| کد خبر: 129155 |

خبرهای خوبی در راه است

تین نیوز

شاخص بورس فله خشک بالتیک BDI روال رو به رشدی را در بازار حمل و نقل فله برها رقم زده است به رغمی که در روزهای پس از تعطیلات عید پاک به طور پایدار بر گردونه یک هزار و دویست ونود واحد ایستاد، از طرف دیگر در 19 آوریل سال جاری با کاهش ناچیزی به یک هزار و 278 واحد ریزش کرد.

 
به گزارش مانا سیترید در تحلیلی جهش قابل توجه در شاخص بورس فله خشک بالتیک BDI را پدیده ای خواند که به بازگشت شاخص سهام کالا به ارزش بالا و افزایش قیمت، خصوصا در بخش سنگ آهن و زغال سنگ در ابتدای سال جاری میلادی، بی ارتباط نخواهد بود.
 

به عبارت دیگر، قیمت سنگ آهن در پایان ماه فوریه با رسیدن به 94 تا 95 دلار برای هر تن به اوج خود در سال جاری میلادی رسید و سپس این افزایش قیمت، روند صعودی نرخ شناورهای کیپ سایز و سوق BDI به بالاتر از هزار واحد در اوایل ماه مارس را به همراه داشت.


این تحلیل در ادامه با اشاره به اینکه شاخص بورس فله خشک بالتیک در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی رکورد یک هزارو 338 واحد را به ثبت رساند، نوشت: از ابتدای ماه آوریل تا کنون ، شاخص مذکور حول و حوش یک هزار و دویست و نود واحد شناور بوده است.


با این وجود، نگاهی عمیق تر بر منحنی شاخص بالتیک این واقعیت را نشان می دهد که جهش اخیر در روند ملایم و بدون نوسانی قرار نداشته است، بلکه با هیجانات ناگهانی همراه بوده و بلاهای طبیعی و بسته شدن بنادرعامل های بازدارنده در این مسیر به شمار می آیند.


کارگزار FIS FFA در گریزی بر وضعیت بازار شناور کیپ سایز در تاریخ 18 ماه آوریل میلادی، آن را یک روز بی رحم تفسیر کرد، چرا که نرخ کرایه مسیر نزولی را در تمام طول روز طی کرد.


از سوی دیگر، از آن جایی که در دو روز بعد یعنی 20 آوریل، صورت کالا بنادر چینی در جابه جایی سنگ آهن تقربیا 131 میلیون و 44 هزار تن بسته شد، وی معتقد است بازار سنگ آهن نیز روند کسادی به خود گرفته است، علاوه بر این، بسته شدن ترمینال Itaguai برزیل در نیمه ماه گذشته(آوریل) در پی برخورد شناورها، تاثیر منفی خود را نیز بر بازار شناورهای کیپ سایز به جای گذاشت.


پس از وقوع حادثه و آسیب دیدن دو تن از کارگران، شنیده شد که چهار الی پنج فروند فله بر کیپ سایز به بازار چارتری با هدف بارگیری سنگ آهن برزیلی از ترمینال Itaguai این کشور، فراخوانده شدند، اما تاکنون مالک ترمینال گشایش مجدد ترمینال را اعلام نکرده است.


به دلیل این اخبار منفی بازار، نرخ کرایه شناور کیپ سایز پس از تعطیلات پسا-عید پاک تنزل یافت و با کاهش 207 دلاری، به نرخ میانگین 16هزارو 154 دلار در 18 ماه آوریل رسید.


سپس در ادامه این روند و با کاهش 630 دلاری، کرایه کیپ سایز، به 15هزارو 524 دلار در روز بعد نزول کرد.
افزون بر این، سیر نزولی به بازار پاناما هم کشیده شد، به طوری که در 19 ماه آوریل با کاهش 71 دلاری در مرز 12 هزار و 916 دلار متوقف شد.


از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل شناورهای کوچک handysize و سوپراماکس شرایط بهتری را تجربه کردند، به طوری که نرخ کرایه حمل سوپراماکس با رسیدن به نه هزار و 741 دلار در19 ماه آوریل نسبت به روز گذشته خود، افزایش 91 دلاری را به نمایش گذاشت، علاوه بر این نرخ کرایه حمل شناورهای کوچک handysize با رسیدن به هشت هزار و 327 دلار در اواسط هفته گذشته، 96 دلار رشد را تجربه کرد.


در ادامه این تحلیل آمده است: با بررسی موشکافه و دقیق بر روند قیمت سنگ آهن، این نگرانی به وجود می آید که بازارهای نرخ کرایه بهترین شرایط را سپری می کنند، درست قبل از اینکه سرازیری تند پیش بینی شده در پیشاروی آنها قد علم کند.


با عطف به این واقعیت که ماه آوریل هرسال شروعی برای فعالیتهای ساخت در چین به شمار می آید، اما بازارنتوانست مانند همیشه در اجرای این روال موفق عمل کند، نگرانی مذکور از سقوط ناگهانی قیمت قوت بیشتری می گیرد.


این تحلیل در پایان نوشت: با همه این تفاسیر و با توجه به اینکه ماه آوریل شاهد نوسانات کمی در بازار بود، می توان انتظار داشت خبرهای خوبی در راه باشد و احتمال می رود در ماه می جاری پسروی ماه گذشته جبران شده و یک بار دیگر این واقعیت تکرار شود که نرخ کرایه حمل در فصل بهار روند صعودی را تجربه خواهد کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.