| کد خبر: 34468 |

قطار شهری کرج با گذشت بیش از یک دهه در نیمه راه مانده است

تین نیوز | خط دو قطار شهری کرج از طرح های بزرگی است که از اوایل دهه 80 در کلانشهر کرج کلید خورد، لیکن به علت حجم بالای عملیات اجرایی طرح و محدودیت اعتباری، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده است.
 
سالهاست مهندسان و کارگران قطار شهری کرج امکانات موجود را بکارگرفته اندتا بتوانند بخش قابل توجهی از این طرح عظیم را به ثمر برسانند که البته شرایط زمانی و محدودیت منابع مالی کشور، مانع از آن شد که این طرح بزرگ در کمتر از یک دهه به اتمام برسد.
 
کار و فعالیت جمعی در فضای نفس گیر اعماق خاک که با آلودگی صوتی و دود ماشین آلات سنگین همراه است، موضوعی نیست که به سادگی آن را فراموش کرد.
 
ماه های فراوانی می گذرد که مهندسان و کارگران مشغول به کار هستند تا روزنه امیدی برای رهایی مردم کلانشهر کرج از دود و دم خودروها و روان سازی ترافیک شهری بیابند.
 
اگرچه در بسیاری مواقع نبود اعتبار کار را براین قشر تلاشگر سخت ترکرده لیکن دست از تلاش برنداشتند و به کارشان ادامه دادند.
 
توقف چند لحظه ای در فضای دودآلود تونل خط دو قطار شهری کرج شاید برای بسیاری دشوار باشد اما این افراد سخت کوش مضرات آن را به جان خریده اند تا قطار زیر زمینی برای جابجایی مردم بر روی ریل سوار شود.
 
سال 77 بود که با گشایش خط ریلی بین تهران – کرج ، توسعه خطوط قطار شهری به عنوان یک ضرورت مهم برای کلانشهر کرج در دستور کار قرار گرفت ،تصویب شش خط ریلی به عنوان گام بعدی به برنامه های مسوولان افزوده شد.
 
خط یک قطار شهری کرج در واقع بین گرمدره تا گلشهر کرج در ادامه خط پنج متروی تهران راه اندازی شد که اکنون با فعالیت روزانه قطارها شمار زیادی مسافر در این مسیر جابجا می شود.
 
خط دو قطار شهری بطول 27 کیلومتر با 23 ایستگاه بین کمالشهر کرج تا شهریار مطالعه و در دست احداث قرار گرفت که این طرح به علت محدودیت منابع مالی برخلاف پیش بینی ها در زمان مقرر به بهره برداری نرسید.
 
'محمد شبستری' معاون امور اجرایی و فنی سازمان قطار شهری کرج در تشریح طرح های عمرانی این سازمان می گوید: از تونل 27 کیلومتری خط دو قطار شهری کرج تاکنون 15 کیلومتر آن با همت مجریان و مسوولان حفاری شده است که این بخش بین کمالشهر تا ایستگاه شهید سلطانی کرج قرار دارد و دارای 14 ایستگاه است .
 
وی ادامه داد: این بخش از خط دو قطار شهری آماده ریل گذاری است لیکن ، تکمیل شش کیلومتر آن بین ایستگاه گلشهر تا ایستگاه بوستان جهان در اولویت کاری قرار دارد.
 
شبستری گفت : از 14 ایستگاه فاز نخست (15 کیلومتر اول خط دو) به جز ایستگاه B که اکنون در اولویت کاری نیست ، همه درحال احداث هستند و ایستگاه k یا بوستان جهان بصورت ترانشه باز و 13 ایستگاه دیگر فاز نخست در زیر زمین قرار دارند.
 
وی اظهار کرد: ساخت ایستگاه ها بدون مزاحمت برای ترافیک شهری با استفاده از کارگاه ها در محل در دست ساخت قرار گرفته است که این امر از ویژگی های کاری سازمان قطار شهری کرج است.
 
وی بیان کرد: قرار است شش کیلومتر از خط دو قطار شهری بین ایستگاه های 45 متری گلشهر و بوستان جهان تا پایان سال 94 طبق پیش بینی های اعتباری به بهره برداری برسد.
 
معاون سازمان قطار شهری کرج ادامه داد: پس از بهره برداری از شش کیلومترنخست ، در مرحله بعد 15 کیلومتر دیگر از خط دو تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسد.
 
وی بیان کرد: اکنون به رغم محدودیت مالی ، تیم های اجرایی سازمان قطار شهری کرج با جدیت در حال کار هستند لیکن در زمانی که بودجه کافی باشد کار در چند شیفت دنبال  می شود.
 
