| کد خبر: 38686 |

مهر آباد فعلا جابه‌جا نمی‌شود

تین نیوز |  در یکی از روزهای سال ۱۲۹۶ شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول، مردم تهران برای نخستین‌بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند.
 
این هواپیما به صورت قطعه‌های مجزا، از روسیه و از طریق بندرانزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوارکردن قطعات، توسط خلبان روسی بر فراز تهران بی‌برج و باروی آن ایام و در ارتفاع پایین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشت، خلبان در محل امور خارجه تهران (میدان مشق) به زمین نشست. سال‌ها بعد و به دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمایی، حق انحصاری هواپیمایی در ایران به موجب قانون، در بهمن ۱۳۰۴ به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس واگذار شد و ۲۲ سال بعد و پس از تاسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در سال ۱۳۱۷، فرودگاه مهرآباد به طور رسمی تاسیس و متولد شد.
 
مکان‌یابی درست فرودگاه

زمانی که فرودگاه مهرآباد در خارج از شهر تهران تاسیس شد، کسی گمان نمی‌کرد روزی شهر آنقدر توسعه یابد که فرودگاه، در میان خانه‌ها و برج‌های مسکونی احاطه شود و با گذر زمان و افزایش جمعیت شهرنشینی پایتخت، فرودگاه به یکی از معضلات شهر تبدیل شود. به هرحال آنچه از سوی کارشناسان در مورد وضعیت کنونی فرودگاه مهرآباد و با هدف کاهش معضلات ایجادشده به واسطه وجود این فرودگاه در تهران مطرح شده است، ضرورت جابه‌جایی و انتقال مهرآباد از مکان فعلی است.
طرح این موضوع چند سالی است که مسئولان شهری و دولتی را بر آن داشته تا با بررسی جوانب مختلف این طرح برای عملیاتی‌شدن آن اقدامات مختلف و نظرات متفاوتی را ارائه دهند.
حسین خانلری، رییس سابق سازمان هواپیمایی کشوری ازجمله افرادی است که بر ضرورت تغییر کاربری فرودگاه مهرآباد تاکید کرده و گفته است: آلودگی‌هایی که از پرواز هواپیماها متوجه سلامت شهروندان تهرانی به‌ویژه ساکنان منطقه مهرآباد است، به مراتب بیشتر از آلودگی خودروهایی است که در خیابان‌های پایتخت تردد می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر فروند هواپیما که در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست می‌کند، به اندازه ۳ هزار خودرو آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. 
 
معضلات مهرآباد

خانلری، فرودگاه مهرآباد را یکی از عوامل مهم آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی دانسته و گفته است: طبق قوانین بین‌المللی، هیچ هواپیمایی نباید هنگام نشست و برخاست در فرودگاه برای مردم و ساکنان اطراف آن، آلودگی صوتی و مزاحمت ایجاد کند و اگرچه در حدود ۶۰ سال قبل، فرودگاه مهرآباد در حاشیه شهر تهران بود، اما اکنون و همزمان با رشد سریع شهرنشینی، این فرودگاه در داخل شهر قرار دارد و مشکلات فراوانی را برای شهروندان ساکن در اطراف آن به وجود آورده است.
مدیران شهری نیز بر این باورند که با توجه به مشکلات ناشی از وجود فرودگاه مهرآباد در محدوده شهری، انتقال این فرودگاه به بیرون از شهر امری ضروری است.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در یکی از اظهارنظرهای خود در این زمینه با اشاره به اهمیت انتقال کانون پروازهای داخلی به خارج از شهر گفته است: بیش از یک‌سال است که شهرداری کارگروه‌های مطالعاتی برای بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت استقرار فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهری تشکیل داده است و بررسی‌های این کارگروه‌ها نشان‌دهنده نقش نگران‌کننده فرودگاه در آلودگی هوای تهران و آمار بالای بیماری بر اثر آلودگی هواست، از این رو انتقال آن باید سریع‌تر انجام شود. 
 
آلودگی‌های صوتی و محیطی

به گفته وی فرودگاه مهرآباد، بنابر گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی، در سال گذشته میزبان ۱۳میلیون و ۱۰۶هزار مسافر بوده و نزدیک به ۱۰۹هزار نشست و برخاست در این فرودگاه انجام شده است، این بدان معناست که ۹۰ هزار خودرو در شهر تردد کرده‌اند و این فقط از منظر آلودگی هواست، میزان آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد برای مناطق اطرافش، دو برابر اندازه مجاز آلودگی صوتی
 است.
قالیباف گفته است که شهرداری به صورت جدی در حال پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد است و این انتقال در بطن یک تحول عمده برای منطقه جنوب غرب تهران و یک جهش بین‌المللی برای تهران طراحی و تعریف شده است.
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اعلام اینکه سالانه ۵۰میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) جابه‌جا می‌شود، گفت: انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام(ره) دارای مصوبه است و دولت باید زیرساخت‌ها را برای این جابه‌جایی مهیا کند.
به گفته وی درحال‌حاضر در فرودگاه مهرآباد سالانه ۱۷میلیون مسافر جابه‌جا می‌شوند که این نشان‌دهنده تعداد بالای سورت‌های پروازی است اما وقوع حوادث هوایی مانند حادثه‌ای که چندی پیش برای هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ رخ داد، نشان‌دهنده ضرورت اجرایی کردن مصوبه دولت درباره جابه‌جایی این فرودگاه است و شورای شهر نیز در این راستا تلاش می‌کند تا مقدمات کار هر چه سریع‌تر فراهم شود.
 
