| کد خبر: 147361 |

تحریم‌هایی که جیب برخی کشورها را پر می‌کند

شرکت‌های قطر و انگلیس قراردادی را برای فروش ۲۴ فروند هواپیمای جنگنده یوروفایترتایفون به ارزش چند میلیارد دلار امضا کردند.

تین نیوز

شرکت‌های قطر و انگلیس قراردادی را برای فروش ۲۴ فروند هواپیمای جنگنده یوروفایترتایفون به ارزش چند میلیارد دلار امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از فاکس‌بیزینس، روز یکشنبه نمایندگان دولت قطر قراردادی را به ارزش چند میلیارد دلار برای خرید 24 فروند هواپیمای جنگنده یوروفایترتایفون با دولت انگلیس امضا کردند.

این اقدام در راستای افزایش توانمندی‌های دفاعی قطر برای رویارویی احتمالی با 4 کشور عربی عربستان، مصر، امارات و بحرین صورت گرفته است. امضای این قرارداد برای طرف انگلیسی بسیار بااهمیت بود چرا که شرکت سازنده این هواپیماها در تلاش است تا با امضای قراردادهای فروش جدید خط تولید این جنگنده را در جریان نگه دارد.

این قرارداد که توسط وزرای دفاع انگلیس و قطر امضا شد اولین قرارداد بزرگ دفاعی بین دو کشور محسوب می‌شود که مذاکرات آن چند سال زمان برده است.

قطر همچنین طی سال جاری قراردادی به ارزش 12 میلیارد دلار را برای خرید 72 فروند هواپیمای S15 از آمریکا امضا کرد. این کشور عربی همچنین سال گذشته با فرانسه توافق کرد تا جنگنده رافائل را از این کشور خریداری کند. 

شرکت BAE سازنده هواپیماهای یوروفایترتایفون انگلیس است و این قرارداد در زمان بسیار مهمی برای این شرکت امضا شد.

چرا که مقامات انگلیسی پیشتر اعلام کرده بودند که با توجه به کاهش سفارش صادرات این هواپیماها این احتمال وجود دارد که خط تولید یوروفایترتایفون در سال 2019 متوقف شود.

شرکت سازنده انگلیسی اعلام کرده است که تحویل اولین هواپیما احتمالاً دو سال طول خواهد کشید چرا که این شرکت باید برخی قطعات جنگنده یوروفایتر را از دیگر کشورها خریداری کند.

این نوع جنگنده‌ها علیرغم تلاش دولت انگلیس در خاورمیانه خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و در حال حاضر 48 فروند از این هواپیماها در ارتش عربستان به کار گرفته شدند و این احتمال وجود دارد که عمان، کویت و سعودی‌ها نیز مجدداً اقدام به خرید این هواپیماها کنند. 

افزایش تنش‌های برخی کشورهای عربی به خصوص عربستان با ایران از یک سو و افزایش تهدید داعش علیه این کشورها از سوی دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بر آن داشته است تا علیرغم کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بودجه دفاعی خود برای خرید سلاح از غرب را افزایش دهند.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.