| کد خبر: 43953 |

هواپیماها دیگر یخ نمی زنند

تین نیوز | به لطف به کارگیری فناوری های جدید یخ زدگی بدنه و موتور هواپیماها دیگر همچون گذشته چالش اصلی صنعت هوانوردی نخواهد بود.
 
انواع مختلفی از سیستم های جدید با هدف جلوگیری از تشکیل یخ بر روی قطعات مختلف بدنه هواپیما در حین پرواز ابداع شده است. در برخی از این ابتکارعمل ها از حرارت تولید شده توسط موتورهای جت استفاده می شود و در موارد دیگر سیستم ها به طور خودکار حرارت تولید می کنند. همچنین در برخی از این شیوه ها با تکیه بر نیروی مکانیکی، قطعات یخ تولید شده خرد و از بدنه هواپیما جدا می شود، هر چند انتشار مواد شیمیایی ضد یخ زدگی در بالها و بدنه نیز شیوه رایج دیگری است.
 
اکنون شیوه ای منحصربفرد ارایه شده است که طی آن از فناوری نانولوله های کربنی برای حل این مشکل استفاده می شود. این فناوری جدید توسط شرکت Batelle و تحت عنوان HeatCoat ارایه شده است.
 
مهندسان این شرکت مدعی هستند که فناوری جدیدشان سبک تر از هر سیستم مشابه دیگری بوده و در عین حال به صرف انرژی کمتری نیز نیاز دارد. از آن گذشته نبود قطعات متحرک و قابلیت انطباق با هر هواپیمایی از جمله ویژگی های این ایده جدید به شمار می آید.
 
این فناوری جدید اساسا برای به کارگیری در هواپیماهای بدون سرنشین طراحی و ارایه شده است اما ظرفیت به کارگیری برای هواپیماهای سرنشین دار پهن پیکر را نیز دارد.
 
این ایده نوین شامل یک سری لایه نانویی است که همچون رنگ بر روی سطح هواپیما اسپری می شود. لایه نخست که لایه اصلی محسوب می شود در زیر لایه بعدی قرار می گیرد که نقش گرما دهی را ایفا می کند. این لایه از نانولوله های کربنی ساخته شده است. در نهایت یک لایه خارجی بر روی این لایه قرار می گیرد.
 
مهندسان این شرکت فناوری جدیدشان را در دمای منهای ۳۰ درجه نیز آزمایش کرده اند که نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.