لزوم فراهم‌شدن زیرساخت‌ها
وی معتقد است امکان جابه‌جایی کامل و یکباره فرودگاه مهرآباد وجود ندارد، چراکه باید امکانات قابل‌ملاحظه‌ای از لحاظ زیرساختی، خطوط انتقالی و لجستیک در فرودگاه امام خمینی (ره) مهیا شود که این به معنای تامین بودجه‌ای قابل توجه است و تنها در این صورت، طرح انتقال، صددرصد قابل اجراست و پیش از این ماموران و کارشناسان گزارش‌های کاملی درباره انتقال فرودگاه و آثار انتقال ندادن آن بر شهر ارائه داده‌اند، اما هزینه‌های این انتقال، این امر را به موضوعی زمان‌بر تبدیل می‌کند.
حال و پس از کش‌وقوس‌های فراوان و اظهارنظرهای متفاوت از سوی کارشنا سان، روز گذشته، علیرضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه انتقال فرودگاه مهرآباد ۵ سال طول می‌کشد، گفت: پذیرش و اعزام مسافران مهرآباد در حد ۱۰ میلیون متوقف خواهد شد و اعزام‌های مازاد آن به فرودگاه امام منتقل می‌شود.
این اظهارنظر وی در بازدید اعضای شورای شهر تهران از پیشرفت متروی فرودگاه مهرآباد مطرح و گفته شده که در هیچ جای دنیا به دلیل احتمال وقوع یک حادثه، فرودگاه بزرگی مانند مهرآباد را یکباره جابه‌جا نمی‌کنند. از این‌رو آنچه می‌توان به صورت مرحله‌ای انجام داد، اقدام برای کاهش یا توقف رشد مسافر در این فرودگاه است چراکه با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود رشد مسافر در فرودگاه مهرآباد به ۲۰ میلیون مسافر در سال برسد.
 
انتقال ظرفیت مازاد
وی افزود: به محض اینکه امکانات کافی در فرودگاه امام خمینی (ره) برای پروازهای داخلی فراهم شود ظرفیت اضافه فرودگاه مهرآباد را به فرودگاه امام منتقل می‌کنیم البته فرودگاه پیام که در نزدیکی فرودگاه مهرآباد قرار دارد نیز یکی از گزینه‌هایی است که مورد مطالعه سازمان هواپیمایی کشور قرار گرفته و با وزارت ارتباطات به عنوان مالک و اداره‌کننده آن درحال مذاکره هستیم تا بدانیم چگونه می‌توان از ظرفیت‌های این فرودگاه برای حمل‌ونقل مسافر استفاده کرد.
به گفته جهانگیریان، براساس طرحی که هنوز قطعی نشده اما به صورت جامع روی آن کار می‌شود، پذیرش و اعزام مسافران مهرآباد در حد ۱۰ میلیون متوقف خواهد شد و اعزام‌های مازاد آن به فرودگاه امام منتقل می‌شود. 
 
یک اقدام غیرممکن
اما اظهارنظرها و حرف و حدیث‌های مطرح‌شده از سوی کارشناسان و مسئولان شهری و دولتی، پاسخ جامعی در مورد انتقال فرودگاه مهرآباد نبود. این موضوع را با محمدعلی ایلخانی، سرپرست شرکت فرودگاه‌های کشور، در میان گذاشتیم. وی در مورد قطعیت طرح انتقال فرودگاه مهرآباد، به صم می‌گوید: اگرچه شهرداری و شورای شهر این موضوع را بارها مطرح کردند و خواستار انتقال پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام‌خمینی (ره) شدند، اما نه‌تنها این اتفاق نخواهد افتاد، بلکه هیچ برنامه‌ای هم در دست بررسی برای جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد.
وی لزوم فعالیت فرودگاه مهرآباد در کنار فرودگاه امام‌خمینی(ره) را یک ضرورت می‌داند و می‌افزاید: تعطیل‌شدن یا تغییر کاربری ۱۲۰۰ هکتار زمین فرودگاه امکانی غیرممکن است و هر فردی که در این زمینه اظهارنظر کرده است، به واقع اظهارنظر غیرمسئولانه و غیرکارشناسی بوده است و شرکت فرودگاه‌های کشور هیچ برنامه‌ای برای تغییر یا تعطیلی فرودگاه مهرآباد ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.