| کد خبر: 149839 |

عوامل حوادث جاده ای، دیدگاه های متفاوت رانندگان و مسئولان بوشهر

هرچند همه می دانیم که سه عامل خطای انسانی، استاندارد نبودن جاده ها و ایمنی کم خودروها به عنوان مولفه های حوادث جاده ای است اما رانندگان و مسئولان استان بوشهر درمورد سهم هر یک از این سه عامل در این رخدادها دیدگاه های متفاوتی دارند.

تین نیوز

هرچند همه می دانیم که سه عامل خطای انسانی، استاندارد نبودن جاده ها و ایمنی کم خودروها به عنوان مولفه های حوادث جاده ای است اما رانندگان و مسئولان استان بوشهر درمورد سهم هر یک از این سه عامل در این رخدادها دیدگاه های متفاوتی دارند.

به گزارش ایرنا، در حالیکه مسئولان مرتبط با حمل ونقل جاده ای و پلیس در استان بوشهر، عامل حدود 75 درصد حوادث رانندگی دراین استان را خطای انسانی و رانندگان، 10 درصد سهم جاده ها و 15 درصد را ایمنی خودروها می دانند، اما رانندگان و مدیران شرکت های حمل و نقل دیدگاه دیگری دارند.

آنان می گویند: بیشترین سهمی که رانندگان می توانند در حوادث جاده ای داشته باشند 30 درصد است که آن هم به دلیل برخی سخت گیری ها پلیس، کمبود امکانات در پایانه های حمل ونقل برای استراحت رانندگان، مشکلات جاده ها، خودروهای غیراستاندارد از لحاظ ایمنی و فشار مالی است.

مدیر شرکت تعاونی مسافری تک سفر پارسیان بوشهر گفت: تنها 30 درصد حوادث جاده ای مربوط به خطای راننده است و 70 درصد دیگر به استاندارد نبودن جاده ها و ایمنی نداشتن خودروها مربوط می شود.

کریم محمودی افزود: پایانه های مسافری از کمترین امکانات برای رانندگان برخوردار نیستند، طوری که رانندگان ناوگان حمل و نقل برون شهری خوابگاهی برای استراحت ندارند و ناچارند در اتوبوس بخوابند.

وی اضافه کرد: هر دستگاه اتوبوس بیش از هشت میلیارد ریال قیمت دارد و با توجه به پیش پرداخت چهار میلیارد ریالی، صاحب خودرو ماهانه 80 تا 90 میلیون ریال باید قسط پرداخت کند.

محمودی ادامه داد: به دلیل فشار قسط ها رانندگان باید درآمد اتوبوس را بالا ببرند که این باعث می شود، فشار دوچندانی را در کار متحمل شوند.

وی بیان کرد: برخی اتوبوس های جدید از لحاظ رعایت استانداردها کیفیت لازم را ندارند و اتوبوس های یورو چهار که بتازگی وارد بازار شده است به علت نبود سوخت یورو چهار قابل استفاده نیست.

محمودی یادآورشد: با توجه به محدودیت امکانات دراستان بوشهر بیشتر کارهای تعمیراتی اتوبوس ها باید در استانهای دیگر ازجمله اصفهان و شیراز انجام شود.

محمودی در باره جاده های استان بوشهرگفت: اگرچه بیشترجاده های این استان چهارخطه و بزرگراه است و نسبت به دیگر جاده های کشور شرایط خوبی دارند اما رانندگان اتوبوس ها در جاده های خارج استان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه جاده ها با گرما و سرما نشست می کنند افزود: در برخی محورها به سمت تهران تنها بزرگراه ایجاد شده و عوارض می گیرند ولی جاده از کیفیت لازم برخوردار نیست.

محمودی با اشاره به نصب سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) در اتوبوس ها اظهار کرد: این سامانه با تمام امکاناتی که دارد ولی پلیس راه نسبت به کارکرد آن توجیه نیست.

محمودی بیان کرد: در گذشته راننده با دفترچه ای که مهر می زد اجازه داشت 9 ساعت رانندگی کند ولی با نصب سامانه سپهتن رانندگی زیر30 کیلومتر جزو رانندگی به حساب نمی آید و همین امر باعث می شود راننده بیش از حد مجاز رانندگی کند.

یکی رانندگان اتوبوس گفت: با نصب سامانه سپتن کوچکترین حرکت راننده ثبت می شود و با وجود همه فواید سامانه سپهتن در کاهش حوادث، ولی این سامانه معایبی دارد که باید برطرف شود.

محسن فرشید اظهار کرد: این سامانه باید به مسافران اطلاع رسانی شود تا برای راننده ایجاد مشکل نشود.

