| کد خبر: 1815 |

چه بر سر بویینگ ۷۷۷ مالزیایی آمد؟

 تین نیوز | کمی پس از نیمه‌شب یکشنبه گذشته، به ناگاه فرستنده بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی که به سوی پکن پرواز می‌کرد، از صفحه رادار ناپدید شد. از آن روز تا زمان نگارش این مطلب، هنوز هیچ‌کس نمی‌داند به راستی چه بر سر پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی و 239سرنشین هواپیما آمده است البته این اولین‌بار نیست که یک هواپیمای مسافربری بدون هیچ ردی گم می‌شود.

حدود دوسال پیش نیز یک هواپیمای مسافربری دوموتوره روی آب‌های جنوب اقیانوس اطلس گم شد. اتفاقا آن هواپیما نیز همانند پرواز MH370 کمی پس از نیمه‌شب ناپدید شد، درست زمانی که با حداکثر سرعت و ارتفاع مجاز خود، خارج از محدوده رادار کنترل ترافیک، پرواز می‌کرد.

در نتیجه طبیعی بود که وقتی هواپیما ناپدید شد، هیچ راداری محل مفقودشدن هواپیما را ثبت نکرده باشد. ضمن آنکه همانند حادثه هواپیمای مالزیایی، درخواست کمکی نیز از سوی هواپیما منتشر نشده بود. آن هواپیما ایرباس 330 فرانسوی بود که اتفاقا در آن مورد هم، چندین روز طول کشید تا اولین قطعات هواپیما روی آب پیدا شود. هرچند جعبه سیاه و باقی بدنه هواپیما تا دوسال پس از آن پیدا نشد.

با همه اینها، باوجود شباهت سناریو در این دو حادثه، ممکن است علل وقوع آنها هیچ ارتباطی به هم نداشته باشند. هواپیمای مالزیایی برخلاف هواپیمای فرانسوی در حالی ناپدید شد که در وضعیت آب و هوایی خوب پرواز می‌کرد. از این رو فهرست حوادثی که ممکن است برای هواپیما رخ داده باشند، آنقدر زیاد است که حتی نمی‌توان تک‌تک آنها را با دانسته‌های فعلی تحلیل کرد. هواپیما احتمالا تغییر مسیر داده و همین موضوع هم پیدا کردنش را سخت کرده است. اینکه چرا هواپیما یا جعبه‌سیاه آن تاکنون پیدا نشده نیز چندان عجیب نیست.

هواپیما محل خود را خارج از محدوده رادار ترافیک هوایی، با ارسال سیگنال توسط فرستنده‌اش مشخص می‌کند. این سیستم، سیستم مکان‌نمای جهانی نیست. سیستم ذخیره اطلاعات پرواز و مکالمات خلبان که اصطلاحا جعبه‌های سیاه خوانده می‌شوند، به ترتیب در دم و پشت کابین خلبان قرار دارند.

جعبه سیاه پس از سقوط، ارسال سیگنال روی باند اضطراری را شروع می‌کند تا زمانی که پس از گذشت 30روز، باتری آن تمام شود. حال اگر مکان آن زیر آب یا جایی دورافتاده باشد، دریافت سیگنال ارسالی بسیار سخت خواهد بود.

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بعضی بازماندگان ادعا می‌کنند پس از چند روز از وقوع حادثه همچنان می‌توانند با تلفن همراه بستگان خود تماس بگیرند و تلفن آنها زنگ می‌خورد، خبری که در سوءتفاهم‌بودن آن شکی نیست. چون تلفن مسافران، حتی اگر باتری داشته باشد، یا زیر آب است یا جایی خارج از محدوده پوشش مخابراتی قرار دارد.

در نهایت هنوز هیچ تئوری دقیقی درباره اینکه واقعا چه اتفاقی برای هواپیما و مسافرانش رخ داده، وجود ندارد. حتی حدس وگمان‌ها نیز در این مرحله می‌توانند بسیار دور از ذهن جلوه کنند. فقط گذشت زمان است که همه‌چیز را روشن خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرضیه 0 0

    داخل تونل زمان رفته است

  • حمید 0 0

    در عمق زیاد در ته دریا است. تردید نکنید. احتمال دیگر آن است که کار مریخی ها باشد.