| کد خبر: 142469 |

سوتفاهم میان ایران و تاجیکستان با مذاکره دیپلماتیک حل شود

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: سوتفاهم هایی که اخیرا پیش آمده باید از طریق ملاقات های دیپلماتیک حل و فصل شود.

تین نیوز

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: سوتفاهم هایی که اخیرا پیش آمده باید از طریق ملاقات های دیپلماتیک حل و فصل شود.

هادی شوشتری ضمن ابراز تاسف از طرح اتهامات ضد ایرانی در تاجیکستان گفت: تهران و دوشنبه از گذشته دارای روابط دوستاته و صمیمانه ای بوده اند.

نماینده مردم قوچان گفت: تعاملات گسترده ایران و تاجیکستان که پس از فروپاشی اتحادیه جماهیرشوروی و دهه 90 میلادی شکل گرفت شاهد اقدامات مناسب در جهت تعاملات این دوکشور همسایه و دوست بوده ایم.

وی در ادامه افزود: سوتفاهم هایی که اخیرا پیش آمده باید از طریق ملاقات های دیپلماتیک حل و فصل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ادامه روند فعلی منجر به لطمه خوردن منافع مشترک تهران و دوشنبه می شود.

وی تصریح کرد: تهدیدات امنیتی که در آسیای میانه وجود دارد تنها با همگرایی و همکاری مشترک ایران و تاجیکستان قابلیت برخورد دارد.

گفتنی است با پخش یک فیلم در تلویزیون تاجیکستان ، که در آن در اتهامی عجیب، ایران به حمایت از قتلهای زنجیره‌ای در دوران جنگ داخلی تاجیکستان متهم شده است.در ایران و تاجیکستان بیشتر مردم و کارشناسان و همچنین سفارت جمهوری اسلامی در دوشنبه این خبر را عجیب و نادرست دانستند و این اتهام را کار دشمنان ارتباط دو ملت هم فرهنگ و زبان عنوان کردند .

سفارت ایران تاکید کرده است: حافظه تاریخی ملت شریف تاجیکستان خوب به یاد دارد و فراموش نخواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بانیان و تضمین کنندگان اصلی صلح تاجیکستان و میزبان مذاکرات طرف های درگیر چه نقش سازنده ای برای پایان دادن به جنگ های داخلی این کشور در دهه 90 میلادی ایفا کرد .

در تاجیکستان رسانه‌های مستقل و کارشناسان، پخش این فیلم و اتهام به ایران را را در مجموع به نفع تاجیکستان' ندانستند .

ایران یکی از شریکان و متحدان نزدیک تاجیکستان است و این نزدیکی تنها به همکاریهای فرهنگی محدود نشده است . چندین طرح بزرگ، از جمله تونل «استقلال»در گردنه انزاب و نیروگاه «سنگ‌توده-2» توسط ایران در تاجیکستان اجرا شده است .

روابط تهران - دوشنبه از ابتدای استقلال کشور فارسی زبان تاجیکستان در سال 1991 درحال رشد بوده است، به رسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر این مدعاست.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.