وی گفت: بیشتر حوادث رانندگی در اثر خواب آلودگی و خستگی راننده اتفاق می افتد که امکانات لازم برای رانندگی مناسب و استاندارد برای رانندگان در پایانه های مسافری وجود ندارد.

فرشید یادآورشد: بیشتر اتوبوس هایی که دچار حادثه شده و از جاده خارج شده اند خودروهای فرسوده و مدل پائین هستند که برخی از دستگاههای اجرایی به دلیل اینکه کرایه کمتری پرداخت کنند از این نوع اتوبوس ها استفاده می کنند این درحالی است که با خودرو های مدل بالا سفر راحتی خواهند داشت.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی راننده با کوچکترین خطا جریمه یا دفترچه او باطل و بیکار می شود و همین امر استرس و فشار زیادی برای رانندگان به وجود می آید.

وی در باره سامانه سپهتن گفت: پلیس راه براساس این سامانه هر مشکلی که ایجاد می شود را به گردن راننده می اندازند این درحالی است که در برخی مناطق پلیس راهها مشکل دارند و یا دوربین آنها با سامانه سپهتن هماهنگ نیست.

فرشید گفت: برخی مغایرت ها بین سامانه سپهتن و پلیس راه وجود دارد و در برخی موارد سلیقه ای برخورد می شود.

وی با بیان اینکه 40 تا 45 درصد راههای کشور مشکل دارند، افزود: با این وجود با همکاری راه و شهرسازی و راهداری وضعیت جاده های استان بوشهر مناسب و به طور تقریبی بیشترراههای استان بوشهر دوبانده است.

یکی دیگر از رانندگان اتوبوس در بوشهر اظهار کرد: در بیشتر استانها خودروها بازرسی فنی می شوند ولی در زمان حاضر در استان بوشهر این امکانات وجود ندارد.

احمد دهداری افزود: با توجه به وضعیت نامناسب مسافر و هزینه های سنگین هر سفر رانندگان حق آوردن بار را ندارند و پلیس راه آنها را جریمه می کند.

وی اضافه کرد: قوانین دست و پا گیر زیادی برای رانندگان وضع می شود که این قوانین باعث بروز تنش هایی برای رانندگان است.

دهداری ادامه داد: امکانات اولیه برای تعمیر اتوبوس ها در استان بوشهر وجود ندارد و انتقال به استانها دیگر هزینه بر است.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات زیاد باعث درگیری راننده می شود افزود: در برخی پلیس راهها سربازی که آشنایی لازم با قوانین را ندارد، باعث بروز برخی برخوردها با رانندگان می شوند.

دهداری بیان کرد: رانندگان از امکانات حمایت کننده شامل خدمات بازنشستگی و بیمه ای که منجر به ثبات کاری می شود محروم هستند و در این شرایط بیکاری یک راننده زندگی اور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه رانندگان زحمت های زیادی در جاده ها متحمل می شوند گفت: با وجود همه زحمت ها و مشکلات ناشی از کار رانندگی در سطح جاده ها ولی این شغل جزو مشاغل سخت به حساب نمی آید و با کمترین مشکلی ممکن است راننده بیکار شود.

این راننده اتوبوس ادامه داد: بیشتر اوقات یک اتوبوس با 10 مسافر ناچار به سرویس دهی است که این درآمد جابه جایی این شمار مسافر حتی هزینه های خودرو را جبران نمی کند و در این شرایط با توجه به سختگیری های پلیس امکان حمل بار وجود ندارد و در صورت حمل کالای خارجی به عنوان قاچاق توقیف می شود.

وی گفت: نقاط حادثه خیز در استان ها قابل توجه هستند که مسئولان علاوه بر ساخت و ساز جاده ها باید نسبت به برطرف کردن نقاط حادثه خیز نیز اقدام کنند.

دهداری افزود: میزان وقوع حوادث در نقاط حادثه خیز قابل توجه است ولی در این شرایط بازهم راننده به عنوان مقصر اصلی شناخته می شود.

وی یادآور شد: با وجود گرفتن عوارض در برخی محورها ولی بیشتر جاده ها زیرساخت های لازم را ندارند و نه مسافر و نه خودرو سالم به مقصد نمی رسند.

این راننده اتوبوس ادامه داد: برای انجام سفری امن در سطح جاده ها باید امکانات متناسب با نیاز فراهم شود و راننده بدون دغدغه فکری بتواند رانندگی و مسافران را به مقصد برساند.

وی اظهار کرد: سالهای گذشته خدماتی به رانندگان ارائه می شد ولی در زمان حاضر این خدمات قطع شده و بیشتر امکانات و خدماتی که ارائه می شود نیز بی کیفیت هستند.

رئیس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل استان بوشهرگفت: در سال گذشته 2هزار و 349 فقره تصادف در محورهای مختلف ارتباطی این استان به وقوع پیوست و در این حوادث 241 تن جان باختند که نسبت به سال 94، سه درصد کاهش نشان می دهد.

