| کد خبر: 166354 |

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشریح کرد:

◄ موضع اروپا درباره قراردادهای حمل‌ونقلی با ایران

یکی از اصلی‌ترین قراردادهای بین ایران و اروپا؛ قرارداد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ایرباس است که پس از خروج آمریکا از برجام این شرکت در قبال تحویل هواپیماهای ایران سکوت کرده است.

تین نیوز

در حالی که هنوز موضع شرکت هواپیمایی ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام مشخص نیست؛ اتحادیه اروپا اعلام کرده است که قراردادهای حمل‌ونقلی با ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش تین‌نیوز، پس از مذاکره ظریف با اروپا برای ادامه برجام بدون آمریکا،فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته پس از مذاکرات بروکسل در نشست خبری شرکت کرد و اعلام کرد که «اروپا مصمم به حفظ برجام است.»

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد؛ وزرای خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و جمهوری اسلامی ایران امروز در دو نشست جداگانه شرکت کرده و تعهدات خود بر اساس برجام را یادآوری کردند، تعهدی که به اتفاق آراء توسط شورای امنیت سازمان ملل و تحت قطعنامه شماره 2331 تصویب شده است.

وی افزود که این نشست در ادامه خروج آمریکا از برجام برگزار شد و همه شرکت‌کنندگان از بابت خروج ایالات‌متحده اظهار تأسف کرده و پذیرفتند که عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران و رفع تحریم‌ها بخشی ساختاری (جدایی‌ناپذیر) از معاهده اتمی است.

در این نشست یکی از مهم‌ترین مسائلی که مطرح شد بحث حفظ و ادامه اقدامات مشترک در زمینه حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای، دریایی و ریلی با ایران بود.

موگرینی موارد مورد بررسی و اقدام مطرح شده دراین نشست را به این شرح نام برد:

۱- حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران

۲- ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران

۳- نقل و انتقال کارآمد بانکی با ایران

۴- ادامه حمل,نقل هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی با ایران

۵- تمهیداتی برای ارائه اعتبار صادراتی و سایر خدمات مالی و بیمه ای به منظور تسهیل همکاری های مالی از جمله حمایت از سرمایه‌گذاری

۶- قدم برداشتن در جهت توسعه دادن همکاری ها و یادداشتهای تفاهم بین شرکت های ایرانی و اروپایی

۷- سرمایه گذاری بیشتر در ایران با حمایت از منافع عملگرهای اروپایی

۸- گسترش فضای شفاف تجارت و کسب و کار در ایران

یکی از اصلی‌ترین قراردادهای بین ایران و اروپا؛ قرارداد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ایرباس است که پس از خروج آمریکا از برجام این شرکت در قبال تحویل هواپیماهای ایران سکوت کرده است. در راستای همین موضوع چندی پیش رویترز به نقل از منابع آگاه اروپایی اعلام کرد: ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود با ایران که آماده‌سازی آن ماه‌ها به طول انجامید را پذیرفته است.

باید منتظر بود و دید که آیا ایرباس در مقابل فشارهای آمریکا مبنی بر لغو قرارداد با ایران چه واکنشی خواهد داشت و آیا در مهلت 90 تا 180 روزه آیا هواپیماهایی به ایران تحول خواهد داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.