| کد خبر: 223 |

واگن های فرسوده همچنان در ناوگان حمل و نقل ریلی نفت آمریکا باقی می مانند

تین نیوز | با وجود تشدید قوانین ایمنی برای حمل و نقل ریلی نفت خام آمریکا بیشتر واگن های قدیمی و ناکارآمد همچنان در چرخه حمل و نقل باقی می مانند.
منابع صنعت نفت آمریکا اعلام کردند که دستور اضطراری که سه‌شنبه گذشته (٦ اسفند) صادر شد تنها شماری از محموله‌های نفت خام ذخایر ماسه های نفتی از مبدا کانادا را شامل می‌شود و تغییری در شرایط استفاده از واگن های قدیمی مدل DOT-١١١ که عامل اصلی تصادفهای اخیر در خطوط ریلی آمریکا بودند، ایجاد نمی‌کند.
 
در ماه ژوئیه یک قطار حامل نفت خام از مبداء منطقه باکن ایالت داکوتای شمالی در شهر لک مگانتیک کانادا از ریل خارج شد و انفجار آن ٤٧ نفر را به کشتن داد و واکنشهای شدید سیاسی را در پی داشت.
در پی حادثه لک مگانتیک کانادا، استحکام واگن‌های مدل DOT-١١١s که سبب وقوع این حادثه شدند زیر سوال رفت به ویژه این که مشخص شد در اوایل دهه ٩ میلادی وزارت حمل و نقل آمریکا بعضی اشکالهای ایمنی در این واگن ها را شناسایی کرده بود.
 
بر اساس دستور جدید وزارت حمل و نقل ایالات متحده، محموله‌های نفتی که از طریق خطوط ریلی حمل می‌شوند دیگر نباید به عنوان مایع اشتعال‌پذیر  گروه سه (Packing Group ٣‌) که کم‌خطرترین مایعات اشتعال‌پذیر را شامل می شود، دسته‌بندی شوند و باید به عنوان محموله‌های خطرناک در گروه‌های دو و یا یک قرار گیرند.
 
به دنبال توافق وزارت حمل و نقل آمریکا با صنعت راه آهن این کشور، سرعت قطارهای حامل سوخت در مناطق شهری کمتر از گذشته می شود و همچنین واگن های حامل سوخت به سامانه ترمزهای جدید تجهیز می شوند.
 
این از جمله اقدامات ایمنی دیگری است که در توافقنامه یاد شده مورد نظر دو طرف بوده است تا به این وسیله بتوانند از تکرار حوادث آتشبار پیشین، مانند حادثه مرگبار خارج شدن قطار از ریل در منطقه لک مگانتیک، جلوگیری کنند.
 
به موجب این توافقنامه، از ابتدای ژوئیه ٢ ١٤ میلادی (١ تیر ١٣٩٣) بسیاری از قطارهای حامل سوخت باید سقف سرعت ٦٤ کیلومتر در ساعت را در مناطق شهری رعایت کنند.
 
همه قطارهایی که بیش از ٢ واگن نفت خام حمل می کنند شامل این توافقنامه می شوند.
 
شرکت ملی راه آهن کانادا گفته است همین شرایط و یا شرایط مشابه توافقنامه یاد شده را به اجرا می گذارد.
 
آموزش نیروهای آتش نشانی محلی، از دیگر اقدامات اشاره شده در توافقنامه یا شده به شمار می آید.
 
وزارت حمل و نقل آمریکا معتقد است این دستور سبب به کارگیری واگن های بهتری برای حمل نفت خام می‌شود و شیوه عکس‌العمل تیم‌های امدادی در شرایط اضطراری را نیز بهبود می‌بخشد.
 
دیوید ردی، مدیر بخش منابع طبیعی و انرژی گروه یوروسیا در گفت وگو با رویترز تاکید کرده است که  واگن های ممنوع شده در فرمان جدید وزارت حمل و نقل بخش بسیار کوچکی از بازار حمل ریلی نفت خام را تشکیل می‌دهند.
 
منابع صنعت نفت آمریکا نیز اعلام کردند دستور تازه در شیوه طبقه‌بندی محموله‌های نفتی بیشتر شرکت‌هایی را شامل می شوند که نفت خام ذخایر ماسه های نفتی کانادا را حمل می‌کنند. این در حالی است که نفت باکن داکوتای شمالی که بسیار اشتعال‌پذیرتر است، شامل قوانین جدید نمی شود.
 
استانداردهای جدید وزارت حمل و نقل استفاده از واگن‌های حمل نفت مدل AAR ٢ ٣W، AAR ٢١١W و AAR ٢ ٦W برای حمل نفت خام را ممنوع می‌کند.
 
این در حالی است که به گفته انجمن راه‌آهن آمریکا، هم اکنون تنها ١١ واگن مدل AAR ٢١١W در حمل ریلی نفت خام مورد استفاده قرار می‌گیرند که این تعداد تنها کمتر از سه درصد از ناوگان حمل نفت خام آمریکا را شامل می شوند.
 
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط موسسه تامین راه‌آهن آمریکا، هم‌اکنون ٣٩ هزار واگن مدل DOT-١١١s که همچنان مورد تائید وزارت حمل و نقل است، نفت خام را در خطوط ریلی این کشور جا به جا می‌کنند، در حالی که دو سوم این واگن ها فاقد استانداردهای جدید ایمنی هستند که از سال ٢ ١١ وضع شده‌اند.
 
این گزارش حاکی از آن ست که انجمن راه‌آهن آمریکا خواستار از رده خارج شدن واگن‌های DOT-١١١ ساخت پیش از سال ٢ ١١ شده، اما تاکنون هیچ اقدامی برای خروج این واگن‌ها از ناوگان حمل ریلی نفت صورت نگرفته است.
 
حوادث پیاپی و فاجعه بار ریلی ماه های گذشته در آمریکا و کانادا، سبب فشار بیشتر به قانون گذاران برای وضع قوانین سخت گیرانه تر حمل و نقل نفت خام شد.
 
هم اکنون افزایش تولید نفت خام آمریکا سبب بالا رفتن حجم انتقال نفت از طریق راه آهن در این قاره پهناور شده است، گفته می شود خطوط لوله آمریکا ظرفیت انتقال نفت تولیدی کنونی این کشور را ندارند.
 
سال گذشته میلادی پنج حادثه بزرگ ریلی در صنعت نقل و انتقال نفت خام  رخ داد، در یکی از وحشتناک ترین این حوادث که در ماه ژوئیه ٢ ١٣ در ایالت کبک رخ داد یک قطار در دل شهر لک مگانتیک از ریل خارج و منفجر شد و ٤٧ تن را به کام مرگ کشاند.
 
نفتی که از منطقه باکن در داکوتای شمالی منتقل می شود از انواع متعارف نفت سنگین است که قابلیت اشتعال بیشتری دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.