| کد خبر: 130065 |

خودروسازی جهان در آستانه عصر جدید

تین نیوز

اقتصادهای امروز جهان در نتیجه تحولات بازارهای نوظهور، افزایش پرشتاب فناوری‌های تازه، سیاست‌هایی با هدف ثبات و پایداری  و تغییر در اولویت‌های مشتری‌ها درباره مالکیت با سرعت در حال تغییر هستند.

 

به گزارش روزنامه گسترش صنعت، دیجیتالی شدن، افزایش کنترل و هدایت دستگاه‌ها به صورت خودکار یا همان اتوماسیون و مدل‌های جدید کسب‌وکار باعث انقلاب در صنایع گوناگون شده و صنعت خودرو نیز از این امر مستثنا نیست. 


فناوری و گرایش به دیجیتالی شدن در حال ایجاد ۴ تحول اساسی در صنعت خودرو است: تنوع در نحوه رفت‌وآمدها، رانندگی با خودران‌ها، برقی شدن خودروها و هوشمندسازی. بسیاری از نقش‌آفرینان و کارشناسان صنعت خودرو موافق این هستند که این ۴ تحول فناورانه یکدیگر را تقویت کرده و به پیشرفت هم شتاب می‌دهند. این تحولات صنعت خودرو را با پریشانی‌هایی مواجه خواهد کرد. چیزی که اکنون مشخص است اینکه این صنعت و بازیگردانی آن در حال تحول است و آنچه کسی نمی‌داند آینده خودروسازی در ۱۰ تا ۱۵سال آینده است.

 

درواقع هنوز دیدگاه یکپارچه‌ای درباره تحولات فناورانه آینده و اینکه چه تاثیری بر این صنعت دارد، وجود ندارد. اما دراین‌باره پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که تاحدی می‌توان دورنمایی از آینده خودروسازی، حمل‌ونقل و رفت و آمد را به‌دست آورد. در این دورنما از حمل‌ونقل اشتراکی تا افزایش در فروش خودروها باوجود تغییر و تحولات به چشم می‌خورد. از جمله پیش‌بینی‌ها برای دنیای خودرو در آینده‌ای نه‌چندان دور استفاده اشتراکی از وسایل حمل‌ونقل، خدمات هوشمند و روزآمد کردن امکانات است. این امور به ارائه مدل‌های جدید کسب‌وکار می‌انجامد و باعث افزایش ۳۰درصدی درآمد صنعت خودرو خواهد شد. ازاین‌رو هرچند پیشرفت پرشتاب فناوری، نگرانی‌ها و خطراتی را باخود به‌دنبال دارد اما باعث افزایش ۳۰درصدی درآمدهای صنعت خودرو شده و ۱/۵ تریلیون دلار درآمد صنعت خودرو را بیشتر خواهد کرد.

 

این امر را مطالعه موسسه معتبر «مکنزی» (McKinsey) در سال ۲۰۱۶م (۹۵-۹۴) نشان می‌دهد. از سویی، هوشمندسازی و جدیدتر از آن فناوری خودران‌ها بیش از پیش یک خودرو را به جایگاهی برای راننده و مسافران تبدیل خواهد کرد که می‌توانند در آن، زمان خود را با رسانه‌ها و خدمات ویژه درون خودرو سپری کنند یا هنگام جابه‌جایی به کارهای دیگر خود برسند. افزایش سرعت نوآوری به‌ویژه در سامانه‌های نرم‌افزارمحور، خودروسازها را ناگزیر به روزآمد بودن خواهد کرد. همزمان با معمول‌تر شدن راه‌حل‌های اشتراکی رفت‌وآمد، مشتری‌های صنعت خودرو پیوسته آگاهی خود را نسبت به پیشرفت‌های فناوری افزایش می‌دهند و این باعث خواهد شد که تقاضا برای روزآمد ماندن خودروهایی که مالک خصوصی دارند نیز بیشتر شود.

 

اما خوبی ماجرا آنجاست که باوجود همه‌گیر شدن فناوری و نوآوری و البته پیشرفت‌های عجیب و غریب، فروش خودرو در جهان در سال‌های آینده باز هم افزایش خواهد یافت اما در شرایطی که فناوری و نوآوری دست در دست هم با شتاب پیش می‌روند، نباید انتظار داشت که فروش خودرو با درصدی چشمگیر افزایش یابد. پیش‌بینی موسسه مکنزی این است که این فروش در سال‌های آینده تنها سالانه ۲درصد افزایش یابد. این رقم در ۵سال گذشته ۳/۵درصد بوده است اما خودروسازها با توجه به تغییر و تحولات پیش‌رو بهتر است از عددهای پیش‌بینی‌شده ابراز نارضایتی نکنند. این کاهش در فروش بیش از هر چیز ریشه در اقتصاد کلان و خدمات نوظهور در صنعت حمل‌ونقل از جمله به‌اشتراک‌گذاری خودروها و استقبال از برقی شدن آنها دارد.

