| کد خبر: 138878 |

همکاری پر«انرژی» ایران و ارمنستان

نشست کارگروه پیگیری مصوبات چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران - ارمنستان با حضور علیرضا دائمی رییس ایرانی این کارگروه و سیمونیان مشاور وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان برگزار شد.

تین نیوز

نشست کارگروه پیگیری مصوبات چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران - ارمنستان با حضور علیرضا دائمی رییس ایرانی این کارگروه و سیمونیان مشاور وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان برگزار شد. طرفین با اشاره به توافق‌های آخرین نشست کمیسیون مشترک که آذر سال گذشته در تهران برگزار شد، بر علاقه دو کشور برای آغاز روند جدید همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف با مشارکت گسترده بخش‌های دولتی و خصوصی تاکید کردند.

براساس گزارش هامایاک آوادیس یانس، رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان هفته سوم تیر ۹۶هفته پرانرژی برای ایران و ارمنستان بود چراکه دیدارهای مختلفی بین مقامات دوطرف انجام شد که برخی منجر به تفاهمات و برخی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت.مانوکیان وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در چارچوب نشست کارگروه پیگیری کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران – ارمنستان با هیات ایرانی به ریاست علیرضا دائمی، قائم‌مقام وزیر نیروی ایران دیدار کرد. براساس این گزارش، در این دیدار مسائل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، روند طرح‌های در حال اجرا و برنامه‌های همکاری جدید مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

طرفین روند برنامه‌های اجرایی مشترک را خوب ارزیابی کرده و از نتایج به‌دست‌آمده اظهار رضایت کردند. از جمله مواردی که طرفین مورد بررسی قرار دادند طرح احداث خط سوم انتقال برق فشار قوی، طرح تهاتر برق و گاز، و طرح احداث نیروگاه برق آبی مغری بود.همچنین در این مدت، قائم مقام وزیر نیرو و مشاور وزیر زیرساخت‌های انرژی ارمنستان و مدیرعامل شرکت برق‌های ون از کارگاه شرکت «صانیر» با هیات همراه، از پروژه احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان بازدید داشت. همچنین از عملیات احداث خط سوم در ارتفاعات دو منطقه بازدید کرد و از نزدیک پیشرفت عملیات مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است هم‌اکنون ۱۴دکل نصب شده و ۳دکل نیز در حال نصب است. علیرضا دائمی، قائم مقام وزیر نیرو و هیات همراه که در چارچوب نشست کارگروه پیگیری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به ارمنستان سفر کرده است، روز پنجشنبه ۲۲تیر ۹۶به همراه مشاور وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان و نیز مدیرعامل شرکت برق فشار قوی ارمنستان از کارگاه شرکت صانیر و همچنین عملیات احداث خط سوم در ارتفاعات دو منطقه مارتونی و گتاشن در حوالی دریاچه سوان بازدید و از نزدیک شاهد چگونگی پیشرفت عملیات قرار گرفتند. گفتنی است که هم‌اکنون ۱۴دکل نصب شده و ۳دکل نیز در حال نصب است و عملیات بتون‌ریزی پایه‌های چند دکل نیز در حال انجام بود.

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ارمنستان

در این گزارش همچنین به ملاقات مدیران عامل شرکت‌های فعال در حوزه انرژی ایران و ارمنستان اشاره شد که مدیرعامل شرکت برق فشار قوی ارمنستان اظهار کرد؛ برای حواله ۵۲هزار یورو به دویچه بانک نیاز به مساعدت دارند، بنابراین به رییس بانک ای بی‌بی ارمنستان و همچنین رییس بانک ملت ارمنستان ارجاع شدند.برای مذاکره درباره برخی مسائل و موانع موجود در عملیات اجرایی خط سوم انتقال برق بین دو کشور نیز، دیداری با قائم مقام وزیر نیرو، هیات همراه و نمایندگان شرکت صانیر دیدار و تبادل نظر انجام شد.رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان، جلسه‌ای برای دیدار و مذاکره معاون وزیر اقتصاد ارمنستان و مرتضی بهرامی نماینده سازمان سرمایه‌گذاری و همچنین افلاکی از معاونت هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور ترتیب داد که طرفین درباره برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهریور در ارمنستان به مذاکره پرداختند.