بابک کاوه ئیان افزود: همچنین در پنج ماه نخست امسال 86 تن در اثر حوادث رانندگی در استان بوشهرکشته شدند که نسبت به 100 تن مدت مشابه پارسال 14 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: بیشتر تصادف های استان بوشهردر محورهای اصلی، بزرگراهی و جاده های فرعی متصل به این محورها رخ داده است.

کاوه ئیان اظهار کرد: این محورها شامل راه اصلی دلوار- دیر با 27 کشته، بزرگراه بوشهر- برازجان با 27 کشته و راه اصلی برازجان - گناوه با 23 کشته از جاده هایی هستند که بیشترین تلفات جاده ای استان را به خود اختصاص می دهند.

رئیس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل استان بوشهر گفت: 38 درصد تلفات ناشی از حوادث جاده ای این استان در بزرگراه ها، 55 درصد در راه های اصلی و فرعی و 7 درصد در راههای روستایی ثبت شده است.

کاوه ئیان بیان کرد: براساس بررسی های به عمل آمده 75 تا 80 درصد تصادف ها در سطح کشور مربوط به عوامل انسانی، 10 درصد راهها و 15 درصد وسایل نقلیه به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: در بزرگراه ها عامل انسانی شامل تمرکز نداشتن رانندگان ناشی از استفاده تلفن همراه در زمان رانندگی، خواب آلودگی وخودروهای حامل کالای قاچاق (شوتی) که به دلیل سرعت غیرمجاز و تغییر شکل ظاهری خودرو سطح ایمنی و استاندارد خود را از دست می دهد و منجر به واژگونی می شود، است.

کاوه ئیان اظهار کرد: در محورهای اصلی سرعت و سبقت غیر مجاز و غیر ایمن باعث وقوع تصادف های رو در رو می شود.

وی با اشاره به هیپنوتیزم رانندگی گفت: مشکلات روحی و روانی، کم خوابی، خستگی ناشی از فعالیت قبل از رانندگی، استفاده از داروهای اعصاب و روان وقرص های استامینوفن و شربت های ضد سرفه منجر به هیپنوتیزم رانندگی و در نهایت حوادث جاده ای می شود.

کاوه ئیان بیان کرد: 30 تا 35 درصد سهم حوادث جاده های برون شهری و روستایی استان بوشهر مربوط به موتورسیکلت هاست که نسبت به آمار 20 تا 25 درصد سطح کشور آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت وسیله ای درون شهری و روستایی است گفت: استفاده از این وسیله نقلیه بدون چراغ در جاده های اصلی از جمله عوامل بیشترتصادف ها به شمار می رود.

وی اظهار کرد: نصب دوربین های کنترل سرعت در محورهای ارتباطی استان بوشهر نقشی موثر در کاهش تصادف ها و تلفات جاده ای داشته است به نحوی که در محور اصلی بوشهر- شیف - گناوه سال گذشته میزات تلفات جاده ای 88 درصد کاهش داشته است.

این کارشناس ایمنی و ترافیک استان بوشهر گفت: میانگین سرعت و تعداد تخلف های سرعتی در جاده های مجهز به دوربین های کنترل سرعت استان به میزان 40 درصد کاهش نشان می دهد.

کاوه ئیان یادآور شد: بیشترین تصادف های استان بوشهر در جاده های بیابانی به دلیل یکنواختی جاده های استان در مسیرهای طولانی که منجر به خواب آلودگی و خستگی راننده و واژگونی خودروها می شود در ساعت 14 تا 18رخ داده است.

وی اضافه کرد: بیشترین تصادف های موتورسواران در رده سنی 11 تا 30 سال ثبت شده است.

کاوه ئیان با بیان اینکه جاده های استان بوشهر از بهترین جاده های کشور به شمار می روند گفت: افزون بر توسعه راههای استان برای برطرف کردن نقاط حادثه خیز نیز اقدام های خوبی صورت گرفته است.

این کارشناس ایمنی و ترافیک استان بوشهر گفت: نقش جاده های استان نسبت به تخلف های رانندگان در تصاف ها ناچیز است.

وی در باره نقش وسایل نقلیه در وقوع تصادف ها یادآور شد: وسایل نقلیه از کمترین کیفیت و ایمنی برخوردار هستند.

کاوه ئیان، برضرورت ارتقای دانش ترافیکی، آموزش های دوره ای برای رانندگان عمومی، برخورد با خودروهای شوتی و موتورسواران متخلف در راههای درون شهری و روستایی تاکید کرد.

