| کد خبر: 168245 |

◄ بلیت قطار روی میز کارگروه تنظیم بازار

به‌طور کلی حمل‌ونقل ریلی با هزینه عملیاتی بالا، سودآور نیست و با این شرایط، افزایش قیمت بلیت‌ها نیز برای مردم اقتصادی نیست.

تین نیوز

 بر اساس مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار، تعیین نرخ خدمات حمل‌ونقل ریلی از گروه اول به گروه دوم  ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها منتقل شده است که بنابراین دستورالعمل، نحوه تعیین نرخ بلیت قطار توسط وزارت راه‌وشهرسازی تهیه و ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، دبیر انجمن صنفی ریلی دراین‌باره گفت: بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، پیشنهاد افزایش نرخ بلیت توسط شرکت‌های مسافری براساس میزان هزینه‌کرد و تورم سالانه و... به راه‌آهن داده می‌شود. هیات مدیره راه‌آهن نیز پس از بررسی موضوع، نسبت به تغییر نرخ بلیت اقدام می‌کند.

مجید بابایی اضافه کرد: در سال‌های گذشته و پیش از عمل به اصل 44 قانون اساسی مبنی‌بر خصوصی‌سازی بخش‌های قابل‌واگذاری از دولت به بخش‌خصوصی، کارگروه تنظیم بازار کنترل‌کننده راه‌آهن بود و در حال حاضر هم کم‌وبیش همین مسئولیت را بر عهده دارد. بنابراین اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده و ابلاغ نشده است.

بابایی افزود: در حال حاضر دو سال و نیم از آخرین تغییرات قیمتی بلیت قطارها می‌گذرد و با وجودی که راه‌آهن خواهان افزایش قیمت‌ها از اول تیر  بود؛ اما تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکرده است.

او توضیح داد: در این مدت که قیمت‌های همه کالا و خدمات بالا رفته، بخش ریلی نتوانسته نرخ بلیت مسافری خود را افزایش دهد.

بابایی دلیل بروز این مشکل را عدم دغدغه‌مندی مسئولان برای بخش ریلی عنوان کرد و ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی با هزینه عملیاتی بالا، سودآور نیست و با این شرایط، افزایش قیمت بلیت‌ها نیز برای مردم اقتصادی نیست.

بابایی ادامه داد: بنابراین، بخش ریلی بیش از ارائه راهکارهای مقطعی به حمایت بیشتر اقتصادی نیاز دارد.

شرکت راه‌آهن اخیرا پیشنهاد افزایش حداقل 20 درصدی نرخ بلیت قطار  را نسبت به آخرین تغییر قیمت که در سال ۹۴ اعمال شده، ارائه کرده و تا تصویب دستورالعمل و ابلاغ مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار از هرگونه افزایش قیمت توسط مراجع ذی‌ربط منع شده‌است.

بنابراین خبر، متن پیشنهادی دستورالعمل یادشده از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار منعکس شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.