| کد خبر: 127459 |

طرح جاده سازی با هزینه ۲۶ میلیارد دلار در افغانستان

تین‌نیوز| طرح بزرگ جدید ساخت جاده‌ها، راه آهن و فرودگاه‌های افغانستان با هزینه ۲۶ میلیارد دلار توسط بانک انکشاف آسیایی و وزارت عواید عامه در کابل رونمایی شد
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسئولان وزارت فواید عامه افغانستان هدف از این طرح بزرگ جدید جاده سازی را تبدیل شدن افغانستان به چهار راه بزرگ اقتصادی منطقه ای خوانده و این طرح طی ۲۰ سال آینده عملی خواهد شد.

محمود بلیغ، وزیر فوایدعامه افغانستان در یک نشست مشتذرک خبری با رئیس بانک انکشاف آسیایی در کابل اعلام کرد که بخش دیگری ازطرح ۲۰ ساله را حفظ و مراقبت از جاده های است طی ۱۵ سال گذشته در کشور ساخته شده است .

وی از بانک انکشاف آسیایی قدردانی کرد که بخش بزرگ از هزینه های جاده سازی افغانستان را پرداخته و در آینده نیز بخشی از طرح ۲۶ میلیاردی را نیز خواهد پرداخت.

آقای بلیغ گفت که ما تاکنون برای رسیدن به هدف تبدیل شدن افغانستان به چهار راه بزرگ اقتصادی منطقه این کشور را از طریق راه آهن با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و از طریق قزاقستان به چین وصل کردیم و تا چند ماه آینده به ایران نیز وصل خواهد شد.

وزیر فواید عامه ابراز امیدواری کرد که امسال کار ساخت راه آهن در چهارچوب قرارداد پنج جانبه نیز آغاز شود که در آن چین از طریق افغانستان با ایران وصل خواهد شد.

در همین حال توماس پنیلا، رئیس بانک انکشاف آسیایی در کابل می گوید که بخش زیادی ازهزینه این طرح جاده سازی از سوی بانک انکشاف آسیایی پرداخت خواهد کرد و این طرح کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه را به هم متصل می کند.

وی گفت: طرح اولیه ساخت جاده های افغانستان از سال ۲۰۰۶ آغازشده و تا سال ۲۰۱۶ حدود ۸۰ درصد آن اجرایی شده است.

به گفته وی تاکنون بانک انکشاف آسیایی در افغانستان نزدیک به ۵ میلیارد دالر هزینه کرده که از جمله ۲.۲ میلیارد آن در بخش جاده سازی، راه آهن و فروگاه ها بوده است .

پنیلا از دولت افغانستان خواست که برنامه های ۲۰ سال آینده خود را طوری عملی کند که این کشور را به طرف خود کفایی ببرد تا تکیه بر موسسات و کمک های خارجی کمتر شود.

رئیس بانک انکشاف آسیایی ابراز امیدواری کرد که امسال بتوان کار ساخت جاده حلقه ای افغانستان را که تاکنون متوقف بوده، از سر بگیرد و با ساخت این جاده بخش بزرگ از مشکلات مردم افغانستان حل خواهد شد.

بانک انکشاف آسیایی که افغانستان عضویت آنرا دارد در سال ۱۹۶۶ میلادی تاسیس شد و مرکز آن در شهر مانیل در کشور فیلیپین است که ۶۷ عضو دارد و ۴۸ عضو آن از کشورهای آسیایی می باشد.

این بانک یکی از تامین کنندگان بزرگ ساخت زیربناهای افغانستان می باشد که از سال ۲۰۰۲ تاکنون نزدیک به ۵ میلیارد دالر به این کشور کمک کرده که بخش آن بطور قرضه و بخش دیگر آن بلاعوض بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.