| کد خبر: 20004 |

◄ ۶ تفاوت یک قرارداد در دولت یازدهم با دولت دهم

تین نیوز | برقی کردن راه آهن یکی از مراحل ارتقای راه آهن برای حمل و نقل بیشتر و سریع تر بار و مسافر به صورت اقتصادی تر است.

به گزارش تین نیوز، چهار ماه پس از منتفی شدن موافقت‌نامه پروژه خط آهن برقی تهران-مشهد با خاتم‌الاوصیا در دولت دهم، دولت یازدهم قرارداد برقی‌ کردن راه‌آهن تهران – مشهد با چینی‌ها را امضا کرد تا بر اساس آن، پروژه خط آهن ۹۰۰ کیلومتری در مدت ۴۲ ماه توسط دو کنسرسیوم ایرانی و چینی اجرا شود.

در این زمینه، نگاه کارشناسان در خصوص تفاوت قرارداد نوشته شده دولت یازدهم با قرارداد دولت دهم بسیار مهم است. موارد زیر به 6 تفاوت عمده در این دو قرارداد اشاره دارد:

1. مجموع برآورد هزینه بر خط آهن برقی تهران-مشهد با اصلاح خطوط، سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، تأمین لکوموتیو و برقی شدن، دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.

2. کل قرارداد اجرای این پروژه ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است در حالی که قرارداد قبلی این پروژه (قرارداد سال 1386 )هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با احتساب دلا ری 1000 تومانی بود.

3. قرارداد قبلی زمینه سودآوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این پروژه اعلام انصراف کرده بود در حالی که قرارداد فاینانس پروژه خط آهن برقی تهران-مشهد ظاهراً با سرمایه گذار خارجی منعقد شده است. در حال حاضر راه آهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط آهن را دنبال می کند؛ در واقع بودجه این خط آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس دنبال می شود.

4. سرعت مورد نظر در این خط آهن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران در این قطار، مسیر تهران تا مشهد را شش ساعته طی می کنند.

5. قرارداد قبلی این پروژه به صورت BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) بود که بین وزرای وقت راه و دفاع منعقد شده بود در حالی که اجرای این پروژه به روش EPCF (مهندسی ساخت،تجهیزات، و تامین مالی) در دستور کار قرار دارد.

6. قرار است تا پایان کاردولت یازدهم، این پروژه به اتمام برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    ۱ - با مزه است مخصوصا مورد ۱،۴ و ۶! اینها تفاوت هستند؟ ۲ - شب دراز و قلندر بیدار، تین جان پیشنهاد می کنم خیلی خودتو فدای راه آهن نکن، اخبار عجیب و غریب پشت این پروژه زیاد است راستی و درستی خودت رو قربانی نکن

  • مخاطب آگاه 0 0

    وقتی متن قراردادها را منعکس نکردید، از کجا بفهمیم موارد یک و چهار و شش، دقیقا تفاوت با چی هستند؟!!!

  • زیرک 0 0

    بی خود نام قرارداد را مطرح می کنید نه در دولت قبل و نه در دولت اخیر هنوز قراردادی برای برقی کردن تهران - مشهد منعقد نشده است. در دولت قبل چارجوب قرارداد منعقد شد و به تصویب دولت رسید ولی قرارداد کامل و نهایی نشد در دولت اخیر هم متن قراردادی آماده شده ولی هنوز نهایی و منعقد نشده است و مجوز ترک تشریفات مناقصه آن ظاهرا هنوز صادر نشده است اگر قراردادی منعقد شود لازم الاجرا می شود البته متن خبر فوق قدیمی است و شایعات جدید حکایت از آن دارد که دولت از قرارداد با چینی ها و فاینانس منصرف شده و می خواهد با پیمانکاران ایرانی کار را پیش ببرد و برای تامین مالی از صندوق توسعه ملی استفاده ببرد

  • دیده بان 0 0

    با سلام ۱ - قرارداد bot دولت قبل از قراردا فعلی خیلی بهتر خواهد بود چون شرکت سازنده خودش هم می خواهد بهره بردار باشد مجبور است که وسایل و امکانات خوب و سالم را نصب نماید و الا بعدا خود به مشکل برمی خورد و قرارداد های بی او تی اکنون از بهترین نوع قراردادهاست. ۲ - اگه واقعاراست باشه و این قرارداد نهایی و امضا و شروع به کار شده باشه زمان قرارداد حداقل ۴۲ ماهه و این یعنی در عمر این دولت محترم این پروژه تمام شدنی نیست مگر اینکه برای خوشون حسابای دیگه ای کرده باشن. ۳ - قرارداد با شرکت های خوب داخلی به نظر من خیلی از قرارداد بستن با شرکت های خارجی اون هم چینی که سردمداران این دولت در زمان انتخابات انتقادات زیادی به اونها داشتن و همه اش به اونا فحاشی می کردن جالبه چرا با امریکا جون براشون نیامد خطاشون برقی کنه!!!! وای وای وای