مدیر کل حمل و نقل و راهداری استان بوشهر گفت: ناوگان اتوبوسی این استان با میانگین 4.7 سال یکی ازجوان وایمن ترین ناوگان اتوبوسی کشوراست که سالانه بیش از چهار میلیون مسافر را در استان جابه جا می کند.

سید حمید رضا علم افزود: این ناوگان با برخورداری از مدرن ترین اتوبوس های روز دنیا و نقش بسیار اندک

در رخدادها وحوادث جاده ای یکی از ایمن ترین ناوگان کشور است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر 329 دستگاه اتوبوس با میانگین عمر پنج سال و برخوردار از خدمات وی ای پی، 288 دستگاه مینی بوس با میانگین عمر 18 سال و 400 سواری کرایه با میانگین عمر 9 سال در استان بوشهر در خطوط بین شهری مشغول خدمت رسانی در داخل و خارج از استان هستند.

وی در باره وضعیت راههای استان بوشهر گفت: با تلاش های صورت گرفته درسالهای اخیر وضعیت راههای این استان خوب و محورهای ارتباطی استان ازجمله راههای خوب کشور است.

علم بیان کرد: درزمان حاضر افزون برچهارهزار و 372 کیلومتر شامل 692.5 کیلومتر بزرگراه، 565.5کیلومتر راه اصلی، 845 کیلومتر راه فرعی و 2هزار و 243کیلومتر راه روستایی در استان بوشهر وجود دارد که حدود 2.4درصد راههای کشور را تشکیل می دهد.

علم در باره نقاط حادثه خیز استان بوشهر گفت: بررسی کارشناسان حاکی از وجود 37 نقطه شامل 21 نقطه پرتصادف و 16 نقطه دارای تصادف در راههای استان در سال های اخیر بوده که با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته و نصب علایم ایمنی، گاردریل، نیوجرسی، اصلاح هندسی، ساخت دیواره ها آشکارسازی شده است.

وی در باره کارکرد سامانه پایش تردد ناوگان گفت: این سامانه ازکارآمدترین سیستم مورد استفاده درکنترل و پایش رفتار رانندگان و ناوگان اتوبوسی در کشور است که ضمن کاهش مدت سفر به دلیل نیاز نداشتن به توقف اتوبوس ها مقابل پلیس راه هم بعث اطمینان خاطر مسافران می شود و هم به

پلیس راه برای آگاهی ازصلاحیت راننده و رفتار مخاطره آمیز آنها درطول سفرکمک می کند.

وی یادآور شد: برهمین اساس آنچه بعضی از رانندگان درمورد دست و پاگیربودن این سیستم عنوان می کنند ناشی ازآگاهی نداشتن آنها و عادت به روش های سنتی گذشته و یا مسائل دیگر است.

علم یادآور شد: رانندگان باید متوجه باشند جان و امنیت حدود 44 مسافر دردست آنهاست که مسئولیت بس سنگینی است و نیازمند رعایت بعضی نکات ایمنی است.

وی در باره برخی کمبود امکانات رفاهی در پایانه های مسافری گفت: مسئولیت ومدیریت پایانه مسافربری بوشهر با شهرداری است و بخش راهداری وحمل ونقل جاده ای درتعامل مستمربا شهرداری مستقر در پایانه بصورت مرتب و دوره ای برخوابگاه رانندگان و دیگر امکانات موجود در پایانه نظارت می کنند.

رئیس پلیس راه استان بوشهر گفت: با توجه به عملیاتی شدن سامانه پایش تردد شمارناوگان در استان و نظارتهای محسوس و نامحسوس در سطح جاده های استان روی وسایل عمومی از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد کاهش تصادف ها در سطح استان هستیم.

سرهنگ جابرپاپری افزود: انتظار می رود با تعامل و همکاری رانندگان عمومی و مسافربری و تلاش همکاران در برخورد با تخلف های معدود برخی رانندگان قانون گریز شاهد تداوم کاهش تصادف ها باشیم.

وی بیان کرد: پایش تصویری ناوگان نظارت دائمی از مبدا تا مقصد را ایجاد و از تخلف های احتمالی از جمله نبستن کمربند ایمنی، سرعت غیرمجاز ،صحبت با تلفن همراه و سایر موارد خطرساز جلوگیری می کند.

پاپری گفت: همچنین در آینده ای نزدیک برای کنترل تاکسی های عمومی برون شهری و تانکرهای حامل مواد سوختی نیز این سامانه نصب و تا یکم آبان عملیاتی و اجرایی می شود.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی بوشهر: ایجاد معابر متناسب با افزایش شمار خودروها در این استان ضروری است.

قدرت الله کشکولی افزود: سالانه 14 هزار دستگاه انواع خودرو به ناوگان خودرویی این استان افزوده می شود که متناسب با این افزایش باید معابر جدیدی نیز ایجاد شود.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.