| کد خبر: 134130 |

محاصره قطر فرصتی برای فله برها

تحلیلگران معتقدند: به دنبال قطع روابط دیپلماتیک قطر با چند کشور، معضل کمبود غذا گریبان این کشور را خواهد گرفت، اقدامی که می تواند فرصت هایی را برای فله برها ایجاد کند.

تین نیوز

تحلیلگران معتقدند: به دنبال قطع روابط دیپلماتیک قطر با چند کشور، معضل کمبود غذا گریبان این کشور را خواهد گرفت، اقدامی که می تواند فرصت هایی را برای فله برها ایجاد کند.

 

به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در تحلیلی نوشت: قطع روابط دیپلماتیکی و محاصره قطر سبب توقف حمل فله خشک به داخل و خارج از این کشور شده است، رخدادی که معضل کمبودهای غذا و به طبع فرصت های اشتغال بیشتری را برای مالکان فله فراهم خواهد کرد.


این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه قطر تاکنون برای تجارت بخش اعظمی از فله خشک خود به ترانشیب های دریایی و مسیرهای خشکی از طریق دبی وابسته بوده است، نوشت: در میان بحران دیپلماتیکی دچار شده، قطر نیاز دارد مسیر تجاری خود را به سمت تجارت دریابرد بیشتری هدایت کند.


تحلیلگران پیش بینی کردند، پیچیده ترین چالشی که قطر با آن مواجه خواهد شد خطر کمبودهای غذایی خواهد بود، چرا که نیاز بیشتر آنها از طریق خشکی و از سوی کشورهای همسایه مانند عربستان و دبی تامین می شود.


یکی از تحلیلگران گفت: منبع حدود 80 درصد از مقتضیات غذایی قطر را می توان در کشورهای همسایه خلیج فارس یافت.


رویترز در گزارشی با اشاره به وابستگی قطر برای واردات شکر به عربستان سعودی و دبی نوشت: پس از قطع روابط دیپلماتیک، عربستان سعودی و دبی در اقدامی مشترک که می توان آن را به عنوان نخستین علامت از نشانه گیری بحران دیپلماتیکی به سمت تجارت غذایی دانست، صادرات این ماده خوراکی به قطر را متوقف کردند.


علاوه بر این، تصمیم اخیر از سوی ائتلاف به رهبری عربستان محموله های آلومینیوم از شرکت Qatalum قطر( سرمایه گذاری مشترک بین شرکت نفتی قطر و Norsk نروژ) را که سالانه بیش از 600 هزار تن آلومینیوم اولیه را تولید می کند،نیز تحت تاثیر قرار داده است.


این گزارش ادامه داد: تاکنون، آلومینیوم تولید شده در قطر از طریق کشتی به بندر جبل علی دبی صادر و از آن جا به شناورهای بزرگتر جهت صادرات به آسیا، اروپا و آمریکا منتقل میشده است.


این گزارش در پایان نوشت: بحران سیاسی به وجود مشکلاتی را نیز برای سیمان و مواد سازه دیگر که از طریق بندر فجیریه دبی به کشور شبه جزیره کوچک وارد می شوند، به همراه داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.