| کد خبر: 154174 |

سربی که نفس البرزی ها را ناکوک کرد

این روزهای پاییزی آسمان خاکستری ، آلودگی هوا و سرب خارج شده از اگزوز خودروها نفس ساکنان مناطقی از کشور از جمله مردم استان پرجمعیت البرز را ناکوک کرده و به شماره انداخته است.

تین نیوز

این روزهای پاییزی آسمان خاکستری ، آلودگی هوا و سرب خارج شده از اگزوز خودروها نفس ساکنان مناطقی از کشور از جمله مردم استان پرجمعیت البرز را ناکوک کرده و به شماره انداخته است.

به گزارش ایرنا، از روزگار گذشته کرج و مناطق پیرامون آن همواره به عنوان منطقه‌ای خوش آب و هوا میزبان بسیاری از شهروندان تهرانی و دیگر مناطق کشور بوده و هوای دلپذیر در کنار چشم‌اندازهای زیبای طبیعی موقعیت مناسبی را برای گذران روز و ساعاتی به دور از هیاهوی شهر را فراهم می‌کرد.

استان البرز 3 دهم مساحت کشور را دارد در حالیکه 4 درصد جمعیت ایران در این استان ساکن هستند و رشد جمعیتی آن 3.5 درصد محاسبه شده که معادل 2.5 برابر میانگین رشد جمعیت کشور است.

این رشد جمعیت و به تبع آن ورود روزافزون خودروها به این منطقه و همچنین استقرار حدود 10 تا 15 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی در استان البرز فشار چند برابری به منابع طبیعی و محیط زیست استان وارد می کند که منجر به چالش های زیادی همچون بحران آب، آلودگی هوا و عدم مدیریت اصولی زباله و فاضلاب ها شده است.

وسایط نقلیه و عدم توان ظرفیتی معابر عمومی شهرهای استان به ویژه در محدوده کلانشهر کرج ، گره های ترافیکی شدیدی ایجاد می کند که آلودگی هوا را به سرعت افزایش داده و گازهای شیمیایی متصاعد شده از خودروها سلامت مردم را به مخاطره انداخته است.

ازسوی دیگرالبرز به دلیل همجواری با تهران و قرار گرفتن در مسیر و گذرگاهی 14 استان کشور باعث شده تا البرز متحمل 18 درصد ترافیک جاده ای کشور شود ضمن آنکه جاده های این استان فقط 3 درصد راه های کشور را تشکیل می دهد.

تردد این حجم بالای خودرویی منجر به افزایش آلودگی صوتی و هوا به خصوص در ایام تعطیل می شود.

مرز بندی در خصوص آلودگی هوا تاثیری نداشته و باید در نظر داشت با توجه به آلودگی هوا و محیط زیست این موضوع عام خواهد بود و اگر برای آن تدبیری صورت نگیرد تبعات منفی این پدیده بیشتر خواهد شد.

امروز گرم شدن زمین صرفا مختص به یک کشور نیست اما ایران دهمین کشور به لحاظ تولید گاز CO2 تحت عنوان اصلی ترین عامل گرم شدن کره زمین خواهد بود که البته مصارف سوخت در واحدهای مسکونی نیز در وضعیت آلودگی هوا موثر است.

آلودگی هوا از طریق مصرف انرژی منازل بیشتر به واسطه سوخت گاز و تولید CO2 و مونواکسید کربن است اما سوخت بنزین علاوه بر موارد ذکر شده گوگرد و دیگر مواد آلاینده را در بردارد و شاید به لحاظ مقدار آلایندگی برابر باشند لیکن تاثیرات آن متفاوت است.

با این حال در این روزها ، هوای استان البرز به ویژه مناطق پرجمعیت و کوهپایه ای استان تحت تاثیر پایداری هوا و منابع آلاینده مانند خودروها ، صنایع و آثار مخرب ناشی از خشکسالی وضعیت خوبی ندارد بطوریکه در هفته جاری یک روز مدارس ابتدای و مهدهای کودک استان تعطیل شد.

آلودگی روزافزون هوا به خصوص در کلانشهرها باعث شد تا تصمیم گیران کشور نیز به فکر راه چاره به نام تصویب قانون هوای پاک بیفتند.

در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست 'قانون هوای پاک' در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 23 تیرماه 1396 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11 مرداد ماه 1396 به تایید شورای نگهبان رسید که در 18 مرداد ماه امسال ابلاغ شد.

با این حال اجرای طرح های پیشگیرانه برای کاهش آلودگی هوا از طریق سوخت خودرویی و دیگر کانون های آلاینده در مناطق مختلف کشور از مواردی است باید در کنار کنترل ریزگردهای غربی و جنوبی کشور مورد توجه ویژه گیرد.

62 درصد آلودگی هوای البرز ناشی از منابع متحرک

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت آلودگی هوای استان گفت: در مطالعاتی که از سوی دانشگاه تهران انجام شد، 62 درصد آلودگی هوای استان البرز ناشی از منابع متحرک و مابقی ناشی از منابع ثابت است.

کیوان رحیمی منابع متحرک را همان خودروهای سبک و سنگین برشمرد و یکی از راه های کاهش آلودگی

را معاینه فنی سالانه خودروها دانست و افزود: قبل از این نظارت دقیقی بر معاینه فنی خودروها نبود و گاها صاحبان خودرو با پرداخت وجهی برگه های جعلی معاینه فنی را خریداری می کردند.