 

تحلیل‌های جزئی‌تر نشان می‌دهد که مناطق متراکم از جمعیت که روز آنها بدون خودرو شب نمی‌شود، مناطقی بسیار مناسب برای پاگرفتن و گسترش این فناوری‌ها و نوآوری‌ها خواهد بود. اروپا و امریکای شمالی ازجمله این مناطق هستند. اگرچه با جدی‌تر شدن نوآوری‌های جدید، فروش خودروها با مالکیت شخصی کاهش خواهد یافت اما این کاهش با افزایش فروش وسایل نقلیه اشتراکی پوشش داده می‌شود. درواقع در دهه‌های آینده آمار و ارقام سر و شکل تازه‌ای خواهند گرفت و آمارها با شکل امروزی هواداران کاربردهای کمتری خواهند داشت. براساس پیش‌بینی موسسه مکنزی، پیشرفت‌های فناوری و استقبال از نوآوری باعث خواهد شد تا سال ۲۰۳۰م (۰۹-۱۴۰۸) از هر ۱۰ وسیله نقلیه فروخته‌شده یکی اشتراکی باشد. این یعنی افزایش سهم بازاری که هم‌راستا با راه‌حل‌های رفت‌وآمدی در عصر دیجیتال است. بازار جدیدی که کمتر از ۱۵سال آینده پا خواهد گرفت، درنتیجه تغییر اولویت‌ها برای مشتریان، سختگیرانه‌تر شدن قوانین و پیشرفت‌های شگرف فناوری جای خود را باز خواهد کرد. این تحول از اساس رفتارهای شخصی در رفت‌وآمدها را تغییر داده و باعث خواهد شد که افراد به‌طور فزاینده‌ای از مدل‌های چندگانه حمل‌ونقل برای رسیدن به مقصد استفاده کنند.

 

طبیعی است که با چنین دگرگونی‌هایی مدل‌های کسب‌وکار سنتی جای خود را به انواع جدیدتر بدهند زیرا کهنه‌ها دیگر حرفی برای گفتن در میدان رقابت ندارند. نتیجه اینکه مدل‌های کسب‌وکار سنتی فروش، دستخوش دگرگونی خواهند شد و با عواملی چون راه‌حل‌های تقاضامحور رفت‌وآمد همساز خواهند شد. این سازگاری به‌ویژه برای مناطقی از جهان که استفاده از خودروی شخصی موردانتقاد است، بسیار مورداستقبال قرار خواهد گرفت. استفاده از خودرو در دنیای امروز برای همه نوع کاری انجام می‌شود. فرقی نمی‌کند هدف از پشت فرمان نشستن رسیدن به محل کار باشد یا ساحلی خوش‌وآب و هوا در گوشه‌ای از یک کشور، مهم این است که خودرو شخصی باشد و بتوان از آن استفاده کرد اما آینده استفاده از خودرو مانند امروز نخواهد بود و خودروسوارهای آینده انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب بهترین راه‌حل‌ها به‌خرج خواهند داد. تغییر رفتار مشتری‌ها برای استفاده تخصصی از خودرو، بر دیدگاه طراحان تاثیر خواهد داشت و طراحی خودرو براساس نیازهای بسیار خاص انجام می‌شود.

 

شخصی‌سازی نیز تحولی است که هیچ بعید نیست در ۱۵سال آینده شاهد آن باشیم. شخصی‌سازی یعنی خودروی شما براساس نیاز شما امکان یا ویژگی خاصی دارد که خودروهای دیگر ندارند. برای نمونه، حالا خودروهای برقی تولید می‌شود که بهره‌وری بالایی دارد، نیرومندی و قدرت آنها قابل‌تحسین است، می‌توانند مسافت زیادی را بپیمایند و مسافران در آنها احساس راحتی می‌کنند. این نوع خودروها این‌روزها در تیراژ میلیونی تولید می‌شود و این تنها آغاز راه است.در کل آینده خودران‌ها، برقی‌ها، هوشمندها و اشتراکی‌ها با نگاهی به شرایط امروز بسیار روشن و درخشان است و این خودروسازها هستند که برای جا نماندن از انقلاب درحال وقوع باید کمربندهای خود را محکم‌تر بسته و با استقبال باشکوه از نوآوری‌ها و فناوری‌ها از اولویت‌ها و خواسته‌های مشتریان عقب نمانند. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.