همکاری در حوزه علوم و تحقیقات

دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران با وزیر آموزش و علوم ارمنستان نیز از برنامه‌هایی بود که رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان در این هفته به آن پرداخت.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و هیات همراه به دعوت وزیر آموزش و علوم ارمنستان، با یکدیگر دیدار و یادداشت تفاهم همکاری علوم، تحقیقات و و فناوری را امضا کردند.

سفر این هیات در حالی به توسعه همکاری علمی-آموزشی دو کشور می‌انجامد که توافق شد که ایران برای 5 استاد و 15 دانشجو بورس تحصیلی اختصاص دهد تا در زمینه علوم طبیعی در ایران فعالیت و کار کنند. دو طرف همکاری در زمینه طرح‌های پژوهشی مشترک و مورد علاقه میان موسسه پژوهشی و دانشگاه‌های دو کشور را تشویق کرده و منابع مالی در طرح‌های دوجانبه مربوط به فیزیک، علوم زیستی، زیست فناوری، نانو فناوری، علوم مهندسی آب، علوم محیط‌زیست، علوم‌زمین، سامانه‌های کامپیوتری با فناوری بالا، مهندسی، فناوری و نوآوری و زمینه‌های دیگری را تامین خواهند کرد.

 از تولید تا تجارت دارو و تجهیزات پزشکی

براساس این گزارش، سیدامیرمحسن ضیائی، رییس جمعیت هلال‌احمر ایران و هیات همراه با آلتونیان وزیر بهداشت ارمنستان دیدار کردند. رییس جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: هلال‌‌احمر سابقه ۹۵سال فعالیت و ۹هزار کارمند رسمی و ۲میلیون داوطلب و شعبه‌های زیادی در نقاط مختلف دنیا دارد. وی افزود: هلال‌احمر علاوه بر کاهش ریسک فجایع و واکنش به وقایع اضطراری، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز همودیالیز نیز در کشورهای مختلف دنیا دارد. این درمانگاه‌ها برای قشر فقیر به صورت رایگان فعالیت می‌کنند و آمادگی داریم در ارمنستان نیز چنین برنامه‌هایی  را اجرا کنیم. در این دیدار امکانات برای همکاری در زمینه تولید دارو، صادرات و واردات تجهیزات پزشکی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار هیات ورزشی ایرانی با همتای ارمنستانی

رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی و هیات همراه با رستمیان وزیر ورزش و امور جوانان ارمنستان دیدار کرد. طرفین جذب ورزشکاران ارمنی در ورزش‌های پهلوانی و دورنمای توسعه این ورزش را مورد بررسی قرار دادند. وزیر ورزش و امور جوانان ارمنستان اظهار کرد: روابط دیرینه دوستانه بین ارمنستان و ایران تنها با همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محدود نمی‌شود، بلکه ریشه‌های عمیقی در عرصه ورزش نیز دارند. مهرعلیزاده نیز ویژگی‌های ورزش‌های پهلوانی و ظرفیت بزرگ فلسفی و روانشناسی آن را ارائه کرد. فدراسیون‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در ۸۵کشور فعال هستند و رییس فدراسیون یادشده درباره تاسیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در ارمنستان از وزیر ورزش و امور جوانان ارمنستان درخواست مساعدت کرد.

سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها در ارمنستان

وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری ارمنستان هیاتی از تاجران امارات متحده عربی را به حضور پذیرفت. تاجران هیات یادشده درصدد هستند سرمایه‌گذاری‌هایی  از جمله در زمینه حمل و نقل در ارمنستان اجرا کنند. این تاجران اظهار کردند تجربه خوبی در زمینه راه‌سازی، ساخت پل و راه‌آهن دارند و طرح‌های بزرگی در چین، روسیه، عراق و کشورهای دیگر اجرا کرده‌اند.

وزیر حمل و نقل نیز پیشنهادهایی از جمله در زمینه ایجاد سامانه‌های حمل و نقل، ساخت قطار سریع‌السیر، و ساخت بزرگراه از ایروان به فرودگاه بین‌المللی را ارائه کرد. توافق حاصل شد که کارگروهی تشکیل شود و همکاری‌های امکان‌پذیر را مورد بررسی قرار دهند.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.