وی ادامه داد: اکنون استانداردهای معاینه فنی بازنگری شده و استانداردهای سخت گیرانه ای ابلاغ شده است به طوریکه اگر قبلا یک خودرو مقداری آلودگی داشت می توانست به راحتی معاینه فنی بگیرد ولی در حال حاضر ارقام استاندارد خروجی اگزوزها سخت گیرانه شده است.

وی گفت: در زمان حاضر تمام مراکز معاینه فنی به سامانه اینترنتی سیم فای که سامانه تجمیع معاینه فنی کشور می باشد، متصل هستند و دوربین های پلاک خوان نیز فعال شده اند تا در صورتیکه از سوی این مراکز در سامانه خودرویی دارای نقص فنی و آلودگی ثبت شد، در صورت تردد در شهر توسط این دوربین ها شناسایی و به پلیس اعلام شود.

رحیمی با اشاره به ابلاغ قانون هوای پاک، افزود: طبق این قانون هر خودرویی که تاریخ معاینه فنی آن به پایان رسیده، در صورت تردد در شهر، از زمان پایان این تاریخ روزانه 5 هزار تومان جریمه می شود.

وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که معاینه فنی دقیق داشته باشند اثر زیادی بر روی بهبود هوا دارند، اظهار داشت: یکی دیگر از راهکارها برای کاهش آلودگی هوا از سوی خودروها نصب کاتالیست بر روی اگزوزها است که این قطعه بر روی تمام خودروهای جدید نصب است ولی خودروهای قدیمی نیز بایستی ملزم به نصب این قطعه شوند.

وی گفت: این قطعه پس از هر 100 هزار کیلومتر، کارکرد خود را از دست می دهد و قرار شده تا به صورت اجباری این قطعه بر روی تمام تاکسی ها نیز وصل شود و بر روی اتوبوس ها نیز فیلتر ذرات نصب شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: به همین منظور مقرر شده تا شهرداری لایحه ای را برای تامین بودجه آن به شورای شهر بفرستد.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر به خصوص اتوبوس ها بایستی نوسازی شوند، اظهار داشت: اتوبوس هایی که بیشتر از 10 سال از عمر مفیدشان بگذرد بایستی نوسازی شوند که برای هر استان و کلانشهرها سهیه ای در نظر گرفته شده و برای البرز نیز تلاش می کنیم تا اقدامات آن را شروع کنیم.

کالیبره و هوشمندسازی موتورخانه های دستگاه های اجرایی

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه منابع ثابت آلاینده نیز منازل مسکونی، کارخانجات و واحدهای صنعتی هستند، گفت: خروجی دودکش های کارخانجات و واحدهای صنعتی به صورت مرتب مورد پایش قرار می گیرند به جز اینکه بایستی به صورت مرتب خوداظهاری داشته باشند.

وی افزود: در صورتیکه آلایندگی این واحدها بالاتر از میزان استاندارد باشد بایستی یک درصد از فروش شان را برای جلوگیری از آلودگی هوا هزینه کنند.

وی با بیان اینکه برای منازل مسکونی و دستگاه های اجرایی نیز تدابیری اندیشیده شده، اظهار داشت: دستگاه های اجرایی و دولتی ملزم شده اند که موتورخانه هایشان را کالیبره، عایق و هوشمندسازی کنند که این کار بایستی قبل از شروع فصل سرما انجام شود.

رحیمی نظارت بر اجرای این کار را از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی و استانداری دانست.

برنامه ریزی برای خرید 500 دستگاه اتوبوس جدید

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و مسافرشهری شهرداری کرج نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر در کلانشهر کرج 520 دستگاه اتوبوس شهری فعال دارد که با توجه به اینکه عمر مفید آن ها تا یک یا 2 سال آینده به پایان می رسد، اقدام به نوسازی این ناوگان کرده ایم.

عزیز صدرنژاد افزود: تا کنون 60 دستگاه اتوبوس نوسازی و بازسازی شده و امسال نیز 108 دستگاه اتوبوس دیگر نیز در برنامه نوسازی قرار دارد.

وی اظهار داشت: همچنین در صورت تامین بودجه 500 دستگاه اتوبوس جدید خریداری خواهیم کرد که به همین منظور تفاهم نامه ای با بانک شهر منعقد شده است.

آلودگی هوا توسط اتوبوس ها دیدگاهی غیر علمی است

صدرنژاد در ادامه با بیان اینکه گفته می شود 34 درصد آلودگی هوا از طریق اتوبوس ها انجام می شود، گفت: تا کنون پایشی در این خصوص انجام نشده و این ها آمارغیر علمی است.

وی در ادامه به نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز اشاره کرد و افزود: در کلانشهر کرج 13 هزار دستگاه تاکسی در حال فعالیت هستند که 3 هزار دستگاه آن مستلزم تعویض و بازسازی است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 500 دستگاه تاکسی خریداری شده و 300 دستگاه نیز در حال خرید است.

با این حال انتظار می رود برای کاستن از آلودگی هوای استان البرز و دیگر مناطق کشور اقدامات الزام آور در ابعاد مختلف برای کنترل منابع متحرک و ثابت آلاینده به عمل آید.

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.