| کد خبر: 71917 |

استفاده از بادکننده‌ ایربگ خطرناک تاکاتا ممنوع شد

تین نیوز | ژاپن با در پیش گرفتن اقدام مشابه آمریکا، استفاده از بادکننده‌ ایربگ حاوی نیترات آمونیوم تاکاتا در تولید خودروهای جدید را ممنوع اعلام کرد.

وزارت حمل و نقل ژاپن اعلام کرد خودروسازان اجازه نخواهد داشت از بادکننده‌های حاوی نیترات آمونیوم در تولید خودروهای جدید استفاده کنند.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد بادکننده‌های بدون ماده جذب رطوبت باید در ایربگهای سمت راننده تا سال 2017 و ایربگهای سرنشین جلو تا سال 2018 تعویض شوند. ممنوعیت استفاده از این بادکننده ایربگ در تولید خودروهای جدید و طرح تعویض آنها در خودروهای کنونی حتی شامل ایربگهایی شده که تحت فراخوان قرار نگرفته اند.

ماساتو ساهاشی، مدیر اجرای فراخوان وزارت حمل و نقل ژاپن اظهار کرد تا پایان سپتامبر بادکننده ایربگ 48 درصد از خودروهای تحت فراخوان در این کشور تعویض شده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حدود یک ماه قبل سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا که رگولاتور ایمنی این کشور است، با صدور دستوری استفاده از این بادکننده را ممنوع اعلام کرد و بدنبال آن، شرکتهای خودروسازی هوندا موتور، تویوتا موتور و نیسان موتور اعلام کردند از بادکننده ایربگ تاکاتا که حاوی ماده نیترات آمونیوم است، استفاده نخواهند کرد.

این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند. در نتیجه باد کننده‌های حاوی این ماده در صورت تصادف و باز شدن ایربگ، در خطر انفجار و پرتاب ترکش وار قطعات فلزی به سمت راننده و سرنشینان خودرو قرار دارند.

رگولاتور آمریکا قطعه ساز ژاپنی تاکاتا را به دلیل عدم ارائه اطلاعات کافی و موثق درباره این ایربگهای معیوب خطرناک که باعث کشته شدن هفت نفر و مجروح شدن 100 نفر در این کشور شده‌اند، 200 میلیون دلار جریمه کرد. خودروسازان برای حدود 19 میلیون خودرو در آمریکا بمنظور تعویض بادکننده‌های تاکاتا فراخوان داده‌اند.

شیگه‌ هیسا تاکادا، مدیرعامل تاکاتا پس از حکم رگولاتور ایمنی آمریکا اعلام کرد حیات شرکتش به خطر افتاده است.
در این بین بر اساس گزارش دیگری که از سوی بی بی سی منتشر شد، یک قاضی آمریکایی با درخواست تاکاتا و هوندا برای پایان دادن به شکایت گروهی نیم میلیون مالک خودروهای دارنده ایربگ معیوب مخالفت کرد.

فدریکو مارنو، قاضی منطقه میامی اعلام کرد تاکاتا به همراه سایر خودروسازان باید در برابر شکایتهای مصرف کنندگان پاسخگو باشد. این شرکت‌ها به سرعت تلاش می‌کنند شکایتهای مربوط به قربانیان این ایربگهای خطرناک را حل و فصل کنند.

هوندا که سومین خودروساز بزرگ ژاپن و بزرگترین مشتری تاکاتا بوده، با فراخوان 24.5 میلیون خودرو، بزرگترین خسارت را در میان خودروسازان بزرگ متحمل شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.