شبستری گفت: تمام ریل ها، تابلوها و کابل های برق فشار قوی خط دو قطارشهری کرج به انضمام دو رام قطار خریداری شده است، هر رام قطار هفت واگن دارد که اگر شش کیلومتر اول فاز یک خط دو قطار شهری کرج راه اندازی شود هر قطار در هر سرویس یکهزارو500 نفر جابجا می کند.
 
معاون سازمان قطار شهری کرج به برنامه های مالی این سازمان اشاره کرد و افزود: همه ساله برای تامین اعتبار این طرح بزرگ از منابع ملی درخواست بودجه شده که در سال 93 بودجه 800 میلیارد ریالی برای آن اختصاص دادند که تا کنون 15 درصد این مبلغ تامین شده است.
 
شبستری گفت : طبق برنامه ریزی قرار است 50 درصد بودجه طرح های قطار شهری کرج توسط دولت و 50 درصد از سوی شهرداری کرج تامین شود.
 
به گفته وی ، شهرداری کرج از طریق فروش اراضی خود به ساخت قطار شهری کمک می کند که اکنون شورا وشهرداری پنج قطعه زمین به ارزش پنج هزار میلیارد ریال برای فروش و کمک به قطار شهری، آماده کرده اند.
 
همچنین دریافت فاینانس از کشورچین با مصوبه شورای اقتصاد برای تکمیل قطار شهری
با تعیین بانک عامل در آستانه دریافت است ، مصوبه اوراق مشارکت یکهزار میلیارد ریالی برای قطار شهری کرج اخذ شده که درآینده نزدیک از طریق رسانه ها اطلاع رسانی می شود.
 
معاون سازمان قطار شهری کرج گفت: برای راه اندازی شش کیلومتر اول خط دو قطار شهری بیش از پنج هزار میلیارد ریال نیاز است و باید تا قبل از پایان سال 94 این اعتبار تامین شود.
 
مهم ترین دغدغه مسوولان این سازمان مسایل مالی است و به گفته آنان، حرفه ای ترین پیمانکاران در متروی کرج به کارگرفته شده است ، نقشه ها آماده و پیمانکاران سرکارند اما به خاطر کمبود اعتبار نیروها نمی توانند بیشتر از یک نوبت در روز کار کنند.
 
سازمان قطار شهری کرج ، سال گذشته قرار داد خرید 120 دستگاه واگن با یک شرکت خارجی منعقد کرد که مبلغی از اعتبارآن پیش پرداخت شد.
 
به گفته معاون سازمان قطار شهری کرج ، بهترین نوع تجهیزات و قطعات واگن ها ، توسط کارشناسان داخلی برای خط دو قطار شهری انتخاب شده که نصب خواهد شد.
 
وی با اشاره به تصویب شش خط قطار شهری برای کرج ، یادآور شد: خط یک کرج در امتداد خط پنج متروی تهران در محدوده گرمدره تا گلشهر بطول 17 کیلومتر اکنون فعال است و خط دو در حال اجراست ، خطوط سه ، چهار و پنج و شش مراحل مطالعاتی و طراحی آنها به پایان رسیده است و درانتظار اختصاص اعتبار هستند.
 
البته برنامه آغاز عملیاتی خط پنج متروی کرج در بلوار موذن و تقاطع رجایی شهر در بررسی قرار دارد و اکنون نیز بخشی از ایستگاه و تونل خط پنج در محدوده زیرگذر مهرویلا در حال انجام است.
 
معاون سازمان قطار شهری کرج ، تعامل و همکاری بین دستگاه های اجرایی برای تکمیل قطار شهری خوب توصیف کرد و گفت: استانداری و سایر دستگاهها مصمم به تکمیل خط دو قطار شهری هستند زیرا مسوولان به این نتیجه رسیده اند با توجه به آلودگی هوا و ترافیک ، تسریع در احداث قطار شهری ضروری است.
 
با راه اندازی بخش های مختلف متروی کرج بسیاری از مشکلات از جمله ترافیک ، آلودگی های صوتی و بصری و هزینه ها کاهش می یابد که انتظار می رود مسوولان استانی و کشوری بیش از پیش به این موضوع اهتمام ورزند.
 
کلانشهر کرج دارای حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت است و با توجه به قرار گرفتن در مسیر تردد مسافران 14 استان یکی از پرترافیک ترین شهرهای کشورمحسوب می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی 0 0

    یه دهه دیگه هم بگذره تموم نمیشه چون ما تو ایران مدیر نداریم. مدیران خلاق و خوش فکر و با اراده یا خانه نشین شدند یا خارج نشین و یک مشت بی سواد ناتوان و پرمدعا یک دست کت و شلوار پوشیدن راه افتادن تو ادارات و ارگانها اسمشون رو گذاشتند مدیر