drewry، نرخ‌های فعلی کشتیهای تانکر به دلیل نگرش‌های شدیدا مثبت، مطلوب بوده است، ولی تغییرات نزدیک است.
 
Nikhil Jain افزود: ما انتظار داریم زمانی که این تلاطم آرام شود، با کاهش میزان بهره برداری از ناوگان، نرخ‌ها نیز روند نزولی را در پیش بگیرند.
 
براساس اطلاعات موسسه Drewry، متوسط نرخ رشد حجم تجارت دریایی فرآورده‌های نفتی جهان در بین سال‌های 2014 تا 2020، معادل 2.3 درصد و متوسط رشد ناوگان تانکر حمل فرآورده‌های نفتی جهان 3.2 درصد پیش‌بینی شده است که نشان‌دهنده پیشی گرفتن رشد عرضه نسبت به تقاضا است.
 
این بازار به طور فزآینده‌ای شاهد ورود تانکرهای حمل محمولات شیمیایی به بازار تجارت فرآورده‌های نفتی خواهد بود و این امر بازار تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی را تحت فشار قرار می‌دهد. این تغییرات به این دلیل اتفاق می‌افتد که بازار تانکرهای فرآورده نفتی همواره از بازار تانکرهای محمولات شیمیایی بهتر بوده است. از سوی دیگر کاهش میزان اوراق‌سازی به دلیل پایین باقی ماندن سطح قیمت‌ها سبب فشار بیشتر بر بازار این نوع تانکر خواهد بود. یکی دیگر از عوامل بالقوه این رکود، قیمت پایین نفت است.
 
در سال میلادی جاری میزان زیاد عرضه فرآورده‌های نفتی از سوی آمریکا، محرک اصلی افزایش تقاضا برای تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی بوده است. اگر قیمت پایین نفت، در تولید نفت شیل آمریکا خِللی ایجاد کند، حجم تجارت صادراتی از آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
 
Jain، هشدار داده است: قیمت پایین نفت می‌تواند بر تقاضای تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی تاثیر منفی داشته باشد. البته این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود، قیمت پایین نفت به افزایش تقاضای این ماده، به ویژه از سوی کشورهای به سرعت در حالِ رشد آسیایی کمک می‌کند. بنابراین، برای رسیدن به یک جمع‌بندی و برآورد کاهش قیمت نفت، لازم است تاثیر این دو عامل متضاد ارزیابی شود.
 
نگرانی دیگر در خصوص تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی، کاهش فعالیت و یا تاخیر در انجام پروژه‌های پالایشگاهی است رکود اقتصادی و مشکلات تامین مالی در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته سبب کاهش سرمایه‌گذاری پالایشگاه‌ها شده است.
 
این امر می‌تواند به بازار تانکرهای فرآورده نفتی لطمه وارد کند، چرا که ظرفیت جدید پالایشگاه‌ها در خاورمیانه و آسیا محرک اصلی تقاضا برای این نوع تانکر در سال جاری بوده است. 
 
در حالی که پیش‌بینی شده است سطح درآمد و میزان بهره‌برداری از ناوگان تانکر تا سال 2017 یا 2018 روند نزولی را بپیماید. Drewry پیش‌بینی کرده است که پس از آن مقطع، بهبود تدریجی آغاز خواهد شد. 
 
قابل درک است که مالکان کشتی‌های تانکر، ترجیح می‌دهند بر نگرش‌های مثبت و تصور روند صعودی بازار در این سال‌ها تمرکز کنند. چندان تعجب‌آور نیست که پس از درآمدهای اسف‌بار تانکرهای فرآورده نفتی در طول پنج سال گذشته، اکنون مالکان از بازار نسبتا پایدار این تانکرها، لذت ببرند. 
 
در واقع وضعیت بازار تانکر در سال آینده، بسیار مهم و تعیین کننده‌ وضعیتِ بازار تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی در طول سه سال آینده خواهد بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.