| کد خبر: 135947 |

مرز مهران در تعطیلات عید فطر فعال است

مرز بین المللی مهران در ایام تعطیلات عید سعید فطر فعال است و مبادلادت اقتصادی در این مرز طبق روال روزهای عادی انجام می شود.

تین نیوز
مرز بین المللی مهران در ایام تعطیلات عید سعید فطر فعال است و مبادلادت اقتصادی در این مرز طبق روال روزهای عادی انجام می شود.
 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محسن مصطفایی مدیرکل گمرک استان ایلام گفت : اظهار کرد: با توجه به رسمی بودن مرز مهران، فعالیت و روند صادرات کالا از این مرز در ایام تعطیل نیز ادامه دارد و تاجران ایرانی در ایام تعطیلات عید فطر می توانند همانند گذشته به فعالیت های خود ادامه دهند.


وی افزود: تاجران کشورمان در این ایام می توانند در صورت آمادگی تجار و پیله وران و حضور کارکنان گمرک و پایانه مرزی عراق در این مرز، صادرات کالا در این مرز را مثل روزهای عادی انجام دهند.

 

نمره گمرک 18 از 20 است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عملکرد گمرک از دو متغیر درونی و بیرونی تشکیل می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر دو زمینه توانسته عملکرد خوب و قابل قبولی از خود نشان دهد.


معصومه آقا پور، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گمرک در طول چهار سال گذشته عملکرد خوبی از خود نشان داده افزود: عملکرد این سازمان اقتصادی در طول فعالیت دولت یازدهم مطلوب بوده و اگر بخواهیم به این سازمان از 20 نمره بدهیم نمره 18 را دریافت خواهد کرد.


این نماینده مجلس عنوان کرد: شرایط اقتصاد در طول چهار سال گذشته بسیار خاص بود اما گمرک توانست با اقداماتی که در حوزه الکترونیک انجام داد عملکرد خوب خود را تثبیت کند و در اقتصاد تاثیر زیادی داشته باشد.
وی تاکید کرد: بنده به عنوان عضوی از کمیسیون اقتصادی مجلس از آقای مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک تشکر می‌کنم که برای اولین بار آمایش اطلاعات را در گمرک انجام داد و تعداد کارکنان و سمت‌ها را نیز ساماندهی کرد.


آقاپور ادامه داد: استقرار گمرک در مناطق آزاد و تغییرات مدیریتی که انجام شد کار آسانی نبود اما با کارهایی که صورت گرفت رسوب های مدیریتی در این بخش زنگ زدایی شد.

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش حجم قاچاق در کشور تصریح کرد: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد حجم قاچاق در کشور 25 میلیارد دلار بود و با اقداماتی که مشخصا گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام داد این حجم به 12.5 میلیارد دلار کاهش یافت. گرچه این رقم باز برای آسیب رساندن به اقتصاد کشور بالاست اما بالاخره پیشرفت هایی حاصل شده و به نظر می رسد حجم قاچاق با همین روند سیر نزولی را طی کند.

وی به علل به وجود آمدن قاچاق اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد گمرک بخشی از پروسه تجارت است و مسئله اصلی قاچاق در کشور قوانین دست و پاگیری است که برای وارد کننده در نظر گرفته می‌شود. در برخی شاخه‌های گمرکی چندین نوع قوانین وجود دارد که دستگاه های مختلف در این زمینه صاحب نظر بوده و باید تاییدات لازم را انجام دهند اما به دلیل کوتاهی در آن بخش ها به نام گمرک تمام می شود و به صورت عامیانه می گویند که ترخیص کالا در گمرک شش ماه طول می کشد در حالی که دستگاه دیگری باید مجوز خروج را صادر کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به گمرک کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: در گمرک کشورهای دیگر ترخیص کالا زمانش صفر است به این دلیل که کارشناس گمرک در کشور مبدا وجود دارد؛ به بیان بهتر در زمان بارگیری همه آیتم ها بررسی و مسقیم به انبار شرکت منتقل و تخلیه می شود. ما با این رویه فاصله بسیار زیادی داریم اما می توانیم ساز و کارهایی را تعریف و سیستم ها الکترونیکی را توسعه بدهیم تا سودجویان نتوانند به هدف خود برسند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حقوق و مزایای افراد مشغول در گمرکات مرزی باید بسیار بالا باشد گفت: من به آقای کرباسیان تاکید کردم که حقوق و مزایای کارکنان گمرک در گمرکات مرزی باید بالا باشد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود و البته با توجه به شرایط معیشتی حداقلی کارکنان گمرک ، شاهد سلامت کاری خوبی در گمرکات هستیم.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.