| کد خبر: 148571 |

مطهری در جمع خبرنگاران:

رفراندوم به معنای استقلال کردستان عراق نیست

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که رفراندوم به معنای استقلال اقلیم کردستان عراق نیست، گفت: برای استقلال کامل مراحل طولانی دو تا سه سال باید طی شود از این رو در شرایط کنونی باید مردم این اقلیم را توجیه کرد.

تین نیوز

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که رفراندوم به معنای استقلال اقلیم کردستان عراق نیست، گفت: برای استقلال کامل مراحل طولانی دو تا سه سال باید طی شود از این رو در شرایط کنونی باید مردم این اقلیم را توجیه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز - سه شنبه- مجلس در جمع خبرنگاران درباره همه‌پرسی کرستان عراق اظهارکرد: پیش از این باید برای جلوگیری از برگزاری رفراندوم تلاش بیشتری صورت می‌گرفت اما هم‌اکنون که رفراندوم برگزار و رای لازم را نیز کسب کرده، نباید حساسیت نشان داد چراکه موضوع قومی مطرح است و کردها از رفراندوم حمایت می‌کنند.

وی افزود: رفراندوم به معنای استقلال کردستان عراق نیست زیرا برای استقلال کامل مراحل طولانی به مدت 2 تا 3 سال باید طی شود، بنابراین در شرایط کنونی مردم اقلیم کردستان عراق را باید توجیه و کردهای در ایران نیز قانع شوند که استقلال اقلیم کردستان به نفعشان نخواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان سفر کردند و هشدارهای لازم هم داده شد، چراکه این موضوع طرح بین‌المللی بوده و اسرائیل و آمریکا در پشت صحنه فعال هستند، حتی موضع ترکیه درباره استقلال اقلیم کردستان قابل اعتماد نیست.

مطهری همچنین درمورد موضع ایران درقبال همه پرسی اقلیم کردستان گفت: در شرایط کنونی که هیچ چیز مشخص نیست، نباید موضع سخت گیرانه گرفت و حساسیت نشان داد تا در آینده وضعیت آنها روشن شود.

به گزارش ایرنا، با وجود مخالفت های بین المللی ، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی ، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق روز گذشته ( دوشنبه ) در مناطقی از شمال عراق ( استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.

**پیگیری و دفاع از حقوق مردم را وظیفه خود می دانیم

نایب رییس دوم مجلس همچنین درباره تشکیل کمیته‌ای در فراکسیون امید برای بررسی وضعیت بازداشت‌ برخی فعالان رسانه، بیان کرد: متاسفانه در جریان تشکیل این کمیته نیستم اما مواردی که مراجعه و درخواست شده را از طریق وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه یا قوه قضاییه پیگیری کرده ایم.

وی اضافه کرد: در برخی موارد خانواده‌ این افراد مراجعه می کنند لذا به صورت شخصی یا از طریق کمیسیون موارد را پیگیری می‌کنیم.

مطهری در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت برخی از فعالان کارگری نیز تصریح کرد: این موارد را چندان پیگیر نبوده‌ایم البته در خصوص برخی معلمان پیگیری‌هایی صورت گرفته است، در واقع پیگیری و دفاع از حقوق مردم را از وظیفه خود می دانیم بنابراین از نهادهای مربوطه توضیح خواسته ضمن آن که بر عدم سخت‌گیری تاکید داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: نهادها نیز در برخی موارد پاسخ‌هایی در این زمینه ارائه کردند که با آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود در تضاد است. در هر حال معتقد به عدم برخورد تند با منتقدان و معترضان هستیم لذا نه تنها ضرورتی وجود ندارد بلکه نظام جمهوری اسلامی ایران هم با این انتقادها به خطر نمی‌افتد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.