| کد خبر: 148033 |

کمالی‌پور:

بازنگری برجام برخلاف موازین و مقررات بین‌المللی است

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: بازنگری برجام بر خلاف موازین و مقررات بین‌المللی است.

تین نیوز

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: بازنگری برجام بر خلاف موازین و مقررات بین‌المللی است.

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به دستور ترامپ مبنی بر بازنگری در برجام، گفت: برجام قراردادی بین‌المللی تنظیم و منعقد شده و در برخی قسمت‌ها هم به اجرا درآمده است، لذا امکان بازنگری در آن دیگر وجود ندارد، در حقیقت در مفاد قراردادها، قوانین و مقررات بین‌المللی امکان بازنگری یک‌جانبه و بر اساس علل شخصی دیده نشده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و درخواست ریاست جمهوری این کشور با مفاد قرارداد برجام در تناقض است، ضمن آنکه بر خلاف اصول بین‌المللی است. کما اینکه طرف‌های این قرارداد نسبت به اجرای آن موظف بوده و حق نقض یا تجدید نظر در آن را ندارند.

وی با بیان اینکه بازنگری برجام همچون سایر قراردادهای بین‌المللی تنها در صورت مخدوش شدن امکانپذیر است، گفت: تا زمانی که وضعیت مفاد قرارداد به قوت خود باقی است و کشورها نسبت به اجرای آن پایبند هستند، نیازی به نقض یا تجدیدنظر نیست. متاسفانه با روی کار آمدن ترامپ ادعاهای این چنین مطرح شده است.

کمالی‌پور معتقد است: از سویی هم بازنگری برجام به نفع ایران نیست زیرا امکان افزودن مفادی خلاف مسائل عمومی کشور و مردم به آن وجود دارد، البته در شرایطی که ایران هیچ گاه ناقض برجام نبوده و هنوز نسبت به آن پایبندی است، این اقدامات نادرست تلقی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران به افراد و کشورهایی که به دنبال نقض برجام هستند، پاسخ علمی و عملی خواهد داد، این نوع تصمیم‌گیری‌ها تنها سبب انزوا و تایید بازنده بودن آمریکا خواهد شد زیرا جز تعداد انگشت شمار، مابقی کشورها از این مسائل انتقاد کردند.

عضو هیات رئیسه کمیسوین قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آمریکا با عبور از برجام برخلاف مصوبات خود، خسارت خواهد دید، بنابراین بهتر است از طرح چنین مسائلی امتناع کند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دستور بازنگری برجام را داده است تا این مسئله بررسی و مشخص شود که آیا لغو تحریم‌های ایران طبق توافق هسته‌ای (برجام) در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بوده یا خیر.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.